2011. aug 24.

Willi Weber: Számomra még mindig Schumacher a világ legjobb versenyzője

írta: FormaNet
Willi Weber: Számomra még mindig Schumacher a világ legjobb versenyzője

Willi Weber az az ember, aki 20 évvel ezelőtt egy aprócska füllentéssel 1991. augusztus 25-én elindította Michael Schumachert Formula-1-es álmai megvalósítása útján, és ezután a páholyból nézhette végig, hogyan válik ifjú, tehetséges pártfogoltjából a Formula-1 eddigi történelmének legsikeresebb versenyzője. Schumacher egykori menedzsere a Motorsport-Total honlapnak adott interjúban többek között a kezdetekről is beszélt.
 
 
 
Mi történt pontosan 1991 augusztusában, aminek köszönhetően Schumacher a Formula-3-ból egyszer csak a király-kategóriában találta magát?
 
Willi Weber: Éppen egy versenyen voltunk a Nürburgringen, amikor egy újságíró azt mondta, hogy Eddie Jordan egyik versenyzőjét börtönbüntetésre ítélték, és itt a lehetőségünk arra, hogy valamit tegyünk. Eddie-nek volt korábban kapcsolata a Formula-3-mal, és jó barátok voltunk. Nem sok érdeklődést mutatott, de én nem hagytam annyiban a dolgot. „Ki az a Michael Schumacher?”- kérdezte, mire én mondtam, hogy Makaóban nyert, és jelenleg ő a mezőny legjobbja. „Mindenki ezt mondja, ismeri egyáltalán Spát?”- kérdezősködött tovább, én pedig egy kis trükkhöz folyamodtam, és azt mondtam: Persze, a kisujjában van, hiszen itt él nem messze. 

Igen ez az a legendás ártalmatlan hazugság, és azóta már mindenki tudja, hogy Schumacher azelőtt még sosem vezetett Spában.
 
Weber: (nevet) Legalább elértük, hogy Eddie adjon egy tesztlehetőséget. Ehhez 80.000 amerikai dollárt kért tőlünk, amit azonnal meg is kapott. A teszten persze az egész csapat le volt nyűgözve, ezután Eddie lebonyolított néhány telefonbeszélgetést, majd kijelentette, készen áll Michaelt versenyeztetni, de 450.000 dollárra van szüksége. Ha ez összejön, akkor mehet a dolog. Michael ekkor még szerződése alapján a Jochen Neerpasch által irányított Mercedes tehetségkutató programjához tartozott, Peter Sauber sportautó csapatának tagja volt. A Mercedesnek tervei voltak a Formula-1-ben, és meggyőztem Jochen Neerpasch-t, hogy erre a kiadásra szüksége van. 14 nagyon kemény napomba került előteremteni az összeget, de végül sikerült.

A kezdet kicsit rázósan sikerült...

Weber: A nagy izgalom közepette elfelejtettek nekünk szobát foglalni, és mire odaértünk, már sehol nem volt hely. Végül egy kollégiumban szállásoltak el minket, de semmilyen ellátást nem kaptunk, mindössze annyit, hogy volt hol aludnunk. De ez nem számított, hiszen annyira izgatottak voltunk, és annyira örültünk a lehetőségnek, hogy akár egy teherautón, vagy az út szélén is éjszakáztunk volna érte. Aztán jött az időmérő edzés, ahol Michael a hetedik helyen végzett, ami hatalmas meglepetést okozott az egész Formula-1-es társadalom számára. A verseny sajnos nem úgy sikerült, ahogy vártuk, de onnantól kezdve mindkettőnk élete teljesen megváltozott.
 
Mikor vallotta be Eddie Jordannek, hogy Michael korábban még sosem vezetett a belga pályán?
 
Weber: Csak jóval az időmérő után, mert túl sok lett volna neki az a hetedik hely, meg még ez is. Biztos nem tudta volna a kettő együtt feldolgozni.
 
Az igazság, hogy Schumacher biciklin ismerkedett meg a pályával...
 
Weber: Igen azt kell mondjam, ez így történt. Michael rendkívüli fotografikus memóriával rendelkezik, és egy-kért kör alatt „lefotózta” a fontosabb momentumokat, mielőtt megkezdte a hétvégét. De ezen kívül is volt még részünk izgalmakban, ugyanis a verseny előtt két órával Eddie kezembe nyomott egy öt évre szóló szerződést, és azt mondta nekem, hogy még a verseny előtt olvastassam, és írassam alá vele, mert különben nem indulhat. Erre én azt válaszoltam: Te megőrültél? Angolul ugyan tudok, de ügyvéd nem vagyok. És mi van ha nem írja alá? Szóltam erről Jochen Neerpasch-nak, aki azt mondta, hogy megpróbálja elintézni, hogy erre csak a futam után kerüljön sor. Mivel a verseny számunkra nagyon rövid ideig tartott, így volt idő arra, hogy a jogászokat is tájékoztassuk, és mire sor került volna az aláírásra, addigra már egy másik ajánlatunk is volt. A történet számunkra végül szerencsésen végződött, Eddie Jordannek pedig inkább bosszúsággal.

És Flavio Briatore örömével, hiszen Michael Schumacher a második versenyt már nála futotta, a Benettonnal...
 
Weber: Eddie azt mondta, hogy beperel minket, de rá jöttem, hogy ehhez nincsenek a kezében jó "kártyák", aztán két év elteltével leültünk, megállapodtunk egy bizonyos összegben, és az ügy el volt rendezve.
 
Abban az időben már gondolt arra, hogy Michael Schumacher versenyeket nyerhet, és még világbajnok is lehet?
 
Weber: Hittem abban, hogy a mezőny tíz legjobb versenyzője között van, és ha tovább fejlődik, talán egyszer még dobogóra is állhat, de ilyen sebességre, és ilyen eredményekre akkor még nem számítottam.

Fel tud idézni egy szép pillanatot, ami a legkedvesebb emlék a Michaellel töltött évekből?
 
Weber: Olyan sok csodálatos pillanatot éltünk meg együtt, de egyszerűen annyira villámgyorsan történtek a dolgok, hogy túl kevés idő volt ilyesmin gondolkodni, mindkettőnket lefoglalt az, hogy megőrizzük a sikereket.
 
Michael olyan sikerekkel búcsúzott, melyeket még soha senkinek nem sikerült elérnie, aztán 19 év után ismét visszatért a Mercedeshez. Elképzelhető, hogy ezt hálából tette?
 
Weber: Így utólag azt mondom, hogy talán jobb lett volna, ha nem tér vissza, de azt nem gondolom, hogy hálából döntött volna így.

De megtette. Azért mert még mindig ég benne a tűz?

Weber: Miután elment a Ferraritól, Luca di Montezemolo felkérte, hogy segítse a csapatot, és mivel fantasztikus időket töltöttek együtt, így Michael kötelességének érezte ezt elfogadni. A Mercedessel történt megállapodást én már nem nagyon követtem figyelemmel. A Mercedes hozta a saját csapatát, és Ross Brawnt mint csapatfőnököt, valamint Michaelt mint versenyzőt egy remek párosításnak gondolták. Azt gondoltam, hogy ez még kevés lesz.

Boldog lenne, ha Michaelt ismét a dobogón láthatná?
 

Weber: Életem legszebb időszakát töltöttem el az ő oldalán, és most szenvedés számomra ezeket az eredményeket látni. Természetesen a legjobb lenne Michaelt a dobogón látni, és azt mondani, hogy az öreg Michael Schumacher nem hiába hétszeres világbajnok. Az biztos, hogy nem felejtett el autót vezetni. Számomra még mindig ő a világ legjobb versenyzője. 

 

FormaNet, Varga Viktória

Csatlakozz hozzánk a Facebookon

 

 

 

 

Szólj hozzá

f1 menedzser formula 1 michael schumacher willi weber