Charlie Whiting szerint a változtatások nem a Red Bull ellen irányultak
Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója tegnap Valenciában a sajtó képviselői előtt tagadta, hogy a mostani szabályváltozások, amik az Európa Nagydíjon a motorok beállítását, és egészében a Brit Nagydíjtól a fúvott diffúzorok jelentős korlátozását illeti, a Red Bull nyomasztó fölényét igyekeznének csökkenteni.
Valenciában az Európa Nagydíjon az FIA komoly figyelmet szentel annak, hogy a szombati időmérőn használt motorbeállítások a vasárnapi versenyen is ugyan azok legyenek az autókban, mert a szabálymódosítás mostantól semmiféle változtatást nem tesz lehetővé.
Sokan úgy vélik, hogy a Red Bull fölénye az időmérőkön annak tudható be, hogy a motor gázadás nélkül is üzemanyagot fecskendez a hengerekbe, és ez a benzin a kipufogóban robban el, ezzel biztosítva a forrólevegő folyamatos áramlását a kipufogóból a diffúzor felé. A forró levegő gyors áramlása az autó alján vákuumot alakít ki, ami jelentősen növeli az autó tapadását, ami gyorsabb kanyarsebességet tesz lehetővé. Miután ezt a megoldást a Red Bull fejlesztette ki, ezért valószínűleg náluk működik leghatékonyabban, és sokan ebben látják rendkívüli kvalifikációs teljesítményük titkát. A rendszert a versenyeken viszont ilyen formában nem alkalmazzák, mert ez jelentős üzemanyag többletet jelentene, és a motorokat is túlságosan igénybe veszi, így ez hosszú távon már nem hozná a kívánt eredményt. Az FIA új szabályzata ezt a lehetőséget szünteti meg már a mostani hétvégén, a Brit Nagydíjtól pedig tovább szigorítják az egész rendszer használatát.
A legfőbb indok a korlátozásra az, hogy az eddig is érvényben lévő szabályok tiltják a mozgó aerodinamikai elemeket, és ez az irányító testület szerint az, ráadásul a kipufogóban történő robbanás komoly veszélyeket is magában hordoz.
Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója úgy véli, az egész nem több mint politika, és az FIA célja az, hogy az évközi szabálymódosítással visszafogják a bikák menetelését, ezzel együtt helyzetbe hozzák a Ferrarit. Marko azzal érvelt, hogy az elmúlt évek kirívó innovációit, mint a Brawn GP dupla fedeles diffúzorát, vagy a McLaren F-csatornáját a szövetég csak az év végétől tiltotta be, így a többi istálló is kifejleszthette saját, hasonló megoldásait. Az, hogy a Red Bull ötletét már az év közepén korlátozzák, a szakember számára egyértelműen erőpolitikát jelent irányukba.
Whiting határozottan tagadta ezeket a vádakat, és egyszerű technikai beavatkozásnak nevezte a módosításokat.
„Tudatában vagyok én is néhány elgondolásnak, azzal kapcsolatban, miért történt a változtatás, de őszintén megmondom, nincs benne semmi politika. Tudniuk kell, hogy ez tisztán technikai beavatkozás a részünkről, és úgy gondolom, ez tökéletesen megfelel a következőkben. Mi csak azt tesszük, hogy megálljt parancsolunk azoknak, akik megszegik a hatályos szabályokat. Nem tehetjük meg, hogy egyes csapatokat jobban büntetünk, mint másokat. Vannak érdekes szélsőségek, minden ezektől függ. Már volt alkalmam megnézni a motorok rajzait, és ezek bizonyították számomra, hogy vannak nagyon szélsőséges megoldások is. Biztosíthatom önöket, nem csak egy istállóról van szó. Ezek a szélsőséges elgondolások a tömeges alkalmazással új aerodinamikai versenyhez vezetnének, és egyre súlyosbodnának. Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, hogy valamit tennünk kell."
Charlie Whiting a Kanadai Nagydíjról is beszélt röviden, és elmondta, az eső miatti kényszerszünet arra hívta fel az FIA figyelmét, hogy minél hamarabb meg kell tárgyalni az ilyen esetek kapcsán a szabályozást, és fontosnak tartaná a későbbiekben egy időkorlát bevezetését, hogy mégy egyszer ne fordulhasson az elő, hogy eső miatt órákig kell várakoznia mind a versenyzőknek és csapatoknak, mind pedig a szurkolóknak.
A motorokra vonatkozó új szabálymódosítás felvet néhány kérdést, és nem lehetünk meggyőződve arról, hogy az iránytó testület valaha is egzakt választ ad rájuk. A legfontosabb talán az, hogy ha valóban úgy vélik, hogy az alkalmazás nem felel meg a jelenleg hatályos szabályoknak, eddig miért nem tettek semmit, hiszen ez a rendszer ismert már tavaly óta minden illetékes számára. A pilótákat ennél jóval kisebb kihágásokért is súlyos pontokat jelentő büntetésekkel sújtják, már a versenyek alatt is.
Amennyiben viszont a korlátozás és a tiltás egy új felfogású szabályértelmezés eredménye, úgy miért kell ennyire drasztikusan beavatkozni az eddigi fejlesztésekbe, főleg pedig miért év közben? Erra sajnos Charlie Whiting sem válaszolt, sőt az FIA-ra mostanában jellemző módon, csak "maszatolta" a problémát.
Az, hogy az új szabályok, és korlátozások mennyire változtatják meg az erőviszonyokat, rövidesen kiderül. A hírek szerint a vörös bikák nem aggódnak különösebben, és ismerve Adrian Newey eddigi munkásságát, talán lehet is alapjuk az optimizmusra, hiszen minden bizonnyal a kiváló szakember már keresi, vagy akár már meg is találta a megoldást, a szabályváltozásokból adódó esetleges hátrány kiküszöbölésére.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória