2011. okt 24.

Indiai Nagydíj - Elfeledtetjük a Nemzetközösségi Játékok szégyenletes emlékét

írta: FormaNet
Indiai Nagydíj - Elfeledtetjük a Nemzetközösségi Játékok szégyenletes emlékét

Az első Indiai Nagydíjat fokozott várakozás előzi meg mind a csapatok, pilóták, mind a FOM és az FIA, és természetesen a szurkolók részéről is. Az izgalom nem csupán az első nagydíjnak szól, hanem annak a körülménynek is, hogy vajon a világ egyik legnépesebb országa, ahol a társadalom tagozódása egy átlag európai számára szinte átláthatatlan, képes lesz-e megfelelő színvonalon megrendezni a versenyt.

A tét nagy, hiszen a tavaly Indiában rendezett Nemzetközösségi Játékok nem nélkülözték a botrányokat, a szervezetlenség, a beruházások késedelmes átadása, és különféle korrupciós ügyek miatt.
A verseny egyik célkitűzése (mely szerint megmutatni a világnak ezt a hatalmas országot, és jó hírét kelteni, ezáltal meggyorsítani a gazdasági kapcsolatok fejlődését a külfölddel) visszájára sült el, és - a fent említett okok miatt - inkább negatív végkicsengése volt.
 
A Formula-1-es nagydíj szervezői azonban fogadkoznak, hogy elfeledtetik a világgal a történteket, és egy sikeres futamrendezéssel megváltoztatják Indiáról a világ véleményét.
 
A pálya tulajdonosa, Jaypee Group  alapító elnöke, Jaiprakash Gaur határozottan így gondolja ezt. 
"Elfeledtetjük a Nemzetközösségi Játékok szégyenletes emlékét. A világ felfogása a nagydíj után megváltozik majd Indiáról, és az emberek elfelejtik majd, hogy mi történt tavaly. Ez egy nagyszerű lehetőség India számára az idegenforgalom tekintetében, hiszen rengeteg országból érkeznek majd emberek. India hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt 15 évben, és ez a rendezvény tovább fokozhatja a növekedést."
 
A Jaypee Group a becslések szerint 215 millió dollár befektetéssel építette meg a Hermann Tilke által tervezett versenypályát, és 10 évre szóló futamrendezési megállapodást kötött a FOM-mal. Az aszfaltcsík körül lévő létesítmények az ország zászlajának színeit szimbolizálják: a sáfrány (narancssárga), fehér és zöld, mely színek a Force India autóiról már ismerősek lehetnek. A nemzetközi médián keresztül ezek a színek is erősíthetik az ország imázsát.
 
A pálya építése során (a tavalyi koreai esethez hasonlóan) többször is felmerült, hogy elkészül-e időben, és bár az FIA delegátusa augusztusi látogatása után egyértelműen úgy nyilatkozott, hogy a munkálatok megfelelő ütemben haladnak, ennek ellenére a kételyek nem oszlottak el teljesen. A napokban maga Bernie Ecclestone is elmondta, hogy két hete - amikor megtekintette a helyszínről készített fotókat - még komoly aggályai voltak azzal kapcsolatban, hogy a Buddh International Circuit nem készül el időben. A fehér lovag azonban már megnyugodhatott, mert az újabb, a napokban készült felvételek meggyőzték arról, hogy az októberi futamra teljesen elkészül a létesítmény.
 
"Két héttel ezelőtt még igen pesszimista voltam. Képeket küldtek a pályáról, és azt gondoltam: Krisztusom, nem fogják befejezni időben. Hogy mit tettek időközben – azóta küldtek újabb képeket – az hihetetlen. Az emberek nagyon szorgalmasak arrafelé, és biztos, hogy nagyon jó munkát végeztek, mert nagy bennük a sport iránti szenvedély" – nyilatkozta Ecclestone.
 
Miután elmúltak az aggodalmai , a FOM vezér izgatottan várja a hétvégét, és úgy véli, hogy a hátralévő három versenyen nagy csaták várhatók, hiszen a bajnokság eldőlt, így a pilóták felszabadultan versenyeznek majd, és fontos számukra a dobogós helyek sorsa.
 
"Nagyon várom már a vasárnapi versenyt. Azt gondolom, hogy itt, Abu Dzabiban és Brazíliában még élesebb lesz a verseny, mint a szezon eddigi részében. A pilóták most arra koncentrálnak, hogy megszerezzék a második, harmadik, negyedik helyeket a világbajnokságban. Nem azért fognak aggódni, hogy kieshetnek. Ezzel már nem fognak törődni. Ezek a srácok most már csak a győzelemért fognak versenyezni."   
 
Az építkezéssel kapcsolatban a Japee Group vezérigazgatója, Sameer Gaur is igyekezett megnyugtatni a közvéleményt:
"A helyszínen az utolsó simításokat végezzük, és vigyázunk arra, hogy erre hét nap elegendő legyen. A jegyek értékesítése fantasztikus. Eddig már az összes jegy 70 százalékát eladtuk, és a teljes hétvégére szóló jegyek 90 százaléka is elkelt."
 
Az indiai Motorsport Klub elnöke, Vicky Chandhok elmondta, mind a pálya, mind pedig a verseny nagyot lendíthetne, a tehetséges indiai pilóták előrelépésének irányába.
 
"A nagydíj segít népszerűsíteni az F1-et, és a háromnapos rendezvénynek köszönhetően a helyi fiatal tehetségek is komoly támogatást kaphatnak. A pályát nemzeti eseményekre is használni kell, hogy minél több versenyző lehetőséghez jusson" – vélekedett Karun Chandhok édesapja.
 
 
India tehát a jelek szerint készen áll a száguldó cirkusz fogadására, és reménykedjünk, hogy egy kitűnő verseny nézői lehetünk. A folytatással kapcsolatban azonban továbbra is van számos kérdőjel, mely kérdőjelek Korea kapcsán már két futam után megjelentek. Mindamellett, hogy drukkolunk az Indiai Nagydíj szervezőinek a sikeres rendezvényért, továbbra is felmerül a kérdés, hogy az F1 jövője kapcsán valóban jó döntés-e olyan országokba vinni a száguldó cirkuszt, ahol egyrészt nincsenek komoly hagyományai az autósportnak, másrészt a társadalmi stabilitást jelentősen aláássa a tömegek mélyszegénysége, és az uralkodó osztály fényűző élete közötti rendkívül erős kontraszt.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 

 

 

Szólj hozzá

f1 forma1 nemzetközösségi játékok indiai nagydíj ecclestona