2011. júl 05.

Formula album - Brit Nagydíj

írta: FormaNet
Formula album - Brit Nagydíj

Hétvégén a Formula-1 történelmének egyik legpatinásabb versenypályája, a Silverstone Circuit látja vendégül a száguldó cirkusz mezőnyét. A 2011-es versenynaptár kilencedik állomásának egyedülálló különlegessége, hogy 1950 május 13-án innen indult útjára a Formula-1-es világbajnokság, és a Brit Nagydíj azóta még egyetlen egyszer sem maradt ki a naptárból.
 
Eddig tehát 61 alkalommal rendeztek Brit Nagydíjat, melyeknek legtöbbször, 44-szer Silverstone adott otthont, a fennmaradó 17 versenyen pedig Brands Hatch (12) és Aintree (5) osztozik.
 
Több mint 40 évvel az első, Grand Prix-re keresztelt 1906-os Le Mans környékén megrendezett verseny után, az 1947-ben megalakuló Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) egy új keretet adott az autóversenyzésnek, és ezek a szabályok (formulák) az 1-es számot kapták meg, így megszületett a Formula-1. A világbajnokság ötletét 1949-ben Gróf Antonio Brivio vetette fel, aki az FIA közgyűlésén javasolta, hogy hasonlóan a motorversenyekhez, az autóversenyeken is hirdessék meg a pilóták világbajnokságát. A javaslatot elfogadták, és a következő évben útjára indult Formula-1-es világbajnokság.
 
A történet 1950. május 13-án kezdődött, amikor is több mint százezer néző gyűlt össze egy volt katonai repülőtéren Silverstone mellett, hogy megtekintse a 70 körös versenyt, melyen összesen 21 pilóta állt rajthoz. A Nagydíjat Európai Nagydíjnak is nevezték, mely versenyre a Királyi Ház tagjai is kíváncsiak voltak.
 
Az akkori 4.649 kilométer hosszú silverstone-i versenypálya ma már jócskán megváltozott, hiszen a évtizedek alatt rengeteg átalakításon ment keresztül, melyek közül a legnagyobb változtatások 1991-ben, majd ezt követően 20 év múlva, 2010-ben történtek.
 
 
A történelmi verseny főszereplője az Alfa Romeo csapata volt. Az időmérőn négy 158-as kódjelű Alfetta bérelte ki az első sort, Giuseppe Farina, Juan Manuel Fango, Luigi Faggioli és Reg Parnell sorrendben. A 350 lóerős, nyolchengeres, soros motorokkal felszerelt 158-asok mellett még két gyári csapat, a Maserati és a Talbot versenygépei sorakoztak fel az első F1-es nagydíjra, rajtuk kívül pedig helyi gyártók versenyautói: négy ERA (Englis Racing Automobile) és két Alta, valamint privát Maseratik alkották a 21 fős mezőnyt.
 
A Ferrari még nem vett részt a legelső versenyen, hiszen csak a nyolc nap múlva megrendezésre kerülő Monacói nagydíjra készült el a versenyautó, de a következő évben a maranellói gárda éppen Silverstone-ban ünnepelhette legelső futamgyőzelmét, José Froilán Gonzáleznek köszönhetően.
 
A rajt után a 44 esztendős Farina megőrizte első helyét, sőt a mögötte lévő csapattársak sorrendjében sem történt változás egészen a kilencedik körig, amikor egy rövid időre az 52 éves Fagioli, majd egy kör erejéig Fangio is átvette a vezetést.
Ekkorra már egyértelművé vált, hogy a silverstone-i versenypályát az Alfetták uralják, akik egymással csatázva szórakoztatták a nagyérdeműt. Farina a 16. körben foglalta el újra az első helyét, melyet a leintésig meg is tartott.
A második helyen száguldó Fangio a 62. körben műszaki probléma miatt kénytelen volt feladni versenyét, ám így is három Alfa Romeo szelte át elsőként a célvonalat Farina, Fagioli és Parnell sorrendben.
A mögöttük érkező két Talbot versenyző, Yves Giraud-Cabantous és Louis Rosier már két körös hátrányban érkezett be az utolsó két pontszerző helyre.
Ekkor az első öt versenyző kapott pontokat (8 6 4 3 2), + 1 pont járt a leggyorsabb körért, ami ez esetben Farina nyolc pontját növelte eggyel.
 
 
Összesen 11 versenyző teljesítette a több mint két órás futamot, és az utolsó célba érő, Johnny Claes (Talbot Lago) már hat kört kapott az Alfa Romeo ászaitól.
 
A legelső Formula-1-es futamon nem csak a nézőtéren, de a versenypályán is volt magas rangú résztvevő, méghozzá a sziámi herceg személyében. Bira Herceg nem mellesleg az ötödik helyről rajtolhatott Maseratijával, vagyis az Alfák után az övé volt a legjobb köridő a mezőnyben. A rutinos versenyzőnek számító Bira a versenytáv feléig az Alfák nyomában volt, majd a hetedik helyig csúszott vissza, és innen esett ki, amikor a 49. körben kifogyott autójából az üzemanyag.
 

A szezon további részében sem tört meg az Alfa Romeo egyeduralma, és végül nagyon szoros küzdelemben, az első Formula-1-es nagydíj győztesének Giuseppe Farinának kezébe került a bajnoki trófea.  

 

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá a fórumon 

Szólj hozzá

alfa romeo f1 formula 1 1950 silverstone brit nagydíj giuseppe farina formula album