A McLaren csapatfőnöke az internetben látja az F1 jövőjét
Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke, aki nem mellesleg a csapatok érdekvédelmi szövetségének az elnöke is, úgy gondolja, a Formula-1 válaszúthoz érkezett abban a tekintetben, hogy internetben rejlő lehetőségeket minél szélesebb körben kellene a sport érdekében kihasználni.
A szakember fontosnak tartja, hogy a közösségi médiát felhasználva minél közelebb kerüljenek az istállók a rajongóhoz. Whitmarsh szerint a sport jelenleg hasonló helyzetben van, mint harminc évvel ezelőtt, amikor Bernie Ecclestone felismerte a televíziós közvetítésekben rejlő lehetőségeket, és ennek köszönhetően a száguldó cirkusz szélesre tárta kapuját a világ előtt, ami jelentősen hozzájárult a sport globális térhódításához.
„Azt kell mondanom, ez most pont egy olyan lehetőség, mint amilyen lehetőség a tv volt egykoron. A Formula-1 egy világméretű sport, rengeteg adattal, hírrel, és a digitális arénában ezeket az adatokat feltöltve sokkal több információt tudunk eljuttatni a rajongókhoz, hasonlóan a focihoz, teniszhez és egyéb sportokhoz. Ez egy hatalmas lehetőség. Persze az emberek továbbra is földi sugárzású televízión néznék a futamokat, de az új generáció számára ez már nem elég. Ők több információt szeretnének, és kapcsolatba akarnak kerülni velünk. A csapatok kommunikálni szeretnének, és megtalálni a módját, hogy pénzt keressenek ezzel, ahogy ezt Bernie tette annak idején a televízióval. Tudják nagyon jól, hogy a sportnak hatalmasak a bevételei. Az új fejlesztéseket nem lehet visszatartani, fontos a szakértelem, mint ahogy az F1 sem létezhetne anélkül.”
Whitmarsh dicsérte azokat az erőfeszítéseket, melyeket Ecclestone tett a sport fejlesztése érdekében, de úgy gondolja, meg kell találni az új irányokat, a hatékonyság, és a minél nagyobb nézettség érdekében.
„Az F1-en változtatni kell, mert egyikünk sem lesz itt húsz év múlva, és azt hiszem, tartozunk a sportnak annyival, hogy megtaláljuk a továbblépés, a fejlődés legjobb módját. Napjainkban a média már sokkal összetettebb, mint egykoron volt. Ha csak az ifjú generációt vesszük alapul, ők már nem csak tv-t néznek. Persze van televíziójuk is, de azon kívül van laptopjuk, iPadjuk, okos telefonjuk. Mi a televízión nőttünk fel, majd utána az e-mail is jó ötlet volt, de a gyerekeknek már ez is kevés, ők sokkal magasabb, fejlettebb szinten állnak ezekkel a dolgokkal. Hatalmas erő és lehetőség van az új médiumokban, de hogyan lehet ebből pénzt keresni? Hatalmas húzás volt Bernie-től a televíziós közvetítések elterjesztése, a kereskedelmi lehetőségek kiterjesztése a sportra és ezért hálásak lehetünk neki, de mint azt mondtam, a jelenlegi helyzetben a média környezet ennél sokkal összetettebb. A negyedik generációs távközlési rendszerek olyan irányba mennek, hogy rövidesen minden telefonban teljes tv adások lesznek, ott a bluetouth, és egyéb alkalmazások. A fő kérdés most az, ebből hogyan lehet pénzt csinálni.”
Whitmarsh hozzá tette, hogy a sportban mindenki számára szükséges az együttműködés, ezzel foglalkozni kell, mert ez a jövő, és fontosnak tartja, hogy ezt a lehetőséget az F1-es csapatok tulajdonosainak kell megteremteni, nem pedig külső feleket bevonni, akik jelenleg fontolgatják részvételüket a Formula-1-ben.
"A csapatoknak együtt kell dolgozniuk. Ez az első alkalom az elmúlt hatvan évben, amikor az istállók jól tudnak együttműködni. Történelmileg az FIA a FOM és az alakulatok mindig harcban álltak egymással. Most megpróbálunk olyan módon együttműködni, ami elősegíti az egymás közötti partnerséget. Vannak új jelentkezők, de úgy gondoljuk, mi együtt közösen sokkal jobban tudunk dolgozni. Bernie Ecclestone nagy dolgokat vitt véghez a sportban. A CVC a jelenlegi tulajdonos, és mi ezt tiszteletben tartjuk. De ez nem jelenti azt, hogy mindig velük kell megállapodnunk, és nem jelenti azt, hogy minden alkalommal el kell fogadnunk őket, így azt gondolom, a legjobb lesz, ha megtalálja a konstruktív együttműködés módját, ahelyett, hogy azt mondogatja: Itt van egy új valaki, akiről nem tudjuk, hogy ki, aki meg akarja venni a sportot, gyerünk, rohanjunk az igazgatóhoz. Szerintem ez rossz dolog. Mindenkinek vannak hibái és gyengeségei, ezért az együttműködés lenne a legjobb megoldás. Ez egy fantasztikus sport, és csak két globális sport létezik a világon, a foci és a Formula-1. Ahhoz, hogy jobban tudjuk csinálni, nyitottnak kell lennünk az új technológiákra, megragadni a lehetőségeket, az új kihívásokat, és az emberek is jobban járnak, ha egyszer azt tudjuk mondani, induljunk el egy kicsit más irányba.”
A csapatfőnök elképzelései teljesen reális képet adnak a továbbfejlődés lehetőségeiről, ám az elképzelés minden bizonnyal nem arat osztatlan sikert a száguldó cirkusz teljhatalmú uránál, akinek az ilyen irányú fejlesztések jelentősen gyengíthetik eddigi pozícióit, hiszen jelenleg egyedül gyakorolhatja az F1 kereskedelmi és közvetítési jogai felett a hatalmat. Az azonban látszik, hogy az alakulatok komolyabb befolyást szeretnének a sportra, és az újraelosztás rendszerét is másképp gondolják, mint a FOM vezetője. A megegyezés azonban közös érdek, így a jövő év végén lejáró Concorde egyezmény, ami ha csak a média, és az ahhoz kapcsolódó elektrotechnikai, számítástechnikai környezetet vesszük alapul, mindenképpen elavultnak tekinthető. Az új egyezmény létrejötte sokban múlhat majd Ecclestone kompromisszum készségén, és azon, hogy felismeri-e az új irányokban rejlő hatalmas lehetőségeket.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória