2011. okt 18.

Ross Brawn aggodalmai az új diffúzor szabály miatt

írta: FormaNet
Ross Brawn aggodalmai az új diffúzor szabály miatt

A napokban Adrian Newey véleményezte a jövő évi szabályváltozásokat, és a Red Bull főtervezője arra figyelmeztetett, hogy a fúvott diffúzor betiltásának jelentőségét nem szabad lebecsülni, a módosítás komoly kihívást jelent a tervezők és a csapatok számára egyaránt. Newey után a Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn is kifejtette véleményét az új szabályról, kissé más megközelítésben mint red bullos kollégája.

Ross Brawn egyáltalán nincs meggyőződve arról, hogy a jövőre életbelépő diffúzor szabály minden tekintetben konkrét, és megfogalmazása kiállja majd a próbát.
 
Az FIA már az idei évtől szeretett volna szigorítani a fúvott diffúzor alkalmazásán, és ez részben meg is történt. Először Valenciában a motorok beállításainak időmérő utáni változtatását korlátozták, majd Silverstone-ban a rendszert is komolyan leszabályozták, ám néhány csapat határozott tiltakozása és ellenállása miatt a korlátozást a Brit Nagydíj után feloldották, így az új szabály 2012-től lép érvénybe. A korlátozások idei visszavonásának legfőbb oka igen érdekes, hiszen az FIA nem igazán tudta eldönteni, hogy a rendszer szabályos avagy sem, így sok csapatnál nem csak az autó, de a motor építését is ennek rendelték alá.
 
 
A műszaki munkacsoport -a csapatok technikai vezetőivel, és az FIA részéről Charlie Whitinggal karöltve - már megfogalmazta a szabályt, ami 2012-től kötelezően minden alakulatra egyaránt érvényes.
Sam Michael a Williams idén leköszönt technikai igazgatója a szabályt igen leegyszerűsítve elmondta: "A kipufogó legvégén, az utolsó 100 milliméteren a nyílás mérete és a szöge került meghatározásra, így módon elkerülve, hogy a kiáramló gáz a diffúzorra áramoljon."
 
Az FIA műszaki munkacsoportja a héten értekezletet tartott, ahol a Mercedes GP csapatfőnöke aggályosnak tartotta az új szabályozást, és elmondta, a szabály megfogalmazása most is magában hordozza a kiskapuk lehetőségét.
 
"Minél többet foglalkozunk vele, annál inkább arra törekszünk, hogy kiskapukat találjunk, és semmi garancia sincs arra, hogy azt valaki ne találná meg. Azt mondom a szabály igen határozott, de még mindig nem 100 százalékos.”
 
A csapatok közötti bizalmatlanság egy ideje már tetten érhető az RRA egyezmény kapcsán, így fontos lenne, hogy a technikai szabályok megfogalmazása minél egyértelműbb legyen, ne lehessen többféleképpen értelmezni, hiszen az ilyen lehetőség tovább növelheti a már így is meglévő feszültségeket az istállók között.
 
Ross Brawn nem szeretné ha megismétlődne a 2009-es évhez hasonló, véget nem érő tárgyalássorozat, ami akkor a duplafedeles diffúzor használata kapcsán indult el.
 
"A legfőbb nehézség az, hogy jelenleg eljutottunk arra a szintre, amikor a csapatok már azt keresik, hogyan tudnak előnyre szert tenni (az új rendszerrel – a szerk.) mintsem a szabályt módosítanák. Kezdetben a legjobb szándék mellett dolgoztunk együtt, hogy a lehető legjobban fogalmazzuk meg az új szabályokat. Azután viszont arra a pontra jutottunk, amikor azt mondjuk: Segítettünk a szabályalkotásban, de innentől ha a mérnökeinknek van egy zseniális ötletük, akkor azt mi szeretnénk kihasználni. Nem vagyok egészen biztos abban, hogy nem lesz ismét néhány innovatív kipufogó rendszer, mert egy dolog világos: nem szeretnénk elveszíteni azt az aerodinamikai erőt, melyet jelenleg a kipufogó gáz jelent. És ezt a szakemberek mind tudják, és a kipufogó és a motor feltérképezésével igyekszenek majd újra elérni ezt a hatást” – fejtette ki aggodalmát Ross Brawn, az új szabály esetleges többféle értelmezésével kapcsolatban.
 
Szöveg. FormaNet, Varga Viktória
 

 

 

Szólj hozzá

f1 forma1 diffúzor ross brawn fúvott f1 új szabályok