2011. júl 27.

Mire adhat választ a 26. Magyar Nagydíj?

írta: FormaNet
Mire adhat választ a 26. Magyar Nagydíj?

A Red Bull 2011-es szezonja minden várakozáson felül kezdődött, a csapat dominanciája akkora volt, hogy úgy tűnt, az idei év csak róluk fog szólni. Sokáig úgy tűnt, hogy a két legfőbb rivális, a McLaren és a Ferrari csak kullog az események után, és bár a wokingi alakulatnak a szezon első harmadában is volt két sikeres futama Kinában és Kanadában, ahol mindkét pilótájuk egy-egy futamgyőzelmet aratott, ám ezek a sikerek úgy tűnt, nem rengetik meg a brit-osztrák alakulat már-már nyomasztó fölényét.

 
Az FIA igyekezett technikai módosításokkal szorosabbá tenni a versengést, amitől a Brit Nagydíjat követően részben visszatáncolt, ám úgy tűnik, a riválisok saját fejlesztéseikkel talán beérték az éllovast.
 
Az utolsó négy futamon mindössze egyszer tudott Sebastian Vettel nyerni, és a Nürburgringen a dobogóról is leszorult. Természetesen távol áll tőlünk, hogy ebből messzemenő következtetéseket vonjunk le, de a helyzet arra mindenképpen alkalmas, hogy némi reményt tápláljunk az irányba, hogy a hátralévő futamok már nem a Red Bull eleve elrendelt győzelmeivel telnek.
 
A Ferrari fejlesztései a Brit Nagydíjra értek be, és bár sokan azt gondolják, hogy a diffúzorok korlátozásának, és Vettel szerelőinek köszönheti győzelmét, erről azért nem lehetünk meggyőződve, és fontos megjegyeznünk, a sport sem ismeri a "mi lett volna ha" kérdést, már ami az elért eredményeket illeti.
 
A maranellóiak rossz szezonedzését már a Török Nagydíj előtt is azzal magyarázta a vezetőség, hogy a szélcsatornás teszteléseknél rossz adatok kerültek a számítógépbe, a kicsinyítés aránya nem lett helyesen meghatározva. Miután erre rájöttek, azonnal nekiláttak a hiba orvoslásának, és már helyes adatokkal a további fejlesztéseknek. Hogy jó irányba indultak el, azt a Ferrari elmúlt futamokon nyújtott teljesítménye, és eredményei is jól jelzik. Tudják ezt jól az energiaitalosok is.
 
A McLarennél talán kissé nehezebb a fejlődés megítélése, hiszen az év eleji teszteken úgy tűnt, hogy igen komoly a lemaradás, ám az Ausztrál Nagydíjon meglepetésre Hamilton második lett, és az autójuk egyértelműen versenyképesnek bizonyult. Ha az eltelt kilenc futamot megnézzük, a wokingi gárda teljesítménye, és eredményei kissé rapszodikusak, és ennek a hullámzásnak talán oka lehet a fejlesztés irányainak keresése, és a pilóták formaidőzítése is.
 
A Nürburgringen (az egyik autónál legalábbis) minden összejött: versenyképes autó, kiváló forma, és sokak várakozásától eltérően Hamilton megérdemelt győzelmet aratott. Ez szintén igen komoly fenyegetést jelenthet a Red Bull számára, főleg ha figyelembe vesszük, hogy Hamilton eddig négyszer versenyzett a magyar pályán, és ebből kétszer pole pozícióból indulhatott (2007, 2008) és kétszer nyerni tudott (2007, 2009).
 
A tavalyi Magyar Nagydíjon a Red Bull elképesztő tempót diktált, és az időmérőn Sebastian Vettel 1,2 másodperces fölénnyel szerezte meg a rajtelsőséget, a második legjobb időt autózó csapattárs előtt. A futamgyőzelme részben a bambaságán úszott el, miután a Safety Car mögött túlzottan nagy távolságot hagyott, ezért feltartásra hivatkozva a stewardok kirendelték egy boxutca áthajtásra. Az győzelmet végül Mark Webber szerezte meg, ami a negyedik futamgyőzelme volt 2010-ben az ausztrál pilótának.
 
A Hungaroring karakterisztikája miatt a rajtpozíció nagyon fontos tényező a verseny szempontjából. A pole felér egy kisebb győzelemmel, annak ellenére, hogy az elmúlt négy versenyen csak egyszer tudott az első helyről rajtoló pilóta nyerni.
 
Hogy a Red Bull számára mekkora a fenyegetés a rivális csapatok részéről, az többek között azon is múlik, sikerül-e idén először az időmérőn elveszíteniük a rajtelsőséget. Ez nagyon fontos kérdés, ami azt is jelentheti számukra, hogy valóban megszűnt az előnyük, és a riválisok (ha lassan is) beérték őket.
És ez talán a legnagyobb kérdés, amire a Hungaroringen választ kaphatunk, hiszen rengetegen most azt találgatják, hogy vajon az elmúlt négy futamból háromszor csak pillanatnyi megingásnak köszönhetően adták oda a győzelmet, vagy valóban megérkeztek a riválisok a nyakukra.
 
Szöveg: FormaNet, VargaViktória
 
 
 
 
 
 
Szólj hozzá

ferrari f1 mclaren forma1 red bull magyar nagydíj f1 fejlesztések f1 erőviszonyok