Formula album - Magyar Nagydíj
A hazai Formula-1-es szurkolók számára minden bizonnyal a legnagyobb versenyhétvége következik, hiszen az idei versenynaptár 11. állomására, a Hungaroringre érkezik a mezőny, és már ma délután, a csütörtöki boxutca látogatással megkezdődött a 26. Magyar Nagydíj hétvégéje.
A Magyar Nagydíj születésének történetét már valószínűleg rengetegen ismerik: Természetesen Bernie Ecclestone fejéből pattant ki az ötlet még a ’80-as évek elején, hogy a király-kategóriát keleten is, pontosabban a vasfüggöny mögött is népszerűsítse. Eredeti elképzelés elsősorban Moszkva volt, de a Szovjetunió akkori vezetésének ez nem nyerte el a tetszését. Ekkor a Brazíliában élő, magyar származású barátja, Rohonyi Tamás javaslatára Ecclestone ellátogatott Magyarországra, majd 1985-ben létrejött a megállapodás.
A helyszín választás persze nem volt könnyű menet hazánk elvtársaival, sőt Bernie először Budapest központjában gondolkodott egy utcai pályán, így többek között például a Népliget (ahol 1936. június 21-én megrendezték az első Magyar Grand Prix-t) is felmerült, mint esetleges helyszín, de végül a Fővárosi Tanács nem engedélyezte.
Így került képbe Mogyoród, ahol 1985. októberében megkezdődött az építkezés, és rekordidő alatt (8 hónap) elkészült a Papp István és Gulácsi Ferenc által tervezett versenypálya. És bár még igen sivár környezetben, de 1986. augusztusában, kétszázezer néző előtt megrendezésre került az első Formula-1-es Magyar Nagydíj.
Az első Formula-1-es Magyar Nagydíj 1986. augusztus 10.
Az 1986-os szezon 16 helyszínéből, a 4014 méter hosszú új, magyar ring a száguldó cirkusz 11. állomásaként debütált, két héttel a Német Nagydíj után, ahol Nelson Piquet, Ayrton Senna és Nigel Mansell állhatott a dobogóra, és közülük ez utóbbi versenyző érkezett meg Magyarországra a bajnokság éllovasaként. A Williams Honda brit pilótája addigra 51 ponttal állt a világbajnoki pontverseny élén, mögötte pedig hat ponttal lemaradva A mclarenes Alain Prost foglalt helyet. Mansell csapattársa, Nelson Piquet csak a negyedik volt a bajnoki tabellán, míg a Lotus ifjú titánja Prosttól nem sokkal lemaradva a harmadik helyen állt ekkor.
A szombati kvalifikáción is ez a négyes volt a leggyorsabb, élen Sennával, aki három tizeddel Piquet előtt szerezte meg a pole-t, míg Prost és Mansell a második sort bérelte ki. Az első Magyar nagydíjra 26 versenyautó sorakozott fel a rajtrácsra, ebből végül csak tízen látták meg a kockás zászlót.
A rajtnál Senna megtartotta vezető helyét, a harmadik rajtkockából induló Mansell pedig lerajtolta csapattársát, Piquet, de hamarosan már újra a két brazil száguldott az élen. Prost is veszített egy helyet, és csak néhány kör után sikerült visszaszereznie pozícióját Patrik Tambay-től (Lola Ford Cosworth).
A futam elején Senna ugyan kicsit elhúzott, de honfitársa körről körre zárkózott fel rá, és a 12. körben, az egyes kanyarban könnyedén meg is előzte az arany-fekete Lotust. A kerékcserék után ismét helycsere történt kettőjük között, így újra Senna száguldott elől, sőt egy ideig magabiztos előnnyel vezette a versenyt. A Williamsben ülő brazil azonban remek napot fogott ki, és egyszer csak újra az ifjú titán nyakán loholt, majd az 55. körben már támadott, de mikor megpróbálta kifékezni riválisát, kocsija kissé kisodródott, így továbbra is Senna maradt az élen. Legalábbis pár percig, ugyanis két körrel később a célegyenesben Piquet már kívülről próbálkozott, és egy mai napig sokat emlegetett, szenzációs előzéssel visszavette első helyét. Ezután a leintésig (76kör) már nem adta ki kezéből a győzelmet, így zsinórban másodjára a dobogó legtetején ünnepelt. A Német Nagydíj után ugyanaz a dobogós eredmény született a Hungaroringen is, hiszen Senna másodikként, Mansell pedig harmadikként szelte át a célvonalat. Prost ugyan a verseny elején nagyszerűen felzárkózott, sőt az akkor második helyen száguldó Lotust is megszorongatta kicsit, ám műszaki probléma miatt hosszabb időt töltött a boxban, ráadásul csapattársa, Keke Rosberg is ennek az áldozata lett, ugyanis a finn éppen érkezett kerékcserére, de mivel a szerelők nagyban dolgozta a francia autóján, így a másik McLarent tovább intették. Prost tehát kiszállt az élmenők játékából, majd a 23. körben a versenye is véget ért.
Az első Hungaroringi F1-es verseny leggyorsabb körét (1:31.001) a futamgyőztes jegyezte, aki végül 17 másodperces előnnyel zárta a két órás futamot Ayrton Senna előtt. A két brazil mögött érkező Mansell már egy kör hátrányban volt, az utolsó (10.) helyen célba érő Jonathan Palmer (Zakspeed) pedig már hat kört kapott tőlük.
A versenyt követően Mansell továbbra is vezette a bajnoki pontversenyt, Prost azonban a negyedik helyre esett vissza Senna és Piquet mögé. A szezonzárón még három esélyese volt a bajnokságnak (Senna esett ki a négyesből), és végül az előző évi világbajnoké, Prosté lett a trófea.
Piquet következő évben is nyerni tudott hazánkban, de a brazil világbajnokon kívül az elmúlt 25 évben még 14 versenyző ünnepelhetett itt futamgyőzelmet, köztük a legtöbbször (négyszer) Michael Schumacher.
Mindemellett négy versenyző is itt aratta F1-es pályafutása első diadalát:
Damon Hill-1993; Fernando Alonso-2003; Jenson Button-2006; Heikki Kovalainen-2008.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória