2011. máj 18.

A DRS lehet a barcelonai unaloműző

írta: FormaNet
A DRS lehet a barcelonai unaloműző

Az idei szezon legszembetűnőbb  változása az előző évekhez képest, kétségkívül a rengeteg előzés, amely ugyanakkor kissé megosztja a közvéleményt, és míg sokan az izgalmakat látják benne, addig néhány kritikus túlzottan mesterségesnek találja. Az előttünk álló hétvégén a több manőver azonban megmenthet minket az unalomtól, ugyanis a barcelonai aszfaltcsík finoman szólva sem az izgalmas futamok helyszíne.


A Circuit de Catalunya 1991-ben került be a versenynaptárba, így azóta már kereken 20 nagydíjnak adott otthont. Ebből a húsz versenyből mindössze négyszer fordult elő, hogy nem a pole-ból rajtoló versenyző szelte át elsőként a célvonalat, ráadásul a legutolsó ilyen eset is már több mint egy évtizede (2000-ben) történt. 

Ha csak a valódi előzési manővert vesszük figyelembe (vagyis nem számít bele a bokszutcai helycsere, vagy ha valaki kiesik, ezáltal egy versenyző előrébb kerül stb.) akkor az elmúlt három év statisztikája igencsak karcsú, átlagosan 2.4 előzés. (2008 – kettő, 2009 – három, 2010 – kettő)

Hogy miért ennyire nehéz a katalán ringen előzni, annak több oka is van.
Elsősorban a 880 méter hosszú célegyenes megelőző gyors 16-os kanyar, ahol a támadónak nagyon nehéz szorosan követnie az előtte haladót, és ez által végrehajtani egy sikeres manővert. 

Lewis Hamilton a napokban éppen ezt ecsetelte a McLaren honlapján, és a brit versenyző szerint ez idén sem lesz sokkal könnyebb:
„Érdekes lesz látni, a DRS-rendszernek milyen hatása lesz majd, mert Barcelona az a hely, ahol hagyományosan nagyon nehéz előzni. A legjobb lehetőség az első kanyar előtt lenne, de  túl gyors ahhoz, hogy végrehajtsunk egy manővert. Nagyon nehéz bebújni egy másik versenyző mellé a kanyar előtt.”

Az előzések hiányának másik – szintén nem elhanyagolható – oka, hogy a csapatok rendszeresen tesztelnek itt, így nagy meglepetés senkit nem érhet sem a beállításokkal, sem a gumik viselkedésével kapcsolatban. 
Vagyis ha valahol van értelme a DRS használatának, akkor a montmelói ringen mindenképpen. 

Érdekesség, hogy az előzések száma idén nem csak a legutóbbi szezon(ok)hoz képest nőtt, de az elmúlt négy nagydíjon is folyamatosan emelkedett.
A Mercedes adatai szerint Melbourne-ben 17, Sepangban 48, Sanghajban 53, Isztambulban 72 konkrét előzési manőver volt.
A fent említett okok tükrében persze ne várjuk, hogy a Spanyol Nagydíjon ez a tendencia folytatódik, és újabb rekord születik, de a sokat kritizált új szabály megmenthet minket egy unalmas versenytől, és még az is lehet, hogy tíz év után (ha Vettel is úgy akarja) megszakad az a sorozat, hogy az első rajtkocka egyben az első helyet is jelenti.
 
És ha végül még a DRS sem segít a Spanyol Nagydíjon, akkor még mindig ott a "B verzió", a vonalvezetés átalakítása. A létesítmény új igazgatója, Salvador Servia ugyanis a napokban kijelentette, hogy az izgalmak növelése érdekében készek változtatásokat eszközölni a versenypályán.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
 

 

Szólj hozzá

barcelona f1 forma1 formula1 előzések spanyol nagydíj drs állítható hátsószárny