2011. ápr 19.

Statisztikák, érdekességek a Kínai Nagydíj után

írta: FormaNet
Statisztikák, érdekességek a Kínai Nagydíj után

A 2011-es Formula-1-es világbajnokság harmadik állomása, a Kínai Nagydíj nem csak a rendkívűli izgalmakról, és Jenson Button komikus esetéről marad emlékezetes, de egy rekordot is megdöntött. A sanghaji létesítmény immár minden idők legnagyobb számú befutóját jegyzi a Formula-1 statisztikáiban.



- A Kínai Nagydíjat mindössze Jaime Alguersuari volt kénytelen feladni egy rosszul rögzített kerék miatt, ami azt jelenti, hogy nem kevesebb, mint 23 versenyző látta meg a kockás zászlót. Tény, hogy nem volt mindig 24 fős mezőny az elmúlt bő hat évtizedben, ám statisztikailag ez mindenkép rekordnak számít, melyet eddig az 1952-es Brit Nagydíj és a tavalyi Brazil Nagydíj bitorolt, ahol 22 versenyautó szelte át a célvonalat.
Nagydíj                célba érők száma
2011. Kínai Nagydíj       23
1952. Brit Nagydíj         22
2010. Brazil Nagydíj      22
2010.  Európa nagydíj   21
1976. Kanadai Nagydíj: 20
2005. Olasz Nagydíj:     20
2007. Török és Olasz Nagydíj: 20-20
2010. Brit, Belga és Abu Dzabi Nagydíj: 20-20-20
 
Tavaly mindössze kétszer fordult elő, hogy a három kiscsapat mindkét versenyautója célba ért, elsőként a Hungaroringen, majd a szezon utolsó előtti állomásán, Interlagosban.

- Rubens Barrichello és Pastor Maldonado idén először tudta teljesíteni a versenytávot, de pontot továbbra sem gyűjtöttek csapatuknak. A brazil veterán a 13. helyen végzett, míg újonc kollégája még a három kiscsapat pilótáit is csak részben tudta felülmúlni, közülük ugyanis Heikki Kovalainen Maldonado előtt zárt a 16.helyen. 
A Williams gyengélkedése és gondjai már év eleje óta folyamatos témát szolgáltat a médiának, ami egyáltalán nem alaptalan, ugyanis Frank Williams alakulatával utoljára 1979-ben történt meg, hogy az első három versenyen pont nélkül maradt.
Sőt mivel akkor még csak az első hat helyezettet értékelték, egyértelmű, hogy eddig ez a 2011-es teljesítmény a gárda legmélyebb repülése. 1979-ben ugyanis a szezonnyitón Alan Jones és Clay Regazzoni kilencedik és tizedik helyen ért célba, ami jelenlegi rendszer szerint már pontokban is értékelhető lenne. Ráadásul ’79-ben a miután a csapat lecserélte az FW06-ot az FW07-re, öt versenyt nyertek a szezonban, ami idén minden bizonnyal nem fog megismétlődni. (érdekesség: Reggazzoni ekkor szerezte meg a Williams első győzelmét Silverstone-ban)

- Pontszerzés tekintetében a Williamsnek éppen ellentéte egy másik legendás alakulat, a McLaren, akik a tavalyi évben minden versenyen gyűjtöttek pontokat, és ez a sorozat eddig még nem tört meg, így a wokingiak zsinórban már a 22. nagydíjon végeztek a top10-ben.

- A tavalyi világbajnok hibátlan menetelésének ráadásul éppen egyik versenyzőjük, Lewis Hamilton vetett véget Kínában. A McLaren kiválósága a 2010-es Belga Nagydíj után ünnepelhetett ismét a dobogó legfelső fokán, és ez volt F1-es karrierjének 15. diadala. Ezzel az eredménnyel Hamilton jelenleg 15. a futamgyőztesek örökranglistáján. A jelenlegi mezőnyből ennél több győzelme csak Fernando Alonsónak (26) és Michael Schumachernek (91) van.

- Hamilton diadala a csapatnak pontosan a 170. győzelmével volt egyenlő.

- A 26 éves versenyző már 2008-ban is elsőként szelte át a sanghaji pálya célvonalát, így a nagydíj 2004 óta íródó történelmében ő az egyetlen pilóta, aki duplázni tudott. 

- A kvalifikáción azonban továbbra sem sikerült megtörni Vettel királyságát, így a heppenheimi fiatalember zsinórban negyedszerre, összességében pedig 18. alkalommal bérelte ki a legelőkelőbb rajthelyet, és ezzel a 15. helyre lépett elő a rajtelsőségek nyilvántartásának táblázatán. Éppen ennyi pole pozíciót jegyez Lewis Hamilton, illetve a nyolcvanas években versenyző René Arnoux ,és az 1978-as világbajnok, Mario Andretti is.

- Mark Webber a 18. rajtkockából indulva egészen a dobogóig zárkózott fel, és az 56 körös verseny alatt számos remek előzési manővert láthattunk tőle. Nem sok versenyző mondhatja el magáról, hogy a mezőny végéről az első háromban küzdötte fel magát (ráadásul biztonsági autó segítsége nélkül), így minden bizonnyal a kínai verseny Webber karrierjének egyik csúcspontjaként íródik be memoárjaiba. Az ausztrálnak ez volt a 160. versenye a király-kategóriában, és ez alatt összességében 21-szer ünnepelhetett dobogón, melyre eddig legrosszabb esetben is a hatodik rajtkockából ért fel. (2007. Európa Nagydíj, Nürburgring – hatodik helyről rajtolva végül harmadik lett)

 
 
 
 
- A verseny leggyorsabb körét - a Maláj Nagydíj után - ismét Mark Webber futotta meg, F1-es karrierje során immár nyolcadszorra. Ugyanennyi leggyorsabb kört jegyez Lewis Hamilton és Ralf Schumacher, valamint a tragikusan elhunyt legenda, Gilles Villeneuve, és az 1976-os szezon mclarenes bajnoka, James Hunt is.

Webbernek ugyanakkor még idén egyetlen egy kört sem sikerült az élen autóznia, holott csapattársa magasan vezeti ezt a listát. 
 
Legtöbb élen töltött kör 2011-ben:
1. Sebastian Vettel: 170/ 127
2. Nico Rosberg:  170/ 14
3. Jenson Button: 170/ 13
4. Lewis Hamilton: 170/ 9
5. Fernando Alonso: 170/ 4
6. Felipe Massa: 170/ 3

- A Kínai Nagydíjon két versenyző is eddigi Formula-1-es pályafutásának legjobb rajtpozícióját érte el: 
Jaime Alguersuari eddig még sosem kvalifikálta hetedik helynél előrébb, ám mindössze csak kilenc kört tölthetett a pályán, mielőtt az egyik kerék elszabadult autójáról. 
Az újonc Paul di Resta az időmérőn (éppen 25. születésnapján) egy nyolcadik helynek örülhetett, ami nem csak azért különleges, mert eddigi három versenyhétvégéjéből ez volt a legjobb kvalifikációs eredménye, de a skót immár harmadjára volt gyorsabb szombat délutánonként csapattársánál, Adriann Sutilnál. ( Nem mellesleg kétszer előtte is végzett a versenyen)

- Sebatian Vettel Kínában ugyan búcsút inthetett egy futamgyőzelemnek, ennek ellenére a mezőnyből csak ő mondhatja el magáról, hogy eddig még minden nagydíjon kapott egy serleget.

Dobogós helyezések száma 2011-ben:

Sebastian Vettel: 3 (2x első hely, 1x második hely)
Lewis Hamilton: 2 (egy első, és egy második hely)
Jenson Button: 1 (második hely)
Vitalij Petrov: 1 (harmadik hely)
Nick Heidfeld: 1 (harmadik hely)
Mark Webber: 1 (harmadik hely)


A számmisztika szerelmeseinek:
A hat éve Ferrari színekben versenyző, és jelenleg 6-os rajtszámú kocsiban ülő Felipe Massa Sanghajban nem tudott megszabadulni ettől a számjegytől:
A kínai versenyhétvégén a brazil mindhárom szabadedzésen a hatodik legjobb időt autózta, és szombaton is a hatodik rajtkockát szerezte meg, majd ezt követően a versenyen végül a hatodik helyen intette le a kockás zászló. 
És ha még mindig nem lenne elég a hatosokból: Felipe immár 6. csapattársa mellett rója a köröket a szériában, és jelenleg a világbajnoki pontversenyben a 6. helyen áll.
1. Sebastian Vettel: 68 pont
2. Lewis Hamilton: 47 pont 
3. Jenson Button: 38 pont
4. Mark Webber: 37 pont
5. Fernando Alonso: 26 pont
6. Felipe Massa: 24 pont
 
 
szöveg: FormaNet, Varga Viktória 
Szólj hozzá

statisztika f1 formula 1 2011 kínai nagydíj