2011. aug 29.

A Pirelli kissé megneheztelt a Red Bullra - Pirelli vs Red Bull a Belga GP-n

írta: FormaNet
A Pirelli kissé megneheztelt a Red Bullra - Pirelli vs Red Bull a Belga GP-n

Érdekes vita zajlott a Belga Nagydíj előtt néhány csapat, elsősorban a Red Bull Racing, illetve a Pirelli között. A szombati kvalifikációt követően a Red Bull az időmérő után arra panaszkodott, hogy a lágy keverékű abroncsok néhány kör alatt felhólyagosodtak, ami biztonsági kérdéseket vet fel, és ezért részben az olasz gumiszállítót okolta.
 
Az osztrák alakulat panaszához csatlakozott néhány csapat (pl. a McLaren), és arra kérték az FIA-t, hogy az első gumikat a másnapi startra lecserélhessék, de a javaslatot a szövetség elutasította, így a szabályok értelmében az első tíznek továbbra is azzal az abronccsal kellett felsorakoznia, amivel a legjobb idejét megfutotta.
 
Érdekes a szituáció abban a tekintetben, hogy amennyiben a valóban kockázatos lett volna az abroncsok hólyagosodása, úgy a Red Bull az FIA döntés ellenére is lecserélhette volna a gumikat, ebben az esetben azonban fel kellett volna adniuk a pole pozíciót, és a bokszutcából kezdeni a belga versenyt. A jelek szerint az energiaitalosoknak sikerült felülkerekedniük a nehézségeken, és erre talán a kettős győzelem a legjobb bizonyíték.
 
A Pirelli azonban nem örül a hétvégén kialakult "összezördülésnek", hiszen az említett hólyagosodás a cég renoméját is rombolja. A Pirelli motorsport igazgatója, Paul Hembery szerint a kellemetlen helyzet elkerülhető lett volna, ha a kerék dőlésszögének beállításánál figyelembe veszik a gumiszállító ajánlását.
 
"Méltánytalannak érezzük a helyzetet. Sértő és tisztességtelen helyzetbe kerültünk, és természetesen ezt a későbbiekben is szeretnénk elkerülni. A csapatok a bokszutcából is indulhattak volna, ha egy másik beállítással felraknak egy új garnitúra gumit. Megvolt a lehetőségük, mégis úgy döntöttek, hogy nem élnek vele, amihez nyilvánvalóan joguk van. A probléma az, hogy ami nevünk van a gumik oldalán, és nekünk kell ezzel együtt élni."
 
Hembery azt is elmondta, hogy amikor értesültek az aggodalmakról, megvizsgálták a gumikat, ami után úgy látták, hogy a probléma nem jelentős és lehet velük versenyezni.
 
"Este néhány gumiabroncsot elküldtek nekünk egy olyan változtatási opció reményében, ami az első kerekeket érintette volna, és először azt gondoltuk, hogy ez az összes csapatnál alapvető probléma. A vizsgálatokat követően vasárnap reggelre kiderült, hogy nem ez a helyzet. Beszéltünk az összes istálló képviselőjével, akik bejutottak a Q3-ba, és többségi konszenzus volt arról, hogy a szabályoknak megfelelően maradjanak a dolgok. Eleve nem volt egyszerű a dolog, mert ha száraz körülmények között futhattak volna pénteken és szombaton is, ez a helyzet jelentősen másként alakult volna. Így azonban egy olyan szituáció alakult ki amikoris az egyik csapatnál kicsit másként alakult a gumi megnyúlásából fakadó elhasználódás. Volt ahol jobban, és volt ahol kevésbé, de mi úgy gondoljuk, hogy megfelelő ajánlásokat tettünk annak érdekében, hogy versenyhelyzetben elkerülhető legyen ez a hólyagosodás”- magyarázta Hembery, továbbá kijelentette, hogy a hólyagosodás egyértelműen a kerekek dőlésszögének nem megfelelő beállításainak volt köszönhető, és fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a vizsgálatok után kiderült, hogy semmiféle biztonsági kérdést nem vett fel a probléma, mindössze teljesítménybeli hátrányt jelenthet.
 
A döntésnél ezért is utasították el a csapatok kérését, hiszen a későbbiekben ez akár konfliktusokhoz is vezethetne. 
 
"Mi mást tehettünk volna? Ha engedélyezik a cserét, azzal precedenst teremtenek. Ha a változtatással egy csapatot segítenek, különösen ha a végeredmény szempontjából nézzük, akkor azt hiszem most mindenki azt kérdezné, hogy miért segítettük győzelemhez a Red Bullt."
 

 
 
 
 
A Belga Nagydíjat követően a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is beszélt az ügyről.
 
"Szombaton láttuk, hogy hólyagok jelentek meg (a gumikon), és nem csak nálunk, de néhány más alakulatnál is. Aggódtunk, hogy ez valós biztonsági problémát vethet fel, így kértük, hogy a Q3-ban szereplő csapatok ezeket a gumikat lecserélhessék, illetve engedélyezzék, hogy a dőlésszög beállításain is változtassunk. Szerettük volna lecserélni a versenyre ezeket a gumikat, de a parc fermé szabályai szerint akkor a bokszutcából kellett volna indulnunk. Folyamatosan folytak a tárgyalások a Pirellivel és Charlie-val (Whiting), és végül az a döntés született, hogy marad minden a szabályoknak megfelelően. Úgy éreztük, hogy a gumik biztonságosak voltak a verseny startjánál, de nem tudtuk pontosan, hogy meddig, és mennyire. Lehet, hogy túl óvatosak voltunk, de inkább lerövidítettük az első etapot, mert aggódtunk. Aztán az első kiállások után lehetőségünk volt megvizsgálni az elhasznált abroncsokat, és a továbbiakban már erre építkeztünk”- ecsetelte a csapatfőnök, amivel tulajdonképpen elismerte, hogy a gumik mégsem voltak annyira veszélyesnek, mint ahogy azt korábban feltételezték.
 
A Red Bull főtervezője, Adrian Newey a BBC-nek adott nyilatkozatában elmondta, nagyon megkönnyebbült a verseny végén. 
 
"Azt kell mondanom, ez volt az egyik legfélelmetesebb verseny, melyen valaha is részt vettem. A szívem a torkomban dobogott, mert legfontosabb kötelességünk, hogy a pilótáinknak biztonságos versenyzést teremtsünk, és nagyon komoly kihívás, hogy a biztonsági törekvések ugyanakkor ne menjenek a teljesítmény rovására. Nagyon nehéz volt ezt így megítélnem, de a verseny végén megkönnyebbültem, hogy mindkét versenyzőnk biztonságban célba ért."
 

Ez a hétvégi kis összezördülés remélhetőleg itt le is zárul, de az Paul Hembery szavaiból is egyértelműen kitűnik, hogy az olasz gumigyártó kissé megneheztelt a Red Bullra, hiszen kimondva, kimondatlanul is a gumik minőségét érte kritika, holott kiderült, hogy nem a Pirelli javasolt beállításait használta az osztrák alakulat.  

FormaNet, Varga Viktória

 

 

 

Szólj hozzá

f1 pirelli formula 1 red bull belga nagydíj