2011. jún 23.

Néhány jó tanács, hogyan legyél világbajnok F1-es pilóta

írta: FormaNet
Néhány jó tanács, hogyan legyél világbajnok F1-es pilóta

A szezon harmadán túl vagyunk, és a Red Bull pilótája, Sebastian Vettel egyre nagyobb fölénnyel vezeti a bajnokságot. A kommentekben, hozzászólásokban igen gyakran olvasható az a megjegyzés, hogy azzal az autóval bárki képes lenne nyerni. Valóban így van ez? Valóban csupán arról van szó, hogy egy kevés tehetséggel, és a legjobb autóval a mezőnyből bárki világbajnok lehet? Nem valószínű. Persze az autó az egyik legfontosabb tényező, de nem minden. Ha valakinek megadatik, hogy a száguldó cirkuszban versenyezhessen, annak úgy kell intéznie a pályafutását, hogy rengeteg feltétel, ami a bajnoki címhez szükséges, egyszerre, egy időben legyen meg. Ehhez adunk néhány jó tanácsot.

 
Egy bajnokjelölt pilóta nem tudja a motorsportot elég korán kezdeni. Ha nyerni akarsz, nem baj, ha a járókából, a műanyag, csörgőkkel felszerelt holdkomp érintésével, azonnal egy gokartban, vagy legalább is valami robbanómotoros ketyerében találod magad, és mihelyt lehetőséged adódik, azonnal versenyre kelsz, hasonló ambícióval megáldott kortársaiddal.
 
Ha már az első években gyakran sikerül a dobogóra állnod, sőt néha nyerned is, ezeknek az eredményeknek felhőtlenül örülj, de ne elégedj meg ennyivel. Ha idegen emberek szólítanak le a versenyeken, nyugodtan állj velük szóba, hidd el, nem mindenki cukros bácsi. Ha ajánlatot tesznek, és abban valami autóhoz hasonlatos tárgy is szerepel, beszéld meg szüleiddel, és átgondoltan dönts, lehetőleg igennel.
 
Ha néhány év után még nem untál rá a benzin és az égett gumi szagára, sőt esetleg elvonási tüneteket okoz, ha nem érzed ezeket az illatokat, akkor tudd, hogy függővé váltál. Ehhez nagyon fontos, hogy párosuljon a sebesség iránti vonzalom, ha edzel, vagy éppen versenyzel, próbálj minden kanyart úgy megközelíteni, mint legyőzendő akadályt, amin a lehető leggyorsabban kell áthajtanod.
 
10 évesen már legyen kedvenc F1-es pilótád, aki példakép is egyben, hiszen majd ha te is bajnok leszel, el kell mondanod, hogy a televízió előtt ülve döntötted el, hogy kedvenced nyomdokaiba lépsz. 
 
Ne feledd, a jó kondíció, és állóképesség elengedhetetlen a versenyzéshez, ami rengeteg lemondással jár. A gyorsabb autókban is törekedj arra, hogy mindig az élen légy, és minél több versenyen indulj. Ha egyre ritkábban vagy otthon, és egyre többet a pályán, akkor jó irányba haladsz.
 
Ha végre sikerült Forma autóba ülnöd, onnantól csak egy cél lebegjen a szemed előtt, rengeteg munkával, minél jobb eredményeket elérve, bekerülni a száguldó cirkuszba. Ha ez sikerül, az egész életed gyökeresen megváltozik.
 
Az eddigi tanácsok általános érvényűek, hiszen a jelenlegi mezőny 24 pilótája valami ehhez hasonló karriert tudhat magáénak, bár néhány versenyzőnek az utolsó lépéshez leginkább szponzori hátszél kellett, de ez nem zárja ki annak lehetőségét, hogy világbajnokságot nyerjen a Formula-1-ben, inkább csak megkönnyíti azt. A további tanácsok már csupán arról szólnak, hogyan kell legyőzni azt a 23 embert, aki veled együtt sorakozik fel a rajtrácsra, minden egyes futamon.
 
Arra nagyon kicsi az esély, hogy úgy érkezel meg a száguldó cirkuszba, hogy rögtön a leggyorsabb autó lesz a tiéd. Ez azonban ne keserítsen el, teljes erőbedobással láss munkához. Légy lojális a csapatodhoz, de ne légy vak. A lehető legjobb viszonyt alakíts ki a mérnökökkel, és a csapat vezetésével.
 
Mindig úgy állj fel a rajtrácsra, hogy nyerni akarj, ne zavarjon az esélytelenség. Akik gyorsabbak voltak nálad – és az autódnál – az időmérőn, azok csak azért vannak előtted, hogy legyen kiket megelőznöd. Ha egyet megelőztél, azt magadban pipáld ki, és a következőre koncentrálj. Ismerd az autód minden jó és rossz tulajdonságát, és ezekhez alakítsd a versenystratégiádat.
 
Légy bevállalós, ha már van kellő tapasztalatod, merj egyedül is dönteni, nem kell mindenben a mérnökökre hallgatni. A középmezőnyben, vagy akár a mezőny végén is lehet látványosan vezetni, előzni, ennek nem csak a közönség örül majd, de felfigyelhet rád egy jobb, nagyobb csapat vezetése is.
 
Az autót leginkább a teszteken ismerheted meg, minél több információval szolgálsz a mérnökök felé, annál sikeresebbek lehetnek a fejlesztések.
 
Ha ajánlatot kapsz egy jobb csapattól, ne engedd, hogy az érzelmeid döntsenek, még ha nagyon megkedvelted is az aktuális istálló személyzetét. A pénz fontos, de az eredmények pénzt hoznak, így a csapatváltásnál ne rögtön az legyen az első.
 
Az új autó veled együtt fejlődik, neked kell meghatároznod a legfőbb irányt, a mérnökök majd úgy építik meg, ahogy te szeretnéd. Ne feledd, egy éve még más versenyzett benne, más vezetési stílussal. Ha az első évben nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy azt vártad, gondolj a következő évekre.
 
Legyél kellően agresszív, de ne meggondolatlan. Nagyon jól ismerd az autód és a saját határaidat, és annak közelében versenyezz. A saját határaidat igazítsd az autóhoz, ne légy gyáva, de ne légy indokolatlanul vakmerő sem. Merj azonnal dönteni, de tanulj a hibáidból, esetleg mások hibájából is.
 
Ha felállsz a rajtrácsra, csak a versenyre koncentrálj, felejtsd el a külvilágot, az sem baj, ha azt sem tudod olyankor, hogy mi Anglia fővárosa, úgy sem fogja a futam alatt senki megkérdezni. Ne feledd, nem mindig a leggyorsabb autó nyer, a hátrányból lehet előnyt is kovácsolni.
 
A szerencse a versenyzésben is nagyon fontos, de talán ez az egyetlen olyan feltétele a világbajnoki cím megszerzésének, amire nem nagyon lehet ráhatásod. Talán csak annyi, hogy igyekezz ezt a tényezőt minimalizálni.
 
Ezek után, ha sikerült eljutnod odáig, hogy egy versenyképes autóban ülsz, a tehetségeddel tisztában vagy, a szorgalmad, motivációd, nyerni akarásod megvan, és pillanatok alatt képes vagy megfelelő döntéseket hozni, alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez (pl:eső), akkor már csak annyi dolgod van, hogy szorgalmasan gyűjtögesd a pontokat. Amire nagyon oda kell figyelned ezzel kapcsolatban, az az, hogy az utolsó futam leintésekor legalább fél ponttal több legyen a neved mellett, mint bárki másnak, akkor biztos lehetsz abban, hogy te vagy a világbajnok.    
 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá a fórumon  

 

 

A Blog támogatója a SPEEDBLACK Hungary  

Szólj hozzá

f1 forma1 formula1 f1 világbajnok f1 karrier