Hong Kong, Argentína, Mexikó - az F1 globális terjeszkedése tovább folytatódik
A gazdasági világválság utóhatásai szinte minden szférában érzékelhetőek még, de úgy tűnik a Formula-1 globális terjeszkedése a pénzügyi nehézségek ellenére is tovább folytatódik. A jövőre belépő austini pálya, majd a 2014-től csatlakozó, Szocsiban épülő aszfaltcsík után, ismét három helyszín kerülhet szóba, lehetséges futamrendezőként.
A hétvégén a Toro Rosso pilótája, Jamie Alguersuari Hong Kongban tartott egy Red Bullal bemutatót, ami az energiaital márka népszerűsítése mellett jó promóció az egész szériának is.
Az 1997-től Kína fennhatósága alá került, de jelentős részben független városállam Automobil Szövetségének vezetője, Wesley Wan a rendezvény kapcsán elmondta, nem titkolt álmuk, hogy belátható időn belül rendezőként csatlakozzanak a száguldó cirkuszhoz.
„A rendezvény lehet az első lépés az emberek támogatásának elnyeréséhez. Az a nagy álmom, hogy Szingapúr, Malajzia, és Kína után nálunk is legyen nagydíj. És mivel utcai pályáról van szó, mint Monte Carlo vagy Szingapúr, miért ne lehetne Hong Kong is?
A városállam gazdasági lehetőségei minden bizonnyal komoly érdeklődésre tarthat számot az F1 vezetésén belül is, és egy esetleges csatlakozás értékes együttműködést eredményezhet. Az elképzelés nem teljesen új keletű, Hong Kong már 1997 előtt is szerepelt a száguldó cirkusz célállomásai között, akkor azonban a közelgő változások – a brit fennhatóság megszűnése - okán elnapolták a kérdést.
A városállam csatlakozása gazdaságilag mindenképpen jól jöhet az F1-nek, de számtalan ellenzője is lehet. Egyre jobban felerősödnek azok a hangok, akik azzal vádolják az Formula-1 vezetőit, hogy az ázsiai terjeszkedés a hagyományos európai pályák rovására történik, és bár azok a pályák a jóval nagyobb jogdíj megfizetését is vállalják, a sport rajongóinak jelentős része még mindig Európában él, így a száguldó cirkusz jövőjét illetően fontos lenne ezt a tényt is figyelembe venni a terjeszkedés során.
Hong Kong mellett két másik helyszín is jelezte, gazdaságilag készek lennének Formula-1-es futam rendezésére. Két olyan országról van szó, ahol a száguldó cirkusznak komoly hagyományai vannak.
Argentína és Mexikó a két latin-amerikai ország már beírta magát az F1 több mint hatvan éves történelmébe, és most ezt a történetet szeretnék tovább írni.
Argentínában már a tervezés szakaszán túl vannak, és az elképzelések szerint két év múlva az 5,5 km-es pálya építésével is elkészülnének. Az új aszfaltcsík a Velociudad Argentína a fővárostól, Buenos Airestől nem egészen száz kilométerre, Zarata város mellett épül.
Argentína 1953. január 18-án rendezte első F1-es futamát, és kisebb-nagyobb megszakításokkal 1998-ig összesen húsz alkalommal fogadta a száguldó cirkuszt. Az első Argentin Nagydíjat a Ferrariban versenyző Alberto Ascari nyerte, a szintén ferraris Luigi Villoresi, és a Maseratiban ülő José Froilan Gonzalez előtt.
Az utolsó, 1998-as Argentín Nagydíj dobogósai Michael Schumacher, Mika Häkkinen és Eddie Irvine voltak.
Argentína nem csak futamokkal írta be nevét a száguldó cirkusz történelmébe, az ország szülötte volt a legendás Juan Manuel Fangio, aki 1950-től 1958-ig versenyzett a szériában, és aki egyetlen ötszörös világbajnokként, minden idők második legeredményesebb pilótája.
A pálya építtetői, és a szervezők úgy tervezik, konkrét tárgyalásokat csak ekkor kezdeményeznek a Formula-1 vezetőivel, ha a kivitelezés már előrehaladott állapotban van, addig nem szeretnék elkötelezni magukat, ami gazdasági szempontból kellő körültekintésre vall.
A Sauber pilótája, Sergio Perez egyre több szállal köti össze a Formula-1-et a közép-amerikai országgal. Eddig négy mexikói székhelyű támogató csatlakozott a svájci alakulathoz, köztük a világ egyik leggazdagabb emberének, Carlos Slimnek az érdekeltségébe tartozó TelMex, és úgy tűnik Mexikó további lépésekkel is közelít a száguldó cirkusz irányába.
Charlie Whiting a közelmúltban látogatást tett Mexikóvárosban, ahol megtekintette a Autodromo Hermanos Rodriguez pályát, mégpedig olyan tekintetben, hogy alkalmas lehet-e F1-es futam rendezésére. A pálya tulajdonosaival megvitatták azokat az esetleges változtatásokat, melyek mindenképpen szükségesek ahhoz, hogy valamikor futamot rendezhessenek az aszfaltcsíkon. A látogatás logikus következménye a mexikói pilóta, és vele együtt a mexikói szponzorok megjelenésének a Forma-1-ben, ami előrevetíti az ország esetleges visszatérését futamrendezőként a király kategóriába.
Mexikó első Formula-1-es nagydíját 1963. október 27-én rendezte, a versenyt a legendás Jim Clark nyerte a Lotus Climax volánja mögött Jack Brabham (Brabham Climax) és Richie Ginter (BRM) előtt.
Az ország tizenöt futamnak adott otthont, utoljára 1992-ben, amit a Williamsben ülő Nigel Mansell nyert meg, maga mögé utasítva csapattársát, Riccardo Patresét és Michael Schumachert.
Az FIA bizottság által megtekintett pályán már két évvel ezelőtt is terveztek egy lassító 3-as sikánt, az A1 GP futamok biztonságának növelése érdekében, de akkor a beruházás még elmaradt. Mostanra azonban egyre több a motiváció a felújítás és átalakítás megvalósítására, hogy a közeljövőben a fiatal tehetség, Serghio Perez hazai közönség előtt is megmutathassa tudását.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória