2011. okt 17.

Newey szerint a 2012-es szabályváltozások jelentősebbek, mint azt sokan gondolják

írta: FormaNet
Newey szerint a 2012-es szabályváltozások jelentősebbek, mint azt sokan gondolják

A 2011-es Formula-1-es szezon végjátékában már nem a bajnoki cím megszerzése a tét, és bár a küzdelem a második helyért, és természetesen a középmezőnyben is folytatódik - hiszen az év végi pénzosztásnál egy-egy helyezést is euró milliókban lehet mérni -, a legtöbb csapat már a 2012-es autó fejlesztésével foglalkozik.

Legtöbben úgy vélik, a jövő évi szabályváltozások az idei évhez képest korántsem annyira jelentősek, így a hátralévő futamokon már az új autó fejlesztéseit, egyes új alkatrészeket tesztelnek, ezzel is időt lopva az idei szezonból, a jövő évi sikerek érdekében. A Red Bull tervező zsenije, Adrian Newey azonban egészen másként vélekedik erről, és úgy gondolja, igen is nagyon komoly kihívást jelent a jövőre bevezetésre kerülő legfontosabb szabályváltozás, a kipufogógáz aerodinamikai alkalmazásának tiltása.

 
"A fúvott diffúzor betiltása igen nagy változás. Ez alapvető hatással lesz az autó aerodinamikájára, ami végig húzódik az egész autón. Hatalmas feladat így is a csúcson maradni. Bár az RB8-as fejlettebb autó lesz a jelenleginél, komoly változtatásokra lesz szükség az autó hátulján, a mostanihoz képest, hiszen 2010-től e köré a koncepció köré épültek az autók, elsőként a Red Bullnál."
 
 
"Az RB7-es tervezésénél már a kezdetektől fogva a legfontosabb szempont a kipufogó elhelyezkedése volt. Mindenki más, esetleg a Ferrarit kivéve, de talán inkább mindenki, minket másolt. Függetlenül attól, hogy sikerült-e hasonló teljesítményt elérniük vele mint nekünk, amit nehéz lenne megmondani” – vélekedett a Red Bull főtervezője.
 
A jövő évben még egy lényeges változás lesz az autókon, ami jól látható lesz majd kívülről is, mégpedig az alacsonyabb orr. Ezt elsősorban biztonsági okokból vezetik be, hogy ezáltal az úgynevezett ráfutásos balesetek elkerülhetőek legyenek. Ennek szükségére a 2010-es valenciai eset figyelmeztetett, amikor a hátulról, nagy sebességgel érkező Mark Webber autójának orra az előtte haladó Heikki Kovalainen Lotusának hátsó kerekéhez ért, és a Red Bull ennek következtében rövid ideig repülőgépként folytatta útját.
 
 
Adrian Newey tehát némiképp más látószögből állt neki a jövő évi autó tervezésének, és - ellentétben a többi csapat tervezőjével - igenis jelentősnek tartja a jövő évi szabályváltozásokat. Hogy mennyire is komolyan gondolja, talán jól tükrözi, hogy Dél-Koreába már nem utazott el a csapattal annak ellenére sem, hogy számítani lehetett a konstruktőri vb címre. Newey az ünnepi alkalom helyett inkább a csapat bázisán maradt, és a jövő évi sikerekhez szükséges feladataira koncentrált a hétvégén.
Mindez egy óvatos figyelmeztetés is lehet a tervezők számára, hogy a Red Bullnál minden bizonnyal a lehető leghatékonyabban igyekeznek majd  kompenzálni, a fúvott diffúzor betiltása miatt keletkező teljesítménycsökkenést. 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 

 

Szólj hozzá

f1 forma1 red bull adrian newey fúvott diffúzor 2012 es f1 szabályváltozások