2011. aug 14.

Különös véletlenek az F1-ben (1. rész)

írta: FormaNet
Különös véletlenek az F1-ben (1. rész)

Van aki hisz a véletlenekben, és van akinek meggyőződése, hogy véletlenek valójában nincsenek. Talán még különösebb egy olyan sportágban véletlenekről, avagy a sors olykor valóban mókás, olykor viszont hátborzongatóan furcsa fintoráról beszélni, ami az emberi tényező mellett, leginkább a technikára valamint a tudományra épül. Az F1Fanatic mégis megpróbálta, így a következő összeállításban néhány különös eset sorakozik fel a száguldó cirkusz történetéből. 
 
Két betolakodó= Két győzelem Rubens Barrichellónak
 
A modernkori Formula-1-es versenyzésben mindössze kétszer fordult elő, hogy valaki szándékosan megzavarta a versenyt, és mindkét alkalommal ugyanaz a versenyző, Rubens Barrichello lett a futamgyőztes.
2000-ben a Német Nagydíjon egy dühös, egykori Mercedes alkalmazott, a verseny felénél tiltakozott úgy elbocsátása miatt, hogy beszaladt a pályára. Szerencsére a biztonsági autó azonnal közbelépett, a betolakodót pedig letartóztatták.
Mindaddig nagyon úgy festett a dolog, hogy a Mercedes motorral hajtott McLarenek Mika Häkkien és David Coulthard párossal kényelmesen behúzzák az első-második helyet, de a SafetyCar lenullázta a finn kényelmes előnyét. A 18. helyről rajtoló Barrichello már a rajtnál öt pozíciót nyert, ezután pedig folyamatosan lépegetett előre, így a brazilnak mindenképp kedvezett ez a kis incidens, illetve ez után az eső is eleredt, és végül a kettes számú ferraris profitált a hockenheimi kavarodásból.
 
Barrichello hasonlóan bizarr körülmények között nyert három évvel később a Brit Nagydíjon is, ahol egy szoknyás ír pap jelent meg a silverstone-i Hangár egyenesben. A kocsik 150 km/órás sebességgel száguldoztak a vakmerő pap körül, mielőtt egy bátor versenybíró le nem teperte a földre, és ki nem vonszolták a „tűzvonalból”. Barrichellót nem zavarta meg a különös eset, és begyűjtötte F1-es pályafutása hatodik diadalát.
 
Hamilton és Button szerencsés 22-ese
 
A legutóbbi két brit világbajnoknak van néhány közös pont a bajnoki címében. Mindketten a Brazil Nagydíjon lettek világbajnokok, mindketten Mercedes motorral hajtott autóban, és mindketten a 22-es rajtszámmal. Ráadásul 2008-ban Hamilton egy ötödik helyezéssel biztosította be első helyét a bajnoki tabellán Interlagosban, 2009-ben Button ugyanígy, ötödikként szelte át a célvonalat, ami éppen elég volt ahhoz, hogy már a szezonzáró Abu Dzabi Nagydíj előtt megünnepelje vb címét.
 
 
Három pole egy időmérőn
 
Az 1997-es szezonzáró Európa Nagydíj leginkább a hírhedt Schumacher - Villeneuve összecsapásról, valamint Mika Häkkienen első F1-es diadaláról maradt emlékezetes.
Mindemellett viszont már a szombati kvalifikáción is igencsak furcsa dolog történt, ami azóta is példátlan a széria történetében. Az időmérő edzésen ugyanis három versenyző, Schumacher, Villeneuve és Heinz-Harald Frentzen is ezred másodpercre azonos időt (1:21.072) autózott, ráadásul ezek voltak a leggyorsabb körök, vagyis a pole-t érő idők.
Szerencsére a szabálykönyv elég konkrétan fogalmaz az ilyen egyedi esetekre, így az a pilóta indulhatott az első rajtkockából, aki előbb futotta meg ezt az időt. Ez alapján Villeneuve, Schumacher és Frentzen lett a sorrend a vasárnapi rajtrácson. A dolog érdekességét fokozta az is, hogy már az első kanyar után teljesen megcserélődött a sorren, Schumacher az élre állt, és Frentzen szintén megelőzte Villeneuve-t. A futamgyőzelem végül a McLarenben ülő Häkkinené lett.  
 
Ascarik tragédiája
 
Antonio és Alberto Ascari apa és fia 30 év különbséggel vesztették életüket mindketten balesetben. A kis Alberto hét évesen veszítette el édesapját 1925-ben, majd pontosan három évtizeddel később, a Monacói Nagydíjon tengerbe zuhant Lanciájával. Ekkor egy nappal fiatalabb volt, mint az édesapja a halálakor. A balesetet  sértetlenül megúszta, ám négy nappal később csapattársa, Eugenio Castelloti invitálására Monzában utazott, és egy Ferrari 750-es tesztelése közben már nem volt ilyen szerencséje. A rendkívül babonás olasz mindig csak saját sisakjában volt hajlandó versenyautóba ülni, ám ez alkalommal Castelloti sisakját kérte kölcsön. Az egyik kanyarban a kocsi kisodródott, a 36 éves kétszeres világbajnok pedig azonnal meghalt. További furcsa véletlen, hogy Albertónak 13 Grand Prix győzelme volt, ugyanannyi, mint édesapjának.
 
 
 
 
 
 
Fisichella a maláj pálya "rajtrács bajnoka"
 
A rajtrácsra való felsorakozás kívülről nézve nem tűnik túl bonyolult feladatnak, ám Giancarlo Fisichella nem mindig tudott vele megbirkózni.
A 2001-es Maláj Nagydíjon a Benettonban ülő olasz pilóta megmagyarázhatatlan módon rossz oldalon állt fel a rajtrácsra, majd amikor észrevette bakiját, megpróbált korrigálni, aminek az lett a vége, hogy a két sor között, ráadásul a menetiránnyal szemben állt meg.
 
Két évvel később már a Jordan versenyzőjeként ismét a sepangi aszfaltcsík okozott neki zavarba ejtő pillanatokat, amikor ismét rossz helyre lavírozta kocsiját a rajt előtt. A korrigálás ezúttal bravúrosan sikerült, és Fisico megtalálta helyét, ám az indulásnál a motorja lefulladt, így mielőtt elkezdődhetett volna, máris véget ért a versenye. Malajziai démonjai ezután már szerencsére elhagyták Fisichellát, sőt harmadik, és egyben utolsó győzelmét itt ünnepelhette 2006-ban.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
 
 
 

Szólj hozzá

f1 button barrichello hamilton fisichella forma1 maláj nagydíj véletlenek ascari brit nagydíj