Így pontozunk mi - Monacói Nagydíj
A FormaNet magazin „így pontozunk mi” sorozatában minden egyes nagydíjat követően górcső alá vesszük a top10-es listát, és részben szubjektíven pontozzuk a versenyzőket. Elsősorban a futamon nyújtott teljesítményük tükrében, de természetesen olykor egyéb körülményeket sem hagyunk figyelmen kívül. Mivel ez csak a mi véleményünk, így kíváncsian várjuk az olvasók pontjait is, egy 1-10-ig terjedő skálán.
Az egyest tőlünk most az a Paul di Resta kapja, aki idén még csak dicséretet érdemelt, egészen mostanáig. Újonc létére a hat versenyhétvégéből öt alkalommal gyorsabb volt a szombati időmérőkön rutinosabb csapattársánál, ám Monaco szűk, kanyargós utcáin most kissé megszédült. Jaime Alguersuari elleni előzési manőverével kiharcolt magának egy bokszutca áthajtásos büntetést, ami miatt egy biztosnak hitt pontszerzést dobott el. Saját elmondása szerint is nagyot hibázott, bár egy rutintalan versenyzőnél előbb utóbb elkerülhetetlen egy-egy baki. A 10-es listát tehát most hozzá viszonyítjuk, íme a mi értékelésünk:
1. Sebastian Vettel 10/10
Hatból öt pole, hatból öt győzelem, hatból hat első sor, és hatból hat dobogó az eddigi mérlege a red bullos zseninek. Vettel mindezidáig egyszerűen nem tudott hibázni, és bár Monacóban még a szerencse is mellé állt mind a szombati időmérőn, mind pedig a vasárnapi verseny utolsó néhány körében, ezt a menetelést igazán naivitás lenne a szerencsefaktorral magyarázni. A német versenyző első bokszkiállását a csapat kissé elbaltázta, ezért Jenson Button rövid időre átvette a vezetést. Vettel ekkor döntött úgy, hogy ha nyerni akar, akkor kockáztatnia kell. A csapat ugyan hívta kerékcserére, de ő másként döntött, és megérzése kifizetődött. Petrov balesete előtt már egy idjeje ott loholt a nyakában egy Ferrari és egy McLaren, de nem sikerült tempójából kizökkenteni és hibára kényszeríteni a legifjabb bajnokot. Remek döntés, hibátlan vezetés, nincs is ezen mit tovább ragozni.
2. Fernando Alonso 10/9
A spanyol ismét egy jó versenyt futott, szombaton a negyedik helyre kvalifikálta magát, majd a vasárnapi rajtnál Spanyolországi futamhoz hasonlóan, ismét leautózta Mark Webbert, így máris dobogós helyen száguldott tovább. Két kiállásos stratégiájában most nem volt hiba, és mivel az előtte haladó Button eggyel többször látogatta meg szerelőit, így Alonso a 48.körben még egy helyezést előrébb lépett, és jó esélye volt arra, hogy az agyon koptatott gumikon vezető Sebet elkapja. Hogy sikerült volna, vagy sem, azt már sosem tudjuk meg, hiszen a piros zászló megsemmisítette a spanyol előtt álló lehetőséget. Bár a szünetben az ő autóján is lecserélték a lágy gumit szuper-lágyra, de mivel Vettelnél ugyanez történt, így az utolsó körökben már nem volt esélye a győzelemre. Ettől függetlenül a ferraris egy újabb hibátlan hétvégét tudhat maga mögött, és a csapat idei legjobb helyezését szállította Monacóban.
3. Jenson Button 10/8
Megbízható, gyors és kiegyensúlyozott. Röviden és tömören továbbra is ez a legfőbb erénye a McLaren kiválóságának. Egy szenzációs második helyet fogott szombaton, majd vasárnap a három bokszkiállásos stratégiájának köszönhetően az abroncsai is mindig remek állapotban voltak, így a futam hajrájára is. A baleset miatt azonban neki sem volt lehetősége, hogy kamatoztassa ellenfeleitől eltérő gumi stratégiáját.
4. Mark Webber 10/7
Csapattársa teljesítményét látva kissé érthetetlen Webber szereplése, számára pedig valószínűleg már csöppet kínos is. Míg Vettel eddigi legrosszabb eredménye egy második hely, addig az ausztrál mindezidáig mindössze két alkalommal állhatott dobogóra, annak is a második, valamint a legalsó fokára. A leggyorsabb autóban ülve újra kikapott Vetteltől, és még egy McLarentől is az időmérőn, a vasárnapi rajtnál pedig még Alonsótól is. Az első kerékcserénél ő is időt veszített, ez után pedig tulajdonképpen egy percig sem volt veszélyes az élen álló trióra. A piros zászlós periódus alatt őt is felszerelték friss abroncsokkal, melynek köszönhetően egy újabb leggyorsabb kört, és Kamui Kobajasit megelőzve egy minimum elvárható negyedik helyet zsebelt be.
5. Kamui Kobajasi 10/8
Az időmérőn kikapott a később balesetet szenvedő mexikói kollégájától, majd a versenyét –Vettelhez hasonlóan – ő is egy kiállással teljesítette, és bár Adrian Suttillal való ütközete majdnem végzetesre sikerült a Mirabeau-ban, de végül idei legjobb eredményének örülhetett. A japán versenyző újra bebizonyította, hogy agresszivitásához tehetség és ész is párosul.
6. Lewis Hamilton 10/4
Hamilton Spanyolország után ismét a verseny hőse lett, annyi különbséggel, hogy most negatív előjellel. Amíg másoknak szerencsét hozott Perez sajnálatos balesete, addig a britnek nagyon rosszul jött, ráadásul hetedik rajthelyéből később kilencedik lett, és ezzel a (Monacóban siralmasnak mondható) rajthellyel elkezdődött a brit versenyző kálváriája, és mérgében saját csapatát, valamint az őt feltartó Felipe Massát tette felelőssé az elbaltázott időmérő miatt. A verseny elején Schumival birkózott egy ideig, ami miatt máris sok időt veszített, majd Massával került ronda összetűzésbe, aminek egy bokszutca áthajtásos büntetés lett a vége. Petrov balesete előtt Pastor Maldonadót üldözte a hetedik helyen, és az újraindítást követően a venezuelai újonc sem úszta meg mindent vagy semmit manőverét, a brit pedig elméletileg nem úszta meg az újabb büntetést (gyakorlatilag ez utóbbi szankció már nem változtatott eredményén). Sokan éppen ezért kedvelik a 2008-as világbajnokot, mert számára nincs veszett helyzet, és valljuk be, egy vérbeli versenyzőnél ez a hozzáállás elengedhetetlen. Sokak szerint (többek közt a Williams csapat szerint is) szimpla versenybalesetbe keveredett, ettől függetlenül a futam utáni viselkedését joggal kritizálják az anti-szurkolók, és persze áldozatai is. Lehülyézni a versenytársakat, valamint rossz „poénokkal” hergelni a stewardokat, és az FIA-t, nem éppen példamutató magatartás. Persze ember legyen a talpán, akinek egy ilyen pech-sorozat után nem gurul el jó messzire a gyógyszere.
7. Adrian Sutil 10/7
Jónak mondható versenyen van túl a német pilóta, hiszen csapattársa, Paul di Resta mögül, a 13. helyről vághatott neki a futamnak, és a rajtnál ugyan csak egyet lépett előre, de az első biztonsági autós fázis neki éppen kapóra jött egy kerékcserére, és ennek köszönhetően egy jó darabig még a negyedik helyen is autózott. Nem tervezett (defekt miatti) második kerékcseréje után az utolsó körökre már garantált volt a jó eredmény. Végül is szerencsésen túlélt egy Kobajasi ostromot, majd természetesen a sokkal gyorsabb red bullos Webber is megelőzte, sőt mire félbeszakadt a verseny, már Hamilton és Maldonado is elékerült. Maldonadót később kitessékelte a McLaren, így Sutil örökölte meg a williamses újonc helyét. Panaszra tulajdonképpen nem lehet oka.
8. Nick Heidfeld 10/6
Webberhez hasonlóan, Nick Heidfeld is a pilótaülés (állás) kényelmetlenebb felén ül. Ismét egy csapnivaló kvalifikációs eredményt produkált (16. hely), majd egy bizarr gumistratégiának köszönhetően fogott néhány pozíciót, és a verseny végére jól alakultak a dolgai, de nagyjából ennyi a német monacói története.
9. Rubens Barrichello 10/7
A brazil veteránnak ez volt az idei legeredményesebb hétvégéje, és még egy csodás Schumacher elleni előzéssel is büszkélkedhet. 11. helyről rajtolva, a második bokszlátogatását kissé eltolva végre jól alakultak a dolgai, aminek végül a piros zászló véget vetett, ennek ellenére az első pontokat ő gyűjthette be csapatának.
10. Sebastien Buemi 10/5
Attól függetlenül, hogy a top10-be került, végeredményben semmit nem mutatott a hétvégén. 16. helyről vágott neki a monacói versenynek, és a start után ott is maradt. Két kerékcseréjét a csapat jó ütemben hajtotta végre, és néhány versenyző idő előtti búcsúja megajándékozta egy pontocskával.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória