2011. nov 03.

Az évi 20 futam fordulópont lehet az F1-ben

írta: FormaNet
Az évi 20 futam fordulópont lehet az F1-ben

A Formula-1 önszabályozó rendszere jelenleg 20 futamban maximálja az egy évben megrendezhető futamok számát, és sok olyan vélemény jelent már meg az elmúlt időszak új belépői kapcsán, hogy ez a csapatok teljesítőképességének határa. Természetesen a szurkolók örülnének ha a szezon hosszabbodna néhány versenyhétvégével, ám ez az F1 struktúrájának jelentős átszervezését igényelné, és ebben a csapatok nagy része nem lenne partner.

 
Az idei év lett volna az Formula-1 történelmében az első olyan szezon, amikor 20 nagydíj kihívásait kellett volna teljesíteni a csapatoknak és pilótáknak, ám a Bahreini Nagydíj, és ezzel együtt a rekorddöntés is elmaradt.
 
A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh (aki a FOTA elnöki tisztét is betölti) úgy véli, a 20 futamos versenynaptárral fordulóponthoz érkezhet a száguldó cirkusz.
Az elkövetkező években évről évre csatlakozik egy-egy pálya a szériához, ami vagy azzal jár, hogy néhány meglévő helyszín szorul ki a naptárból, vagy pedig tovább bővül a program.
 
Az alakulatok és a szurkolók is szeretnék, ha a hagyományos, történelmi helyszínek megmaradnának, így az új pályák csatlakozása komoly feladat elé állítja az F1 vezetőit és az istállókat egyaránt. A jelenleg érvényes Concorde egyezmény 20 futamban maximalizálja az évenként megrendezhető futamokat, ám 2012-ben a megállapodás lejár, és az új szerződésben minden bizonnyal ezt a kérdést is újratárgyalják majd az érintettek.
 
Martin Whitmarsh arra figyelmeztet, hogy a versenyek számának növelése a csapatok (és ezzel együtt az F1) átszervezését is jelentheti, ami többek között létszámbővítéssel, és a technikai háttér bővítésével is együtt járhat. Ez azonban ellent mondana a csapatok között érvényes költség-, és forráscsökkentésre vonatkozó (RRA) megállapodásnak.
 
"Azt hiszem, a húsz verseny és a sok repülőút igen kemény kihívás a csapatok számára, és ezzel fordulóponthoz értünk. Egyre közelebb kerülünk ahhoz a ponthoz, hogy a NASCAR-hoz hasonlóan alternatív személyzetre legyen szükség (szezon közben). Azt gondolom, a világbajnokság nagyon fontos, de minden egyes nagydíj is az, mert egyenként is nagyon különleges események. Személy szerint én úgy vélem, nem kellene húsz futamnál több, de tudom, hogy mindig hajtjuk a pénzt is, és mindig többet szeretnénk, ennek ellenére úgy hiszem, a húsz lehet a végső határ” – nyilatkozta a FOTA elnöke az Indiai Nagydíjat követően.
 
 
Azzal minden istálló egyetért, hogy az egy hónapos nyári szünet, amikor a gyárak is bezárnak, nagyon fontos a teljes személyzet számára, hiszen nem csak a versenyről versenyre utazó szakemberek dolgoznak megfeszített tempóban, de a gyárak alkalmazottai is hatalmas munkát végeznek egész évben.
 
"Fontos számunkra, hogy kicsit pihenjünk télen, és a szezon közepén is, mert anélkül nagyon nehéz lenne. Brazília után a srácok decemberben visszatérnek a gyártósorok mellé, és januárban már az új autót gyártják, amit februárban már tesztelünk, majd elindul a szezon. Ez egy hihetetlenül nehéz, kihívásokkal teli munka a mechanikusok, technikusok, és a mérnökök számára is. Szerencsére remek csapatunk van, akik élvezik ezeket a kihívásokat”- folytatta a wokingiak csapatvezetője. 
 
A McLaren pilótája, Jenson Button úgy gondolja, a pilóták nagy része nem ellenezné az évenként 20-nál több futamot, ám abban egyetért, hogy ez túlzottan nagy elvárás lenne a személyzettel szemben. 
 
"Szeretünk versenyezni, hiszen ezért vagyunk itt. Számunra nem jelentene gondot, hogy mennyi verseny van, de gondolnunk kell azokra a srácokra is, akik éjt nappallá téve dolgoznak – a mechanikusokra, és a mérnökökre. Nagyon keményen, keményebben, mint mi. Megérkezünk szerdán, vagy néha csütörtökön, ám ezek a fiúk már két-három nappal korábban ott vannak, és még hétfőn is pakolnak utánunk. Ez nagyon nagy különbség, és mivel ők sokkal többet dolgoznak, ezért a korlátokat hozzájuk kell igazítani, nem hozzánk.”
 
A tervek szerint 2012-ben húsz futamot rendeznek, ám néhány pálya kapcsán vannak bizonytalansági tényezők vagy pénzügyi okok miatt (Korea, USA), vagy a meglévő társadalmi feszültségek okán (Bahrein). A mai napon ül össze Genfben a Formula-1 Bizottság, ami többek között arról is tárgyal, hogy az esetleges futamelmaradás hol és miként lenne helyettesíthető a következő szezonban.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
  
Szólj hozzá

f1 forma1 jenson button martin whitmarsh concorde egyezmény 2012 es versenynaptár 20 futam