2011. nov 01.

A Ferrari csapkodó első szárnya körüli pletyka

írta: FormaNet
A Ferrari csapkodó első szárnya körüli pletyka

A Red Bull dominanciájának okát sokan sokféleképpen próbálták megfejteni, gyakran csalással is megvádolva a Milton Keynes-i alakulatot, és Adrian Newey alkotásának egyik sarkalatos pontját, az autó első szárnyának flexibilitásában látták, és látják még ma is. A gyanú szerint az autó első szárnyai megfelelő sebesség mellett,  az így megnövekvő légáramlás nyomására, közelebb kerül a földhöz, ezzel csökkentve az autó légellenállását.

Az elmúlt évben, és természetesen idén is számtalan terheléses próbának vetették alá a kérdéses alkatrészt, sőt az FIA a kedélyek megnyugtatására tavaly megduplázta a súlyt, amivel vizsgálják a szárnyak flexibilitását. A Red Bull minden alkalommal jól vizsgázott. Ennek ellenére sokan különféle fotók, és videófelvételek alapján továbbra is állítják, hogy bizony menet közben azok a szárnyak mégiscsak hajlékonyabbak az engedélyezettnél. Ennek ellenére a riválisok is gőzerővel láttak neki a hasonló elven működő első szárny kialakításának, ám ez nem mindenkinek sikerült tökéletesen.
 
Az Indiai Nagydíj hétvégéjén a hajlékony első szárnyak ismét témát szolgáltattak, mind a szurkolók, mind a szakemberek számára, csak most éppen a Red Bull egyik riválisa, a Ferrari került fókuszba.
 
Már a szabadedzéseken is feltűnő volt, és a verseny bizonyos szakaszában sem lehetett nem észrevenni, hogy a hosszú egyenesben Felipe Massa autóján az első szárny madár módjára csapkodott, sőt nem csak közelebb került az aszfalthoz, de hozzá is ért, melynek következtében a csapkodást szikrázó fényjelenség is kísérte. A későbbi kellemetlenségek elkerülése végett Massa boxutca-látogatása során az új első szárnyat lecserélték a régire, ettől függetlenül a meglepő jelenség miatt az alakulat magyarázkodni kényszerült.
 
Az istálló csapatfőnöke, Stefano Domenicali az eset kapcsán a következőket nyilatkozta:
"Elég egyértelmű, hogy a szóban forgó szárny bizonyos feltételek mellett kicsit furcsán viselkedett. Nem minden alkalommal, de amikor látszott, akkor egyértelmű volt. Bizonyára szükségünk van arra, hogy hazavigyük és elemezzük a megfelelő adatokat annak érdekében, hogy megértsük mi a probléma. Mondhatnám, hogy nincs gond, de a szárny furcsa viselkedése különös, mert ez egy speciális szárny.”
 
Domenicali hangsúlyozta, hogy a Massa autóján igen különösen viselkedő legyező alkatrész tökéletesen egyezett a Fernando Alonso kocsiján lévő szárnnyal, annak ellenére, hogy sokan úgy vélik, egy egészen más anyagstruktúrájú kialakítással kísérleteztek, már a következő évet szem előtt tartva. A csapatfőnök arra a kérdésre, hogy azonos volt-e az autókon az első szárny röviden ennyit felelt:
"Teljesen tökéletesen azonos.”
 
Domenicali hozzátette, a csapat a különös jelenség láttán azonnal úgy döntött, hogy lecserélik Massa orrkúpját egy régebbi fejlesztésre, így amikor a brazil a defekt miatt kiállni kényszerült a kerékcserével együtt új orrkúpot is kapott.
 
"Aggódtunk a további problémák miatt, így kézenfekvő volt, hogy lecseréljük az orrkúpot" - zárta le a dolgot Domenicali.
 
 
A verdeső szárny kapcsán igen érdekes (és gonosz) pletyka terjedt el az indiai paddockban, sokan ezzel próbálták magyarázni Massa autójának különös viselkedését. Az mindenki számára egyértelmű, hogy a csapatok az elmúlt időszakban igyekeztek lemásolni a Red Bull vélt flexibilis szárnyát, amely ha valóban úgy működik, ahogy azt gyanítják, akkor olyan tökéletesen sikerült, hogy az FIA folyamatos ellenőrzései sem tudták kimutatni az ilyen jellegű működést.
 
A pletyka még a monzai futamra nyúlik vissza, ahol a Red Bull ausztrál pilótája, Mark Webber úgy törte össze az autóját, hogy annak első szárnya is sérült, leesett az autóról, és az alkatrész eltűnt a pályáról. Az Autó Motor Sport néhány paddockbéli embertől úgy értesült, hogy az elveszett alkatrész Maranellóban fejezte be pályafutását, ez magyarázza, hogy két hónappal az Olasz Nagydíj után látható jelei vannak a Ferrari flexibilis első szárny fejlesztéseinek.
 
 
Hogy a pletykának mennyi a valóságtartalma, talán sosem derül ki, de nem lenne egyedi eset a Formula-1 történelmében, hiszen elég csak azokra az időkre visszaemlékezni, amikor több gumiszállítója is volt a száguldó cirkusznak, és a pilóták a futam végén a kerekekkel igyekeztek a többiek aszfaltra kenődött gumijából mintát venni, hogy azok elemzése segítse a fejlesztéseket.
 

 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 

 

Szólj hozzá

ferrari f1 forma1 monza felipe massa olasz nagydíj indiai nagydíj flexibilis szárny