2011. sze 14.

Így pontozunk mi - Olasz Nagydíj

írta: FormaNet
Így pontozunk mi - Olasz Nagydíj

A FormaNet magazin „Így pontozunk mi” sorozatában minden egyes nagydíjat követően górcső alá vesszük a top10-es listát, és részben szubjektíven pontozzuk a versenyzőket. Elsősorban a futamon nyújtott teljesítményük tükrében, de természetesen olykor egyéb körülményeket sem hagyunk figyelmen kívül. Mivel ez csak a mi véleményünk, így kíváncsian várjuk az olvasók pontjait is, egy 1-10-ig terjedő skálán.
 
A nullához közeli pontokon nálunk most Rubens Barrichello és Mark Webber osztozik. (A kamikáze Liuzzi szót sem érdemel) Két rutinos öreg róka olyan felesleges bakikkal, ami még egy újonc számára is pironkodáshoz vezetne. Barrichello feltartósdit játszott előbb a pályán Alonsóval, majd a bokszutca előtt Buttonnal, míg az ausztrál újabb gyenge időmérőt, egy elrontott rajtot, és egy kissé optimista, sikertelen manővert gyűjtött össze. Webbernek idén egyre kellemetlenebb lehet egy Red Bullban ülni, hiszen még azt a kifogást sem ránthatja elő a farzsebből, mint a riválisok, hogy messze nincs olyan autója, mint Vettelnek. És amíg ifjú kollégája egy másik dimenzóban száguld, ő jelenleg negyedik helyen áll a bajnokságban. Mi ez ha nem egy roppant kínos szituáció.
 
Lássuk a top10-es listát:
 
1. Sebastian Vettel 10 /10
A regnáló bajnoknak ismét egy hihetetlen hétvégéje volt, ráadásul egy olyan versenypályán, ahol elméletileg a Red Bull Renault labdába sem rúghat. Erről azonban a jelek szerint csak Sebastiannak felejtettek el szólni, ugyanis a háromból két szabadedzésen ő volt a leggyorsabb, majd a kvalifikáción olyan kört rakott össze, hogy a mögötte végző két mclarenes nem titkoltan döbbenten pislogott. A vasárnapi rajt ugyan nem sikerült száz százalékosan, ám mire a Ferrari szurkolótábora végiggondolhatta volna az újabb maranellói diadalt, és Alonso monzai duplázását, addigra Vettel már kompenzálta is elrontott indulását, és kemény csatában már az ötödik körben visszaszerezte elsőségét. Ezt követően - mit sem törődve az olyan nem mellékes adatokkal, hogy övé a legkisebb végsebesség Monzában - már esélyt sem adott arra, hogy a két DRS zóna, a nagyobb végsebesség, és egyéb veszélyforrások megakadályozzák idei nyolcadik futamgyőzelmében. Hibátlan és tagadhatatlanul nyomasztó győzelmével a szezon előtt hat futammal elérte, hogy ha riválisai közül valaki még egy cseppet is reménykedett az idei bajnoki címben, akkor itt Monzában ezt végleg elfelejtse.
 
2. Jenson Button  10/9
A 2009-es bajnok mostanság keményen rácáfol azon kritikákra, hogy vezetési stílusa nem túl látványos, Uram bocsá’ unalmas. Monzában minden lehetőséget vérszomjas fenevadként megragadott, és nem sokat kérdezett sem a hosszú körökön át egymást (és a közönséget) szórakoztató Schumacher-Hamilton duótól, majd a második helyen haladó ferraristól sem. A kvalifikáción ugyan a második sorba szorult, és a rajtja sem sikerült túl fényesen, ám intelligens, és igenis agresszív vezetési stílusának köszönhetően nem csak a dobogó második fokán ünnepelhetett, de a bajnoki pontversenyben kilenc ponttal megelőzte csapattársát, a McLaren fenegyerekét, Lewis Hamiltont.
 
3. Fernando Alonso  10/9
Bár Alonsónak végül csak a dobogó legalsó foka jutott, és a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo a kötelező dicséretek mellett azért megjegyezte, hogy „egy harmadik helytől még nem jön lázba”, mindazonáltal a spanyol ismét kihozta a maximumot a lehetőségekből, vagyis a kocsijából. Alonsónak csak a negyedik rajtkocka jutott, ám az indításnál puskagolyóként hagyta maga mögött a komplett mezőnyt. Királysága ugyan kérész életű volt, sőt ezután ismét előjöttek a szokványos gumiproblémák, így még a második helyet is át kellett adnia, de ha azt nézzük, hogy jelenleg négy pilóta is gyorsabb kocsiban ül nála, akkor Stefano Domenicalinak kell igazat adnunk, Fernando idén kimagaslóan szerepel, és a Tifosi előtt sem maradt szégyenben. Nem mellesleg második helyre lépett előre a ponttáblázatban.
 
4. Lewis Hamilton 10/8
A kvalifikáció első etapjában ugyan felcsillant a remény, hogy Lewis megtöri a Red Bull uralmát, ám az álom csakhamar szertefoszlott… Másnap Hamilton a rajtnál, valamint az újraindításnál is vesztett egy-egy pozíciót, majd versenyét alapvetően meghatározta, hogy kb. 20 körön keresztül nem tudta áthámozni magát a Mercedesben ülő hétszeres világbajnokon. Mire a 27. körtől kezdve végre saját tempóját autózhatta, addigra akkor hátránya volt, hogy bár az utolsó körre megérkezett Alonso nyakára, áma  komoly támadásról már lekésett. Nyilván McLarenje közel nem a legnagyobb végsebességet produkálta, így fordulhatott elő, hogy az egyébként sokkal gyengébb Mercedes megnehezítette a dolgát.
 
5. Michael Schumacher  10/ 9 
Schumacher csak azért kap kilenc pontot, mert saját "szabályunk" szerint a 10-est csak egy versenyző kapja, ezt pedig (akár mennyire is fáj a szívünk) nem lehet nem Vettelnek adni. De hogy a sokak által már többször lesajnált Schumi Belgium óta régi fényében tündököl, az vitathatatlan. Sorozatban két futamon mutatta meg kritikusainak, hogy még mindig motivált, és a Formula-1 egyik legnagyobb versenyzője. A kvalifikáción is gyorsabb volt csapattársánál, vasárnap pedig akkorát rajtolt a nyolcadik helyről, hogy egy pillanatra még a harmadik helyre visszacsúszó Hamilton is megelőzte, de akkor a McLaren még megbirkózott ezzel az „aprócska” problémával. Az újraindítást követően azonban az Ezüstnyíl újra akcióba lendült, és a sikeres manővert követően 20 körön keresztül olyan parádésan (oké, a szabályosság határait feszegetve) védekezett, hogy a DRS jótékony hatásai is kevésnek bizonyultak az egyébként jóval ütőképesebb autóban ülő üldözőjének. Az már kevésbé volt meglepő, hogy végül elvesztette a csatát a McLarenekkel szemben, de ezután végig megőrizte ötödik helyét.
 
6. Felipe Massa 10/ 7 
Egy újabb „csendes” versennyel több sorakozik a brazil idei mérlegén. Oké, Mark Webber nem könnyítette meg Felipe életét, de szomorú látni, hogy a top pilóták idei villanásainak sorából eddig Massa teljesen kimaradt. Egy ferraristól azért legalább időnként ez elvárható lenne, és félre sikerült konstrukció ide vagy oda, éppen a csapattársa erre a legjobb példa. Legalább néhány szórakoztató momentum volt Massa olaszországi versenyében, miután Webber rásegítésével megpördült, és a hatodik helyről a kilencedikig esett vissza, mert ezután a lassabb autókat kerülgetve legalább visszatornázta magát kiinduló pozíciójába, azaz a hatodik helyre. Az előtte haladó Schumacherre azonban már egy pillanatig sem volt veszélyes. Idei mérlegét nézve Massa totálisan Mark Webber szindrómában szenved: egyszerűen képtelen kibújni csapattársa árnyékából, amit a 2008-as szezonján nosztalgiázva most nagyon nagyon szomorú látni.
 
7. Jaime Alguersuari  10/8
A spanyol versenyző egyre inkább magára talál, és szemlátomást jót tesz neki a jövő évi pilótaülésért zajló csatározást. A belgiumi időmérőn megszerzett hatodik helyével Bruno rutintalanságának köszönhetően végül nem tudta megmutatni mire lenne képes, viszont Monzában a 18. helyről rajtolva már sokkal inkább. Már az első körben hét helyet fogott, és ez már meghatározta jó eredményét. Ez követően remek ütemben történő bokszkiállásainak köszönhetően eddigi F1-es pályafutásának legsikeresebb versenyét futotta. Ahogy azt a versenyt követően meg is jegyezte, úgy látszik sokkal jobban bejön neki a mezőny hátsó régiójából startolás, hiszen idén negyedszerre fordult elő, hogy a 18. helyről pontszerzők közt ért célba.
 
8. Paul di Resta 10/6
Elég szilárdan visszatért a pontszerzők sorába, ám ettől függetlenül nem volt tökéletes hétvégéje. A kvalifikáción nagyon közel volt ahhoz, hogy bekerüljön a Q3-ba, ám végül ez nem sikerült, a vasárnapi rajtnál pedig sokat segített rajta Liuzzi bombája, aminek köszönhetően már az első körben a nyolcadik helyen találta magát. Bokszstratégiája sem volt eget rengető, hiszen alulmaradt Alguersuarival szemben, így tulajdonképpen Sergio Perez kiesésének köszönhetően kapta vissza 4 pontot érő helyét. Ettől függetlenül nincs oka bosszankodni egy nyolcadik helyezéssel egy Force Indiában ülve, és végeredményben csapata neki köszönhetően jelenleg egy ponttal beelőzte a Saubert.
 
9. Bruno Senna 10/7
Senna versenye sem volt azért annyira zseniális, mint ahogy azt látni szeretnénk. Persze a brazil jó munkát végzett, nem mellesleg megszerezte első F1-es pontjait. Második Renault-s versenyhétvégéjén az időmérőn másodjára is bejutott a legjobb tízbe, igaz csak egy hajszállal Di Resta előtt, de itt már a gumispórolás jegyében kimaradt az utolsó 10 percből. Ez kifizetődött számára, hiszen bár a közepes keverékekkel rajtolt el, de Liuzzi nem csak két-, pontokra esélyes riválistól szabadította meg, de lehetővé tette számára, hogy már az első körökben megkapja a megspórolt vadonatúj opciós szettet. Így az elrontott rajtja után könnyedén zárkózhatott fel, ráadásul innentől kezdve már a lágyabb Pirelliken vihette végig versenyét, vagyis a jó startégia némi szerencsével párosult. Közben azért persze voltak szép előzései például Kobajasival és Buemivel szemben, és ez utóbbival többek között a verseny utolsó szakaszában is megküzdött a két pontot érő kilencedik helyért.
 
10. Sebastien Buemi 10/ 6 
A házon belüli csatában Buemi most alulmaradt spanyol kollégájával szemben, bár két hellyel előrébb kvalifikálta magát csapattársánál (aki már a Q1-ben elvérzett), de amíg Alguersuari már a rajtnál áthámozta magát a középmezőnyön, addig a svájci maradt 16. Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy Buemi kapott egy kicsit a Liuzzi féle kontárkodásból, sőt kocsijának hátulja meg is sérült, így még szerencsésnek is mondhatja magát, hogy végül egy ponttal hozzásegítette csapatát ahhoz, hogy akár még a konstruktőri 6. helyért is megmérkőzhessen a szezon hajrájában.

  

FormaNet, Varga Viktória


Szólj hozzá

szubjektív f1 formula 1 így pontozunk mi olasz nagydíj