2011. nov 08.

Renault, Lotus, Lada, és a Genii Capital

írta: FormaNet
Renault, Lotus, Lada, és a Genii Capital

A Formula-1-ben mostanában divat lett néhány alakulatnál a sport iránti elkötelezettség hangoztatása. Egyre több istálló érzi úgy - természetesen más-más okból -, hogy biztosítania kell szurkolóit, a száguldó cirkusz résztvevőit, és talán nem utolsó sorban a szponzorokat arról, hogy hosszú távon tervez a sporttal.

 
Ilyen értelmű nyilatkozatot tett az elmúlt hónapokban a HRT, a Force India, sőt nemrégiben a Red Bull, és a - jövőre már egyedüliként Lotus néven induló - Renault is.
 
Az idei év várakozáson felüli sikerekkel indult az istállónak, leszámítva Robert Kubica súlyos balesetét. Az első két futam dobogós helyei (amikor is megszerezték a jelenlegi pontszámuk 40 százalékát) és az azt követő két ötödik hely után az istálló folyamatosan gyengült, és az eredmények messze elmaradnak az egyébként is elvárhatótól.
A Nick Heidfeldet váltó Bruno Senna teljesítménye az első két futam után bíztatóan alakult, de mára már tisztán látszik, hogy a brazil pilóta sem képes a jelenlegi autóval csodát tenni.
Két futammal a szezon vége előtt a Renault 21 ponttal előzi meg legközelebbi riválisát, a Force Indiát, és a csapatfőnök, Eric Boullier az elmúlt futamok kiábrándító eredményei ellenére is bízik abban, hogy az alakulat képes lesz megőrizi ötödik helyét a tabellán. 
Annak ellenére, hogy a középmezőny a szezon második felében észrevehetően felzárkózott a Renault-ra, Boullier biztos abban, hogy ez az ötödik hely nincs veszélyben, és az eredményeik gyakran nem tükrözik a csapat valódi erejét.
 
"Néhány versenyen világos volt a számunkra, hogy jobb a tempónk a versenytársainknál. Sőt időnként a versenyképességünk megegyezett a Mercédesével. Tudjuk, hogy hol állunk az sebesség tekintetében, negyedik, ötödik sorban a rajtrácson, és szeretnénk biztosítani, hogy a hátralévő hétvégeken kerüljön néhány pont a nevünk mellé. Ez megszilárdítaná az ötödik helyünket a mezőnyben, és ezzel megmutathatnánk mindenkinek, hogy a csapat készen áll arra, hogy jövőre egy új bajnokságban is versenyképesebbek leszünk.”
 
Boullier csalódottságának adott hangot az Indiai Nagydíj eredményével kapcsolatban, mert meggyőződése, hogy az autó ennél többre lett volna képes.
 
"Meglehetősen frusztráló hétvégénk volt, mert az autó teljesítménye néha egészen jó volt. Ezért nem ez az eredmény, amire vártunk. Optimistán kezdtünk neki, mert a pálya jól feküdt az autónknak. Csalódtunk azért, mert voltak pillanatok, amikor egészen jó volt a teljesítményünk.. Vasárnap jó lett volna néhány pontot találni, de ez nem sikerült.”
 
A Renault jelenlegi névadó főszponzora a Lotus számtalanszor megerősítette, hogy teljes mértékben elkötelezett a csapat és az F1 felé. A nyáron felröppentek olyan pletykák, melyek szerint a jelenlegi istállótulajdonos, a Genii Capital felvásárolja a Group Lotust, ám ezt az érintettek cáfolták. Nagy kérdés azonban, hogy egy befektető csoportnak milyen elképzelései vannak hosszú távon egy Formula-1-es alakulattal?
 
A Renault teljes "kivonulása" után (melynek egyik egyértelmű jele a tegnap hivatalosan is elfogadott névváltoztatás) egy az autóiparban és a kereskedelmi marketingben sem érintett befektetőcég lett az egyedüli tulajdonos. A csapatfőnök és természetesen a Genii Capital vezetője, Gerard Lopez is többször megerősítette elkötelezettségét a sport iránt, amiben semmi különös nincs, ám érdekes, hogy a névadó, a Group Lotus egyelőre nem tett hangzatos nyilatkozatokat annak ellenére, hogy jövőre már csak a Lotus név szerepel a csapatnévben.
 
A Renault megvásárlásának körülményei mindenki számára ismertek: a 2008-as szingapúri baleset kapcsán, Nelson Piquet által kirobbantott botrány után a francia alakulat teljesen ellehetetlenült, és felmerült a végleges kivonulás gondolata. Ekkor jött egy luxemburgi befektetőcég, aki többségi tulajdont szerzett a csapatnál  (feltehetően jóval a piaci ár alatt, hiszen a franciáknak minden egyes euró hasznot jelentett ahhoz képest, hogy teljesen el akarták hagyni a szériát), és tiszta lappal kezdett hozzá a csapatépítéshez.
 
Az anyacég komoly anyagi háttere azonban az első évben nem volt érezhető az alakulaton, sőt ez első év nyarán szerettek volna előleget kérni a FOM-tól, illetve magától Bernie Ecclestone-tól.
Vitalij Petrov versenyeztetésének köszönhetően, és nyilvánvalóan az egykori csapattulajdonos, a Renault közreműködésével, sikerült orosz szponzorokat szerezni, és megjelent a maláj Proton cég egyik vállalata, a Group Lotus is a támogatók között. Ezek a támogatók már részben biztosítani tudták az alakulat anyagi stabilitását, ám ez azért koránt sem olyan stabilitás, amiről egy, a középmezőny élén harcoló istálló álmodna.
 
Az egykori tulajdonos Renault-val a technológiai partnerség továbbra is megmaradt, sőt ki lehet jelenteni, hogy a franciák a lehető legkedvezőbb helyzetben, megerősödve hagyták el névleg a száguldó cirkuszt, hiszen (a Williamsszel kiegészülve) továbbra is négy alakulat motorbeszállítói maradnak.
 
Vajon mi lehet egy ízig-vérig pénzügyi befektető cég rövid és középtávú, illetve hosszú távú elképzelése egy Formula-1-es alakulattal? A sport iránti elkötelezettség –a hangoztatott frázisok ellenére is – aligha.
Az anyacég - mint befektető óriásvállalat – pénzügyi termékei nagy összegű beruházások, melyek nem valószínű, hogy jelentősen megnőnének az F1-es megjelenés kapcsán. Ezek nem olyan termékek mint a Red Bull italai, vagy egy biztosító életbiztosítása. Egy valódi kapitalista cég számára egyetlen motiváció létezik, ez pedig a pénz, ami nem zárja ki természetesen a sport támogatását, de kérdőjeleket tesz fel egy  F1-es csapat akár középtávú finanszírozása kapcsán is. Önzetlenséget sem érdemes keresni egy olyan vállalkozásnál, ahol az üzleti elv egyértelmű: olcsón venni, drágán eladni.
 
A Group Lotus jelenleg annak ellenére szerepelhet a szériában a Lotus névvel, hogy a Londoni Legfelsőbb Bíróságon nem sikerült pert nyernie Tony Fernandes csapatával szemben, ám a Team Lotus a Caterham felvásárlásával végül nevet változtat, és „márkaépítésbe” kezd.
A Protonnak, és ezáltal a Group Lotusnak gazdasági, kereskedelmi és marketing érdeke is fűződik a száguldó cirkuszhoz, ám komoly kérdés, hogy erre mekkora összeget tud, vagy akar szánni. És akkor még ott vannak az orosz szponzorok, akik közül a Lada autógyár minden bizonnyal szeretne komolyabb nyugati piacokat is megszerezni, sőt a 2014-es első Orosz Nagydíj egy komoly lehetőség lehet az egykori KGST „vezérhajó” autógyár számára.
 
 
A nagy kérdés továbbra is az, a Genii Capitál hogy kerül a képbe, és milyen tervei vannak a Formula-1-es csapatával, különösen egy olyan időszakban, amikor néhány év múlva, 2014-től gyökeresen átalakulhat a száguldó cirkusz műszaki és technikai arculata, és az átalakulás sok világcég számára teheti ismét vonzóvá a Formula-1-et. Nem kétséges, hogy a válasz rövidesen érkezik.
 
Szöveg:FormaNet, Varga Viktória
     

 

Szólj hozzá

f1 lada lotus renault forma1 genii capital group lotus