A japán adrenalinfröccs - Kamui Kobajasi
A Sauber japán pilótája, Kamui Kobajasi, már eddigi rövid F1-es pályafutása alatt is rengeteg rajongóra tett szert, és ez nem csupán merész előzési manővereinek köszönhető, hanem rendkívül hatékony védekezési képessége is elnyerte rajongók tömegeinek a tetszését. Ugyanakkor meglepően őszintén vallja be hiányosságait is, és mindent elkövet azért, hogy az időmérőkön jobb teljesítményt nyújtson.
Tegyük fel a kezünket, és ismerjük el, Kobajasit nagyon lehet kedvelni, annak ellenére is, hogy esetleg nem ő az elsőszámú favorit. Ha autóban ül, szinte biztosan garantált a jó szórakozás, és a neves brit tudósító, és szakíró, James Allen szerint kicsit talán olyan, mint egykoron Jean Alesi volt, aki nagyot alkotott a középmezőnyben egy Tyrrrellben, majd végül a Ferrarinál kötött ki. Ezen összehasonlítás kapcsán James Allen fejében felmerült (és bizonyára már sokakban megfogalmazódott), hogy ugyanez talán megtörténhetne a tehetséges japánnal is. Hogy erre jelenleg mennyi esély van, azt nyilván nagyon nehéz lenne megmondani, de Stefano Domenicali nemrégiben tett nyilatkozata, mely szerint Felipe Massa utóda egy fiatal, energikus pilóta lehet, Kobajasit is bele teszi abba a bizonyos kalapba. Érdekes lenne a hasonlóság, hiszen a brazil szintén a Saubertől érkezett vissza 2006-ban Rubens Barrichello helyére. (Tegyük hozzá, hogy azért Massa már „tesztpilótáskodott” előtte a maranellóiaknál.)
A svájci gárda egyféle próbaterepe is lehet a Ferrarinak, különösen mióta a motorokat is ő szállítja, és így talán könnyebben (és részletesebben) figyelemmel tudják kísérni a pilóták teljesítményét, fejlődését. Kobajasi csapattársa, Sergio Perez egyébként sem ismeretlen a maranellói istálló számára, mivel a sauberes szerződése előtt rövid ideig tagja volt a Ferrari pilótaakadémiájának.
A Legendás csapat tehát figyelemmel tudja követni a Sauber versenyzőinek munkáját, és nem elképzelhetetlen, hogy egyikük valamikor a piros autók egyikének ülésében köt majd ki.
A remek japán pilóta kamikaze stílusában (még ha nem is Takuma Sato magasságokról van szó), azért nyilván van valami kockázat, illetve ha üzleti szempontból mérlegeljük a dolgot, abban is van némi kettősség.
Mellette szólhat az az érv, hogy a Japán a luxusautók piacán a Ferrari igen előkelő helyet foglal el, hiszen az USA után a második legnagyobb üzleti partner, sőt az olasz márka 2008-ban a szalonok mellett saját irodát is nyitott a távol-keleti országban.
Továbbá a Ferrari stratégiai lépéseibe jelentős mértékben szólnak bele olyan szponzorok, mint a Santander, vagy a Shell, és jelenleg Brazília igen kockázatos piac mindkét cég számára, ráadásul jelenleg Massa sem hozza az elvárt eredményeket.
És végül, de nem utolsósorban, az elmúlt években jelentősen fellazult Japán kapcsolata a száguldó cirkusszal, hiszen mára szinte csak a Japán Nagydíj az, ami összeköti az F1-et a szigetországgal. A széria iránti érdeklődés is némileg csökkent az elmúlt időszakban, vagyis a japán szurkolók számára komoly adrenalinfröccs, és motiváció lenne, ha a Formula-1 történelmében először kerülne egy japán pilóta egy top csapathoz, ráadásul a Ferrarihoz.
Kobajasi számára tehát elérendő cél lehet egy Ferrari ülés, ugyanakkor az üzleti és gazdasági megfontolások mellett nem elhanyagolandó, hogy komoly teljesítményjavulás is szükséges a versenyző részéről ahhoz, hogy egyáltalán bekerüljön az esélyesek közé.
A szinte mindig mosolygós pilóta tehetsége nem kérdéses, ám azt ő maga is elismeri, hogy az időmérőkön van még mit javítania. Ez pedig elsősorban a gyorsaság függvénye, hiszen a kvalifikációk nem az előzésekről, vagy a hatékony védekezésről szólnak. Csapattársa, az újonc Sergio Perez jelenleg 19 pont hátrányban az egy évvel rutinosabb japánnal szemben, ám az időmérőkön a mexikói többször végzett már Kobajasi előtt.
"A pilóták folyamatosan fejlődnek, soha nincs olyan, hogy valaki tökéletes. Én is mindig tanulok, ezért Peter (Sauber) biztosan nem boldog, mert arra várnak, hogy irányítsam a csapatot. Tavaly volt néhány hibánk, és megbízhatósági problémákkal is szembe kellett néznünk, de ebben az évben már szorgalmasan gyűjtöm a pontokat. Jövőre egy újabb lépést kell tennünk előre, talán egy kicsit agresszívebben kell küzdenünk, mert az biztos, hogy egy komoly célt kell magamnak találnom. Tudom, hogy az időmérőn még nem elég erős a teljesítményem. A helyzet az, hogy ha az autó jó, akkor velem is minden rendben. Ha kényelmetlen, akkor viszont nem tudom megfelelően kihasználni a maximális teljesítményét. Ez az a terület, ahol még javulnom kell. Azt hiszem, hogy ha a gumik felmelegítése, és az egyensúly beállítása nem sikerül tökéletesen, akkor nem vagyok képes kihozni a maximumot az autóból"- világított rá saját hiányosságaira a 24 esztendős versenyző.
A gyengeségek elismerése igen ritka tulajdonság egy F1-es pilótánál, még akkor is, ha ezek a külső megfigyelő számára is nyilvánvalóak. De Kobajasi nagyon jól tudja, hogy képtelen tökéletesen vezetni, ha a kocsinak egyensúly problémái vannak, ezért jelenleg erre a területre összpontosít a hiányosságok fejlesztésénél, mert tisztában van azzal, hogy ezen a téren még sok tanulnivalója van.
Versenyeken már többször bizonyította kiváló képességeit, így biztos, hogy továbbra is sok szempár követi majd nyomon ezt a tanulási folyamatot. És ha valóban megtudja mutatni, hogy egy körön is megvan a megfelelő sebessége, akkor egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy egyszer valóra válhatnak álmai, és egy nagyobb csapatban is bizonyíthat.
FormaNet, Varga Viktória