A Renault gyári csapat nélkül is terjeszkedne az F1-ben
Miután véglegessé vált a 2013 helyett 2014-ben bevezetésre kerülő új motorformula (legalább ezzel kapcsolatban egyelőre csak a rendező pályáknak van ellenvéleményük), kezdődhet a helyezkedés a piac újraelosztása kapcsán, már ami a motorbeszállítók részesedését illeti.
Jelenleg négy gyártó van jelen a szériában, ám nem kizárt, hogy rövidesen újabb jelentkezőkkel is bővül a paletta. Az FIA eredeti motorszabály elképzelése kapcsán már május előtt jelentkezett a Jacques Villeneuve a Williams 1997-es világbajnoka) és Craig Pollock (az egykori BAR csapatfőnöke) nevével fémjelzett cég, a PURE (Propulsion Universelle et Recuperation d'Energie), mint lehetséges motorbeszállító. Az irányítótestület a környezetvédelem magasztos szellemisége mellett az új szabályozással azt is szeretné elérni, hogy néhány nagy autógyártó is visszatérjen a szériába. Rövidesen tehát várható bizonyos mozgás a motorok tekintetében is.
A Cosworth piaca a jövő évtől tovább csökken, miután a Williams bejelentette, hogy 2012-től ismét a Renault-tól vásárolja az erőforrásokat. A Cosworth-nak ezután csak a sereghajtó HRT és Virgin marad, ennek ellenére a szebb időket is megélt cég kijelentette, még így is jó üzlet számukra a száguldó cirkuszban maradni.
A Renault jelenleg nincs gyári csapattal az F1-ben, de motorszállítóként egyre erősebb helyzetbe kerül. Ennek egyértelmű jele, hogy a Red Bullal történő hossztávú technikai együttműködést követően a franciák 2016-ig biztosan motorokat szállítanak a milton keynes-i alakulatnak.
A cégnél úgy vélik, többi partnerük is hosszú távon gondolkodik velük, sőt azt sem tartják kizártnak, hogy újabb alakulatokkal köthetnek beszállítói megállapodást a közeljövőben.
Monzában felröppentek olyan hírek, hogy a nemrégiben tulajdonosváltáson átesett spanyol kiscsapat, a HRT is fontolóra vette a Renault-val való együttműködést.
Carlos Tavares, a francia gyártó vezérigazgatója kijelentette, semmi kifogásuk nem lenne az ellen, ha újabb istállók is feliratkoznának a névsorba.
"A stratégiánk nem változott. Számunkra újra központi kérdés a motorok beszállítása. Nagyon boldog vagyok azok miatt a dolgok miatt, amiket a Renault-val elérünk, és továbbra is megpróbálunk mindig a lényegre koncentrálni. Az autó szíve a motor, és boldog vagyok, hogy erre az alkatrészre fókuszálhatunk. Úgy vélem jól dolgozunk ezen a területen, és az eredmények magukért beszélnek. Négy csapatnak szállítunk majd motorokat, és maximálisan képesek leszünk kiszolgálni őket, ami egy nagyon pozitív dolog. És ha még több partnert kellene ellátnunk, az ellen sem lenne semmi kifogásunk. A több partner csökkenti a költségeinket."
Tavares úgy véli, a Red Bull pilótapárosa kiemelten fontos, hiszen nagyon sokban múlik a két versenyzőn, mennyire tudják kihozni az autóból, és a motorból a maximális teljesítményt, az elkövetkező években.
"Hisszük, hogy a motorjaink nem egyszerűen csak erőforrások, vagy nem csupán egy nyomatéktermelő egységet jelentenek, hanem tulajdonságaival hozzájárul az autó aerodinamikai hatékonyságaihoz is. Az együttműködést kettős céllal tervezzük, egyrészt legyünk a mezőny legjobb motorja, illetve az alvázon keresztül bekapcsolódjuk a csapatok optimális aerodinamikai kialakításába is."
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint a Renault-val való együttműködés a 2014-től életbelépő új motorszabályok kapcsán még hatékonyabbá válhat, és akkor egy teljesen letisztult technikai együttműködés, egy tökéletes és versenyképes csomagot eredményezhet.
"A partnerségünk a Renault/Nissan szövetséggel nagyon fontos a csapat számára. Ez biztosítja, hogy stabilan az élen lehessünk. A Renault sport gyári gárdája és a mi munkatársaink is a motorok gyártásának helyszínén kéz a kézben fognak dolgozni a Red Bull mérnökeivel és tervezőivel. Elkezdünk egy közös vállalkozást a jobb KERS megoldások érdekében is, és a 2014-től életbelépő új motorszabályok miatt nagyon fontos a megfelelő partner. Teljesen logikus lépés volt az ilyen irányú elkötelezettség, és mivel mindkét fél így gondolja, ezért nem volt nehéz megállapodásra jutni."-fogalmazott Horner.
A francia cég tehát egyre erősebben kötődik a száguldó cirkuszhoz annak ellenére, hogy jelenleg nincs gyári csapata, ám üzletileg talán így sokkal jobban járnak hiszen egyre több csapat szeretne velük beszállítói kapcsolatot, és nem mellesleg a világbajnok autókban is Renault erőforrás ketyeg. Hogy az elkövetkező évek motorfront terén mit hoznak az F1-be, még kérdéses, a franciák azonban úgy tűnik igencsak előrelátóak a piaci részesedésük tekintetében.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória