A Team Lotus jövőre a senki földjéről a középmezőnybe készül
A Lotus név 1994 után tavaly jelent meg újra a Formula-1-ben, két másik csapattal együtt, kihasználva az FIA előző elnöke által szorgalmazott költségplafon bevezetését, mely látszólag kedvező feltételeket teremtett az F1-es versenyzéshez, és némileg ellensúlyozni próbálta az akkori esetleges széria kettészakadásának következményeit.
Az újoncok igen döcögősen kezdtek neki F1-es pályafutásuknak, és valljuk be a szurkolók türelme sem tartott sokáig. Már néhány futam után sokan a pokolba kívánták őket, ha kedvencüknek véletlenül meg kellett előzni a lekörözéskor valamelyik kis csapat versenyzőjét. Pedig egy Formula-1-es csapat felépítése nem kis idő (a pénzről nem is beszélve), ráadásul sok istállóhoz képest, több tízéves lemaradásban vannak, még jelenleg is.
Bernie Ecclestone sem bánt kíméletesen az új jövevényekkel, már a szezon felénél úgy nyilatkozott, hogy minél hamarabb szeretné azokat a szérián kívül látni. Tette ezt úgy, hogy részben az ő „invitálásának” is köszönhető a Virgin, a Hispánia és a Lotus belépése a száguldó cirkuszba. Ecclestone nyilatkozatában a Lotust kivételként említette, bennük látott némi esélyt a megmaradásra, és a fejlődésre.
Tony Fernandes csapatvezető az elmúlt másfél évben többször is tanújelét adta az F1 iránti elkötelezettségének, és az egyértelműen látható, hogy – a már hivatalosan is használható név – a Team Lotus a legfejlődőképesebb a kis csapatok közül.
Ez részben köszönhető az istálló technikai igazgatójának, Mike Gascoyne-nak, aki úgy gondolja, már a következő szezonban eljuthatnak arra a szintre, hogy a középmezőny végén lévő alakulatokkal harcoljanak.
A brit-maláj istálló jelenleg a sereghajtókkal, a Virginnel, és a Hispániával van harcban, másfél másodperces körönkénti lemaradásban a Toro Rossótól, és a Williamstől. Gascoyne azonban úgy véli, a következetes fejlesztési ütem rövidesen meghozhatja az eredményeket, és például a szingapúri versenyre már számtalan hiányosság megszüntetésével készülnek.
Nagyban hozzájárulhat a fejlesztések ütemének felgyorsulásához az is, hogy érkezik a Lotushoz a Red Bull egykori tervezője és technikai igazgatója, Mark Smith, akitől azt várják, hogy szaktudásával hozzájárulhat ahhoz, hogy a 2012-es szezonra utolérjék a középmezőnyt.
"Azt mondtuk, szeretnénk a középmezőnyben versenyezni már az idén, de még nem vagyunk ott. Ahol jelenleg vagyunk, az a senki földje. Azért rengeteg jó eredményt is elértünk ebben az évben, tisztán két másodperc az előnyünk a többi új csapathoz képest, de még mindig egy, másfél másodpercre vagyunk az előttünk haladók mögött. Az év végéig nagyon jó lenne, ha versenyezhetnénk velük, és a következő évet már úgy kezdeni, hogy a páratlan Williamsszel, valamint a Toro Rossóval csatázunk. Azt gondolom, képesek vagyunk erre. A nyári szünet után már a jövő évi autó fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt, hogy minél hamarabb kiiktassuk a haszontalan dolgokat a kocsikból. Ellentétben az idei autóval, amely szinte teljesen új a tavalyihoz képest, a jövő évi konstrukció az idei továbbfejlesztése lesz, ugyanazzal a sebességváltóval, dizájnnal, és motorral. A részletekre fogunk összpontosítani, és ez a gyorsaságot illetően hatékonyabb lesz annál, mint új autót építeni."
Gascoyne elmondta, hogy a következő évtől már alkalmazzák a Red Bull KERS rendszerét, de úgy véli, helyes döntés volt, hogy idén nem építették még be, annak ellenére, hogy ez sebességben hátrányt jelentett a T-128-as számára.
"Idén is lehetőségünk lett volna a Red Bull KERS rendszerével versenyeznünk, de csak meg kell nézni, hogy az év elején mennyi problémájuk volt vele, amit viszont mostanra már orvosoltak. Helyes döntés volt, hogy nem alkalmaztuk. Jövőre már bekerül a csomagba, éppen akkor, amikor igazán szükség lesz rá. Hogy mit adhat ez nekünk? Három tized másodpercet, ami ebben az évben még nem számít, de jövőre, amikor már előrébb leszünk, nagy szükség lesz rá. Azért a Red Bull egysége mellett döntöttünk, mert jelenleg a sebességváltót is ők adják, így ez logikusnak tűnt”- nyilatkozta Mike Gascoyne az autosport.com munkatársának.
A Team Lotus nagyratörő tervei mindenképpen azt jelenthetik, hogy az istálló lelkesedése, és elkötelezettsége a száguldó cirkusz irányába töretlen, és csak remélhetjük, hogy a Bulldog elképzeléseit sikerül valóra váltaniuk. A célok tehát megvannak, a feltételek egyre kedvezőbbek, ám arról sem szabad elfeledkezni, hogy a jelenlegi középmezőny végén, a Williams és a Toro Rosso sem fogja ölbe tett kézzel várni a Lotus felzárkózását.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória