2011. máj 22.

Charlie Whiting a fúvott diffúzorról, a DRS-ről, és a flexibilis szárnyakról

írta: FormaNet
Charlie Whiting a fúvott diffúzorról, a DRS-ről, és a flexibilis szárnyakról

Az idei F1-es szezon kezdete óta számtalan technikai alkalmazás ad folyamatos beszédtémát mind a szakemberek, mind a rajongók számára, sőt igen gyakran indulatos vélemények is megfogalmazódnak egy-egy fejlesztés szabályosságát illetően. A jelenlegi vitás ügyekről most az FIA szemszögéből, Charlie Whiting fejtette ki véleményét a Spanyol Nagydíj versenyhétvégéjén tartott sajtótájékoztatón. 

Az FIA miért gondolja úgy, hogy a fúvott diffúzor technológia illegális egyes motoroknál?
 
Charlie Whiting:
A vizsgálatok adatai révén nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy egy elfogadható, és megfelelő technika fejlesztése illegális irányba fordult. A kipufogó rendszer elsősorban azért van, hogy az elhasznált gázokat kivezesse a motorból, és amikor nincs gázadás, akkor nem kell a gázokat sem elvezetni. Jelenleg viszont azt az autók aerodinamikai befolyásolására használják. Ez pedig meggyőződésünk, hogy sérti a műszaki szabályzat 3.15-ös pontját.
 
Miért pont most merült fel ez a kérdés, miért nem tavaly, vagy a téli időszakban, vagy esetleg a szezon elején?
 
CW: Egyszerű a válasz. Ezek a dolgok eleinte teljesen rendjén valónak tűntek. Később viszont egyre rosszabb és rosszabb lett, most pedig szembe kell néznünk azzal, hogy újabb szélsőséges rendszerek is megjelenhetnek. Úgy éreztük, eljött az idő, hogy tegyünk ellene.
 
Az FIA miért akarja felülvizsgálni ezeket a rendszereket, ahelyett, hogy azonnal betiltaná?
 
CW: Amióta fény derült a dologra, és ezt a csapatoknak is elküldtük, azóta érezzük úgy, hogy meg kell vitatni ezt a dolgot. Azóta tárgyaltunk is néhány motorgyártóval, ezért úgy gondoltuk, nem lenne helyes azonnal betiltani. A konstruktív vitákra mindig nyitottak vagyunk. Június 16.-án, a következő Technikai Munkacsoport ülésen vitatjuk majd meg. Majd ezután lehet tovább tervezni. Mi szeretnénk teljesen tisztán látni, és alaposan utána járni, mindent figyelembe véve, hogy dönthessünk, ezek a rendszerek valóban ellentétesek-e az előírásokkal. Csak ezek után tudunk bármit is támogatni.
 
A jelenlegi diffúzor önmagában miért nem illegális?
 
CW: Fogadjuk el azt a tényt, hogy a kipufogó gáznak valahol ki kell jönni, és a csapatok ezt a lehető legjobban szeretnék hasznosítani. Ezzel eddig még soha sem volt probléma. Ez a legújabb jelenség ami gondot okoz.
 
Lehet, hogy azok a csapatok tiltakoznak, akik nem használják a fúvott diffúzort?
 
CW: Elmondtam, a csapatoknak, hogy elhalasztjuk a döntést, de a tiltakozás is volt. Ez egy lehetőség, és nekünk az a dolgunk, hogy tisztázzuk az istállókkal, mi is történt. Ez a dolgok normális menete. Mi minden évben megküldjük a műszaki irányelveket, amit a műszaki részleg véleményez, és ezeket bárki szabadon kritizálhatja, ha már véleménye van. Ez nem túl gyakran, de megtörtént már a múltban is. A tiltakozás mindenkinek egy lehetőség, a szervezők felé.
 
Mit vitattak meg a pilótákkal az elmúlt hetekben?
 
CW: Tisztában voltunk a versenyzők aggodalmával a monacói DRS használatával kapcsolatban, és erről ejtettünk néhány szót, és úgy tűnik, a többség nem akarja Monacóban használni a rendszert.
 
Akkor az FIA miért nem tiltja be a DRS használatát Monacóban?
 
CW: Semmi bizonyíték nincs arra vonatkozóan, hogy a rendszer veszélyes lenne ott. Kissé visszás lenne, hogy pont ott nem használják az előzés támogatására a rendszert, ahol talán a legnagyobb szükség van rá. Ha az FIA betiltaná, azzal csak azt sugallnánk, hogy ez egy veszélyes rendszer. Ha azt látjuk, hogy problémák lesznek vele, akkor még ott is le tudjuk állítani a használatát.
 
A DRS meghozta a kívánt hatást, vagy inkább már túlzottan is könnyű az előzés?
 
CW: Az a nézetünk, hogy az előzést nem könnyebbé kel, tenni, hanem lehetővé kell tenni. Melbourne-ben ez még nem látszott tisztán, mert nem volt elég hosszú az előzési szakasz, de Malajziában és Kínában tökéletesen működött. Bárki aki azt gondolja, hogy Törökországban túlzottan is könnyű volt előzni, az nézze meg a szektor elején a sebességeket, és az üldöző autók sebességét. Az autók önmagukban is hatalmas sebességre voltak képesek. Azt hiszem a gumiabroncsok kopásának volt ebben a legnagyobb szerepe. Senkinek se legyen olyan illúziója, hogy csak a DRS segít ebben. Azt hiszem akkor (Törökországban) a gumik fontosabb szerepet kaptak.
 
A DRS-t miért lehet korlátozás nélkül használni a szabadedzéseken és az időmérőn?
 
CW: A legfőbb ok amiért ez lehetséges az, hogy ha már az autók fel vannak szerelve a rendszerrel, akkor a megfelelő beállításokat tudják tesztelni. Ha nem lehetne használni, sok csapatnál nagy lenne a kísértés, és közben mind azt mondaná, hogy nem használja. Ezt nem akarhatjuk. Az időmérőkre optimalizálják a használatát, a versenyeken pedig egészen más a helyzet. Abban a tekintetben eltérőek a vélemények, hogy miért csak egy helyen szabad használni a versenyeken, mi törekszünk arra, hogy a későbbiekben több helyen is használható legyen. Ezen jelenleg is dolgozunk.
 
Van már döntés arról, hogy két DRS zóna lesz Kanadában?
 
CW: Egy szoftver segítségével vizsgáljuk a kérdést. Ez már Törökország esetében is megtörtént. Barcelona és Monaco nem lenne alkalmas erre. Az első valódi ilyen lehetőség Montreal lehet, a hátsó egyenesben és a célegyenesben. És ott van Valencia is, a 10-es és 12-es kanyar közötti szakasz, illetve a 14. és 17. fordulók közötti szakasz.
 
Mit gondol a jelenlegi első szárnyakról?
 
CW: A rugalmasság mértéke egyértelműen van meghatározva. Ez nagyon egyszerű. A szárnyak terheléses vizsgálata 20 milliméter rugalmasságot engedélyez. Az egyetlen vitatható szempont az lehet, hogy ez a tűréshatár túl magas, de mindenkinek egyformán ugyan ennyi, és az ellenőrzések is mindenkinél azonosak. Sokan azzal érvelnek, hogy a szárnyak szélein nagyobb a terhelés a futamon, mint amekkora az ellenőrzéseken. Mi gyakran megduplázzuk a terhelést, de a megnövekedett terhelés hatására is ugyanúgy marad a szárnyak hajlásszöge. Az ellenőrzéseink mindenki számára megfelelőek. Vizsgáljuk az autó orrát, és úgy összességében az autókat. Úgy vélem, alapos munkát végzünk. A csapatok elégedettek, és már egy ideje nem hallok panaszokat. A helyzetet teljesen az ellenőrzésünk alatt tartjuk.
 
Nemrégiben Interlagosban járt, hogy megvizsgálja a pályát, a halálos balesetek után.
 
CW: Az elmúlt hét pénteken jártam ott, hogy áttekintsem, milyen lépéseket lehetne tenni, ami javítaná a helyzetet. Egyelőre meg kell vitatni, de úgy látom a városban komoly hajlandóság van arra, hogy valamit tenni kell. Felmerült néhány nagyon jó ötlet, most a mérnökökkel kell majd megvitatni, hogy ezekből mi az ami megvalósítható.

 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
Szólj hozzá

f1 forma1 fia charlie whiting diffuzor drs flexibilis elsőszárny