2011. sze 15.

Ross Brawn: Az ünnepléshez egy ötödik helynél azért több kell

írta: FormaNet
Ross Brawn: Az ünnepléshez egy ötödik helynél azért több kell

A legutóbbi két nagydíjon Michael Schumacher ötödik helyen ért célba, ami egyértelműen a fejlődés jele, ám Ross Brawn ennél sokkal többre vágyik. A cél természetesen a futamgyőzelem, és ennek érdekébe a Mercedes már gőzerővel a következő szezonra összpontosít. A Formula-1 hivatalos honlapjának adott interjúban a csapatvezető az legutóbbi két verseny sikeréről, a hiányosságokról és a jövőről is beszélt...
 
 
Mekkora öröm volt látni Spában és Monzában, hogy Michael (Schumacher) ismét formában van?
 
Ross Brawn: Nos, természetesen nagyszerű volt Spában, mint ahogy Monzában is, de azért visszafogottan ünnepeltük mindkét ötödik helyet. Az ünnepléshez ennél azért többre van szükség. Persze öröm volt látni ezt az ötödik helyet, és néhány nagyszerű manővert is láttunk, de azért ott még nem tartunk, hogy egy ötödik helyezést ünnepeljünk.
 
Spában Nico Rosberg nagyon jól kezdett, és az első körben egyszer csak egy Mercedes vezette a versenyt. Sajnos annak nem volt realitása, hogy ezt az utolsó körig megőrizze. Mi történt?
 
RB: Természetesen jó volt látni az autónkat a vezető helyen, de valójában tudtuk, hogy ezt rendkívül nehéz lenne megtartani. Spa egy olyan pálya ahol az állítható hátsószárny igen sérülékennyé teszi az elől haladót, és őszintén szólva tisztában voltunk azzal is, hogy még nem elég erős az autónk. De persze Nico bizonyította, hogy ha olyan autónk lesz, amilyet szeretnénk, akkor rajta nem fog múlni, és egy ilyen verseny, mint Spa csak erősíti a motivációt és az ambíciót, ami elengedhetetlen a sikerhez.
 
Rosberg nem mondott semmit a csapatrádióban amikor vezette a versenyt? Nem mondta esetleg, hogy reméli esélyes a győzelemre?
 
RB: Nem, nem hiszem, hogy bármi ilyesmiről beszélt volna, hiszen ő is reálisan látta a dolgokat. A kocsija nagyjából egy másodperccel volt lassabb, mint a körülötte lévő autóké. Ezt a másodpercet kell megtalálnunk a következő szezonra. Így, hogy Monzában sajnos már az első körben kiesett, különösen értékes pillanat ez az élen töltött néhány kör, még ha rövid ideig is tartott. Utána beszélgettünk, és mondta, hogy milyen remek volt úgy vezetni, hogy előtte teljesen üres volt a pálya. Szeretné ezt többször is megtapasztalni.
 
Már mindkét pilóta bizonyította, hogy képesek dobogós helyekért harcolni. Így tulajdonképpen már csak az autóval küzd a csapat…
 
RB: Természetesen az a célunk, hogy tökéletesítsük az autót, a motor már bizonyította, hogy nagyon erős, hiszen már rengeteg versenyt nyert, sőt ebben az évben is nyert már versenyt a motorunk. Tehát van egy nagyon jó erőforrásunk, és jó versenyzőink, vagyis ebből következik, hogy egy erősebb kocsira van szükségünk. A csapatunk nagyon jó, és jó a bokszstratégiánk is, vagyis minden feltétel adott, már csak egy ütőképes kocsira van szükségünk. Azt gondolom, hogy az egész alakulat tudja, hogy a jövőben lesz erős autónk is.
 
A Korábbi pilóta és csapatfőnök, Gerhard Berger mostanában kritizálta a csapatot, hogy nem elég az amit nyújt. Mennyiben segítenek az ilyen kritikák?
 
RB: Nos, nem tudom pontosan milyen indítékai voltak Gerhardnak amikor ezt mondta, de való igaz, hogy még nem elég erős az autónk. Ha valakinek, akkor neki tudnia kell, hogy ez mennyire nehéz, és biztos vagyok abban, hogy tudja is. Persze a sikertelenség motiváló hatással van a csapatra, és a pilóták is rendkívül ambiciózusak. Nem igazán foglalkozok azzal, hogy mit mondott Gerhard, ismerem őt, és szerintem nem mondta túl komolyan. El fogjuk érni amit akarunk.
 
Új szakemberek csatlakoztak a műszaki részleghez. Túl kicsi volt az állomány?
 
RB: Talán akkor kissé túl optimisták voltunk. Nyilvánvaló, hogy jelenleg nem vagyunk elég erősek. A Mercedes teljes mértékben elkötelezett a sikeres Formula-1-es szereplés irányába, és ennek szellemében meg kell értenünk a korlátainkat. Ki kell tolni a határokat amennyire csak lehetséges. A nagyobb létszámú csapatok előnyösebb helyzetben vannak, hiszen ha átcsoportosításokra van szükség, akkor ezt könnyebben megtehetik. Volt néhány hézag a szervezetben, de ezeket folyamatosan feltöltöttük, és máris látom a javulást. Bob Bell csatlakozása stratégiai és egyéb szempontból is nagy segítség volt a csapat számára, mert olyan extra erőt kaptunk, hogy ez lehetővé teszi számunkra még hatékonyabb munkát végezzünk. Mindenki teljes mértékben elkötelezett a Formula-1-es sikerek irányába, és minden adott ahhoz, hogy ezt elérjük.
 
Amikor 2009-ben a Brawn GP mindkét bajnoki címet megnyerte, akkor az Ön teljes ellenőrzése alatt folyt az irányítás, és minden döntés az Ön és Nick Fry kezében volt. Nagy most a különbség ezen a területen?
 
RB: Igen, ez most más, ugyanakkor pozitív is. Sokkal nagyobb szakértelmet és több erőforrást tudunk magunkénak a cég által, és ez az egyik létfontosságú eleme a sikeres jövőnek. Ezeknek a dolgoknak rugalmasan kell működniük, hiszen egy Formula-1-es csapat napról-napra gyors döntésekre kényszerül. A felelősség ami addig Nickre és rám hárult, most eloszlik a menedzsmenten is. Vannak területek, ahol a hatékonyság érdekében szabad kezet kapunk, de tekintettel kell lenni a tulajdonosokra és a részvényesekre is. Ez egy kicsit megváltoztatja a dolgokat, de azt hiszem az elnökünk, Prof.Dr. Thomas Weber is felismeri, hogyan működik egy Formula-1-es csapat. Úgy vélem nagyon jó az egyensúly.
 
Szóval nem esnek abba a hibába, mint a Honda és a Toyota?
 
RB: Nem Azt hiszem, a menedzsment nagyon jól tudja, hogy mekkora erő van a csapatban, és azt is, hogy ezt az erőt hogy kell használni. Én személyesen már nem vagyok ebben érintett, de maximális támogatást kapok Dr Dieter Zetsche-től, Weber professzortól, és mindenkitől.

 
Úgy tűnik a gumiabroncsok még mindig sok kérdőjelet tartogatnak minden egyes versenyre, és minden körülmények között. Miért nem sikerül ezen a problémán legalább néha valami fogást találni?
 
RB: Hogy őszinte legyek, ez is legnagyobb kihívások közé tartozik. Része a Formula-1-nek, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki az abroncsokból. És ez szerintem örvendetes. De persze bosszantó is tud lenni, ha néha nem sikerül megfelelően kihasználni. Viszont mindenki ugyanazokat a gumikat kapja, és azt kell mondjam a Prielli fantasztikus munkát végzett. Már az első évük fantasztikusan sikerült, ez dicséretet érdemel, hiszen ma már egy Formula-1-es verseny a gumikról is szól, ahogy annak lennie kell.
 
Nehéz megjósolni a jövőt, de a szezon hátralévő részében mik a célok és a remények? Megvédenie a konstruktőri negyedik helyet?
 
RB: Nos, a harmadik hely már elég messze van. Semmi kétség a felől, hogy a lehetőségeinkhez képest továbbra is legjobbat szeretnénk nyújtani az év hátralévő részében. De tény, hogy eljött az idő, amikor már egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetni a jövő évi autóra, és ezt a programot nem veszélyeztethetjük. Kiemelt célunk egyértelműen a jövő évi program, de e mellett minden tőlünk telhetőt megteszünk a szezon hátralévő versenyein. Azt hiszem még sok izgalmas futam vár ránk. És ha egy nagy lehetőség az utunkba akad, egészen biztos, hogy nem fogjuk eldobni. (nevet)
 
Tehát Ön azt mondja, hogy most már 2012-re fókuszálnak. Össze tudja hasonlítani a 2008-as évvel, amikor az év ezen szakaszában már a nyertes 2009-es konstrukción dolgozott?
 

RB: 2009-ben alapvető szabályváltozások történtek, ami most a 2011-2012-es évre nem lesz jellemző, vagyis ez egyfajta evolúció lesz, így a helyzet most más, mint akkor volt. Amikor 2009-ben végrehajtottuk az első tesztünket, máris láttuk, hogy versenyképesebbek vagyunk a többieknél, és ez be is igazolódott. A 2012-es kocsi egy sokkal szelídebb fejlődésen fog keresztül menni. Az autónk normális ütemben fog változni a télen, ha csak valaki nem rukkol elő valami radikális ötlettel, ami másnak még nem jutott eszébe. Akár a többi top csapat, mi is belefektetjük erőforrásainkat, és munkánkat az új autóba, és nem érzem, hogy bármiféle hátrányban lennénk ezekkel az erőforrásokkal és kapacitásokkal kapcsolatban. Azt hiszem előre fogunk lépni.  

FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

mercedes f1 formula 1 ross brawn