2011. máj 18.

A Spanyol Nagydíjon mégis használható a fúvott diffúzor

írta: FormaNet
A Spanyol Nagydíjon mégis használható a fúvott diffúzor

Tegnap számtalan oldal számolt be arról, hogy az FIA a Spanyol Nagydíj előtt komoly szabályváltoztatásra készül. A módosítás lényege az lett volna, hogy az un. fúvott diffúzor használatát jelentősen korlátoznák, mégpedig úgy, hogy gázadás nélkül a motor nem generálhat gázáramlást. Az FIA a változtatás mögé olyan elvet állított fel indokként, hogy a gázadást csak meghajtásra lehet használni, az autón lévő aerodinamikai elemek hatásfokának növelésére nem.

Sok csapatnál az autó fékezése idején is közel 100 százalékig nyitva vannak a gázszelepek, így a gázáramlás a diffúzoron keresztül komoly aerodinamikai tapadást biztosít az autóknak a kanyarokban is.
 
Az FIA a Technikai Szabályzat 3.15-ös szabályzatára hivatkozott, amely megtiltja az F1-es autókon a rugalmas aerodinamikai elemek alkalmazását.
 
A szabálymódosítás a csapatok jelentős részét érintette volna, de minden bizonnyal a Red Bull idei fölényét lett volna hivatott, ha nem is megszüntetni, de mindenképpen csökkenteni, mert ez a rendszer náluk működhet a leghatékonyabban. A bejelentés azonban a többi csapatnak is okozott némi fejfájást, hiszen a fejlesztések egy része ez irányba történt. A motorvezérlés áttervezése komoly feladatot rótt volna az alakulatokra, és az, hogy ennek milyen hatása lett volna az erőviszonyokra, igen csak kétséges volt.
 
A betiltás ellen tehát számtalan ellenérv is szólt, végül az FIA újraértékelte a helyzetet, és egyelőre haladékot kaptak az alakulatok, így a Spanyol Nagydíjon továbbra is használható a rendszer. Az FIA jelenleg úgy látja, hogy a fúvott diffúzor bár jelentősen hozzájárulhat az autó tapadásához, nem olyan aerodinamikai rendszer, ami a már említett szabályba ütközne. A változtatás visszavonásával érthető okokból egyet ért Christian Horner is, de hasonlóképpen látja a dolgot a Mercedes GP csapatfőnöke, Ross Brawn, aki elmondta, hogy egyáltalán nincs meggyőződve arról, hogy a rendszer betiltása komoly hatást gyakorolt volna a versenyekre.
 
Az FIA kedden késő este határozott a tiltás megszüntetéséről, egyrészt a számos előre nem látható következmény miatt, illetve azért, mert egy ilyen jellegű műszaki változtatáshoz nem áll elég idő az istállók rendelkezésére.
 
Annak ellenére, hogy jelenleg ez a technikai megoldás megmarad, a következő FIA ülésen a Technikai Munkacsoport kiemelten foglalkozik a dologgal. Az FIA ugyan valóban szeretné a rendszer korlátozását, ám erre úgy akar sort keríteni, hogy az ne okozzon az alakulatok számára komolyabb nehézséget. 
    

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá a fórumon

Szólj hozzá

f1 forma1 fia formula1 spanyol nagydíj diffuzor diffuzor betiltása fúvott diffuzor diffuzor engedélyezése