Mexikó visszatérhet az F1-be - Jean Todt meg akarja előzni Ecclestone-t?
A Formula-1 globális terjeszkedése megállíthatatlannak tűnik, és most a jelek szerint egy kis irányváltással, az amerikai kontinens felé fordul. Bernie Ecclestone egyre másra húz elő a kalapból különféle helyszíneket, és ezzel valljuk be, némiképp sakkban tartja a hagyományos európai pályák rendezőit is.
Az elmúlt hónapban azzal kellett szembesülnie a száguldó cirkusznak, hogy a futamrendezők (akik évtizedeken keresztül csak csendes szemlélői voltak az F1-ben dúló csatározásoknak) kvázi új hatalmi szegmensként lépnek fel, miután a motor-vitában 17 pálya azzal állt elő, hogy amennyiben úgy látják, hogy a motorok hangja miatt csökken a nézőszám, úgy a Formula-1 helyett, a világhódító álmokat dédelgető IndyCart részesítik előnyben, és a "fenyegetés" mögé komoly érveket is állítottak.
Hogy mennyire kell komolyan venni a rendezők kijelentését, az most még nem teljesen egyértelmű, ám az mindenképpen figyelemre méltó, hogy egy újabb hatalmi ág van kialakulóban.
Bernie Ecclestone monopoly játékát már évtizedek óta az "oszd meg és uralkodj" rég bevált taktikája jellemzi, és ezt eddig elég volt a csapatokkal kapcsolatos tárgyalási pozícióinak erősítésére használni. Most úgy tűnik, a pályákkal való egyezkedésnél már kevés lesz a nyomásgyakorlás, és még több új-régi pálya bevonása is szükségessé válhat a renitensek megfékezésére, vagy akár helyettesítésére.
Jelenleg tárgyalásokat folytatnak Dél-Afrikával, ismét napirenden van a Francia Nagydíj kérdése, Argentína is bejelentette, hogy új versenypályát épít, és Mexikó is szívesen vissza térne a király-kategória futamrendezői közé.
A közép-amerikai ország komoly múlttal rendelkezik az F1 történelmében, és napjainkra a visszatérésnek komoly aktualitást ad a Sauber fiatal mexikói pilótájának Sergio Pereznek a jelenléte, ami nem mellesleg eddig négy szponzort is bevonzott országából.
Mexikó visszatérését most nem csupán a FOM elnöke, Bernie Ecclestone szorgalmazza, de az FIA elnöke, Jean Todt is azon a véleményen van, hogy a közép-amerikai ország lehet az USA és Oroszország után a következő rendező, aki csatlakozik a Formula-1-hez. A francia szakember a közeljövőben látogatást tervez a Hermanos Rodriguez pályán, mely helyszín 1962 és 1970, illetve 1986 és 1992 között adott helyet a Mexikói Nagydíjaknak.
Az irányító testület elnöke úgy véli, Perez kapcsán a visszatérés komoly lehetőség az ország számára, ahol élénk érdeklődés mutatkozik, a sport iránt.
"A következő ülésen felvetem, hogy látogassunk el a Hermanos Rodriguez pályára. Ma Mexikó egy gazdaságilag erős ország, meggyőződésem, hogy a jövőben lehetséges a visszatérése."
Todt azonban elismeri, hogy a pálya komoly felújításra, és átépítésre szorul, hogy megfeleljen a jelenleg érvényben lévő szabványoknak, és biztonsági előírásoknak.
"Tudom, hogy a versenyek nagyon sokba kerülnek, és számos olyan kritériumnak kell megfelelni, , különösen biztonsági szempontból, amely elengedhetetlen a versenyengedélyhez."
Amennyiben Mexikó csatlakozik a száguldó cirkusz rendezőihez, úgy az ország lehet a negyedik helyszín az amerikai kontinensen Kanada, Brazília és az USA után, és a távlati tervek között kell említenünk New Yorkot, illetve Argentínát is.
A dolog érdekessége, hogy eddig az elmúlt több mint 20 évben, ezeket a tárgyalásokat az F1 kereskedelmi jogainak tulajdonosa, Bernie Ecclestone bonyolította, már azelőtt is, hogy ez a jog a tulajdonába került. A szerződéseket is a porondmester kötötte, az FIA feladata a pályák műszaki és biztonsági ellenőrzése volt, ami alapján versenyengedélyt is az irányító testület adott. Kérdés az, vajon most miért érzi úgy a francia szakember, hogy „előőrsöt” küldjön Közép-Amerikába?
Egy dolog tény. Az FIA 2014 végétől komoly forrásokat veszít, mivel akkor jár le Ecclestone olyan irányú kötelezettsége, hogy minden évben több millió dollárt kell fizetnie a Nemzetközi Automobil Szövetségnek, a száz évre szóló jogok fejében. A fehér lovag előre jelezte, hogy miután ez a szerződés lejár, a továbbiakban egy fillért sem lesz hajlandó adni a testületnek, sőt jó tanácsként tavaly azt javasolta, az FIA emelje meg a pilóták szuper licencének az árát, azzal pótolhatják a kieső bevételeket.
A szövetség tehát kénytelen lesz új források után nézni, így a mexikói látogatást nem feltétlenül kell Jean Todt, Ecclestone érdekében tett túlbuzgóságaként értékelni, és minden bizonnyal nem marad szó nélkül a brit üzletember részéről.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
Egy klikk a szöveg alatti bannerre, amivel a FormaNet Magazin technikai fejlesztéseit támogatod, és Neked nem kerül semmibe