2011. aug 13.

Családi ügyek, és egyéb érdekességek

írta: FormaNet
Családi ügyek, és egyéb érdekességek

Az ESPNF1 egyik szakértője, Steven Lynch időnként összegyűjt, és megválaszol érdekes olvasói kérdéseket. Legutóbbi összeállítását kellemes hétvégi időtöltésnek ajánljuk, melyből például kiderül, hogy Heikki Kovalainen milyen rekord tulajdonosa, vagy éppen ki az a versenyző, aki az F1 történelmében egyedülálló módon öt különböző márkával is futamgyőzelmet ünnepelhetett…
 
Van néhány olyan egykori Formula-1-es versenyző, akinek a fia is - például Damon Hill és Jacques Villeneuve – erre a pályára lépett. De van-e olyan pilóta a múltból, akinek a lánya indult nagydíjon?  
 
Nem, a Formula-1-es nagydíjak történetében még nem volt második generációs női versenyző, sőt valójában nagyon kevés női pilótát tud felmutatni a széria. Ehhez a kérdéshez talán a legközelebb Vanina Ickx áll, annak a Jacky Ickx-nak a lánya, aki 1969-ben és 1970-ben második lett a bajnoki pontversenyben. Lánya hetedikként ért célba az idei LeMans-i 24 órás versenyen, ahol az édesapa nem kevesebb, mint hat győzelmet szerzett pályafutása alatt.
 
 
 
Volt valaha olyan F1-es csapat, akinél testvérpár versenyzett? Emlékszem LeMans-ban Mario Andretti két fia alkotott egy csapatot valamelyik évben.
 
Azt hiszem az F1-ben ehhez a Copersucar csapat járt a legközelebb, melyet Wilson Fittipaldi alapított, és melynek 1975-ben ő volt a versenyzője, majd amikor a következő évben Emerson Fittipaldi átszerződött hozzájuk a McLarentől, akkor Wilson befejezte a versenyzést és a továbbiakban vezetői feladatokat látott el a csapatnál. Az említett LeMans-i Andretti páros 1988-ban volt, azzal a különbséggel, hogy Mario és fia, Michael (aki néhány F1-es futamon elindult a McLaren csapatban) versenyzett együtt, valamint Michael unokatestvére, John Andretti, aki pedig Mario ikertestvérének a fia volt. Abban az évben a nyolcadik helyen végeztek. LeMans-i 24 órás versenyt egyébként már nyert apa-fia páros 1950-ben, Louis Rosier és fia, Jean-Louis.
 
(Külön megjegyzés: nekünk, magyar autósport rajongóknak is volt már szerencsénk testvérpáros versenyéhez tavaly a Hungaroringen, amikor a LeMans széria hazánkba látogatott. Az LMP1 kategóriában Nigel Mansell két fia, Greg és Leo Mansell sorakozott fel a Beechdean-Mansell Motorsport képviseletében)
 
 
 
Igaz, hogy Paul di Resta és Dario Franchitti rokonok?  
 
Igen, ez igaz. A skót Dario Franchitti és Paul di Resta valóban unokatestvérek - bár Di Resta 2010-ben a The Sun lapnak úgy nyilatkozott, hogy sokkal inkább testvérek: „Együtt nőttünk fel, hiszen sokáig velünk élt 18 és 23 éves kora között. Nagyon közel állunk egymáshoz.” Franchitti nagyon sikeres az Egyesült Államokban, és az elmúlt négy évben három bajnoki címet szerzett az IndyCarban (jelenleg is vezeti a bajnokságot). Már kétszer megnyerte az Indianapolis500-at, 2007-ben és 2010-ben. Di Resta 2006-ban az európai Formula-3 bajnoka lett, valamint a német túrakocsi bajnokságot (DTM) is megnyerte 2010-ben. Ígéretesen indult Formula-1- pályafutása már első két versenyén pontot szerzett, illetve a legutóbbi versenyen, a Magyar Nagydíjon eddigi legjobb eredményének, egy hetedik helynek örülhetett.
 
Alain Prost négy különböző márkával is nyert futamokat. Van még olyan versenyző akinek ez sikerült?
 
Alain Proston kívül - aki versenyt tudott nyerni a McLaren, a Ferrari, a Renault és a Williams autóiban is - két versenyző van, akik mindketten négy különböző márkájú versenyautóban is nyerni tudtak. Juan Manuel Fangio Alfa Romeo, Maserati, Ferrari és Mercedes volánja mögött is győzedelmeskedett, sőt mindegyikkel nyert vb címet is. Jackie Stewart pedig a BRM, a Matra, a March és a Tyrrell autóit is futamgyőzelemre vezette. De van valaki, aki nem kevesebb, mint öt különböző márkájú autóval is nyerni tudott. Ő nem más, mint Sir Stirling Moss, aki 16 diadalából egyet a Mercedesszel, kettőt a Maseratival, hatot a Vanwall-lal, hármat a Cooperrel, és négyet a Lotusszal szerzett.
 
Emlékszem Heikki Kovalainen F1-es pályafutása elején is nagyon következetes teljesítményt nyújtott, azt hiszem az első 15 versenyén mindannyiszor célba ért. Van valaki rajta kívűl aki ugyanezt elmondhatja magáról?
 
Valójában Heikki Kovalainen az első 16 versenyén mindannyiszor célba ért, ez 2007-ben volt. Fogadni mernék, hogy nem bánná, ha a 2011-es Lotus is ilyen megbízható lenne. Abban a szezonban a Renault-nak összesen 30 pontot gyűjtött a 16 futam alatt (legjobb eredménye japánban egy második hely volt), mielőtt a szezonzáró Brazil Nagydíjon kiesett. Ebben a rekordban Kovalainen Tiago Monteiróval osztozik, aki a Jordan csapatban szintén az első 16 nagydíján célba ért 2005-ben. Ő összesen hét pontot gyűjtött akkor, és Heikkihez hasonlóan az ő sorozata is éppen Brazíliában szakadt meg, amikor a leintés előtt 16 körrel műszaki probléma miatt kiesett.
 
 
 
 
 
 
Nemrégiben írta, hogy az 1993-as Európai Nagydíjon kívül Doningtonban nem rendeztek nagydíjat. Bár nem a világbajnoksághoz tartozik, de a háború előtt nem voltak itt nagydíjak?
 

Igen néhány hete írtam, hogy a Formula-1-es világbajnokságban (1950-től) mindössze egyszer szerepelt. De valóban, a második világháború előtt négy ilyen verseny volt itt. Az első Doningtoni Nagydíjat 1935-ben az Alfa Romeo versenyzője, Richard Shuttleworth nyerte, akinek beceneve „Őrült Jack” volt, és aki később a háborúban elesett. 1936-ban szintén az Alfa Romeo versenyzői nyertek, Hans Reusch és Richard Seaman. 1937-ben Bernd Rosemeyer győzedelmeskedett az Auto Union színeiben, a következő évben pedig a nagy Tazio Nuvolari tudott itt nyerni. Egyesek ezeket a futamokat Brit Grand Prix-ként tartják számon, de ez nem általánosan elfogadott. 2008-ban volt szó arról, hogy 2010-től Donington is rendez Brit Nagydíjat, de finanszírozási gondok miatt ez végül nem valósult meg.

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 


Szólj hozzá

f1 stirling moss formula 1 heikki kovalainen alain prost vanina ickx