René Arnoux: sok esetben teljesen indokolatlan a szankció
Az elmúlt években több vonatkozásban is számtalan kritika érte a száguldó cirkuszt, és az egyik ilyen örök sláger az előzések hiánya volt. Az új szabályok azonban úgy tűnik kifogták a szelet azon kritikusok vitorlájából, akik erről az oldalról támadták az F1-et, hiszen rég nem láthattunk ennyi előzést a pályán, mint az idei szezonban.
Jelenleg éppen az tűnik problémának, hogy túl sok az előzés, és az új rendszereket sokan túlzottan is mesterségesnek gondolják. Vannak érvek az új szabályok mellett, és ellenük is.
Az ellenzők többsége úgy gondolja, a DRS bevezetése kiszolgáltatottá teszi az előzési zónában az elől haladót, amiben van némi igazság, ha csak az idei Török Nagydíjat vesszük alapul. A nézők azonban azt kapják, ami miatt a Formula-1 igazán izgalmas sport: sok előzést, és (részben legalább is) viszonylagos kiszámíthatatlanságot.
A cirkusznak mindig voltak olyan „fenegyerekei”, akik DRS zóna ide, KERS oda, soha sem elégedtek meg azzal, hogy valaki mögött kelljen autózni. Az idei évben kiemelkedik ebben a tekintetben Lewis Hamilton, aki olyan helyeken is megkísérli az előzést, ahol másoknak ez eszébe sem jutna. Az ilyen manőverekből sajnos már számtalan ütközés, kicsúszás, koccanás volt, és a brit pilóta agresszív stílusa rendkívül megosztja a szurkolókat.
Az ellendrukkerek a 2008-as világbajnok hibáit sorolják, míg Lewis szurkolói azzal védik kedvencüket, hogy végre egy pilóta, aki mer előzni, és a megelőzöttekkel van a baj, hiszen szokatlan számukra az, hogy a Formula-1-ben létezik előzés a DRS zónán kívül is. Ebben nagyon nehéz igazságot tenni, az FIA versenybírái azonban minden ilyen eset után megpróbálják, ezáltal Hamiltonnak már állandó belépője van a versenyirányításhoz.
Az egykori F1-es pilóta, René Arnoux (aki 1978 és 1989 között versenyzett a Formula-1-ben, és a Ferrarival 1983-ban a harmadik helyen végzett) úgy gondolja, a legtöbb esetbe teljesen fölöslegesen osztogatnak büntetéseket.
"Ezek az ütközések nem szándékosan történnek. Ha szándékos, akkor igen, büntetni kell, de felesleges egy egyszerű hiba miatt, és megfigyeltem, hogy sok esetben teljesen indokolatlan a szankció. De ez a fegyelem az új arca ennek a sportnak. Harminc éve ez még teljesen megszokott volt, ha előzés közben összeértünk, most meg lassan a srácokat börtönbe küldik miatta” – élcelődött Arnoux, akiben még elevenen él az 1979-es Francia Nagydíj, ahol Gilles Villeneuve-vel (Ferrari) vívtak felejthetetlen párbajt a második helyért, a szintén Renault-ban versenyző csapattársa, Jean-Pierre Jabouille mögött.
Villeneuve és Anoux csatája akkor (és azóta is) lenyűgözte a közönséget, hiszen igazi kerék-kerék elleni küzdelem volt, a sportszerűség maximális tiszteletben tartása mellet, ennek ellenére is többször összeértek az autók. A viadalból végül a Ferraris került ki győztesen, Arnoux harmadikként ért célba, míg a futamot csapattársa nyerte meg.
"Mi az utolsó körökig gyakran összeértünk. Nem hiszem, hogy mostanában ehhez hasonlót láthatunk majd" – mondta az egykori pilóta.
A Magyar Nagydíjon azonban az előzései miatt annyit kritizált Lewis Hamilton volt az, aki csapattársával, Jenson Buttonnal folytatott csatájával cáfolta Arnoux lemondó véleményét a nagy csatározásokról.
A francia véleménye minden bizonnyal sokak számára elfogadhatatlan, ám biztosan akadnak jó néhányan, akik még abban az időszakban szerették meg a száguldó cirkuszt, amikor valóban mindennaposak voltak az ilyen csatározások, és ők azok, akik tudják, miről beszélt pontosan René Arnoux.
Gilles Villeneuve vs René Arnoux - 1979-Dijon
FormaNet, Varga Viktória