2011. nov 26.

A Pirelli tagadja, hogy a jövő évi lágyabb gumikkal a Ferrarinak akar kedvezni

írta: FormaNet
A Pirelli tagadja, hogy a jövő évi lágyabb gumikkal a Ferrarinak akar kedvezni

A csapatok szerint egyértelműen jól sikerült a Pirelli visszatérése a száguldó cirkuszba. A téli tesztek idején még komoly kritikák is elhangoztak a pilóták és csapatok részéről, a túlzottan gyorsan elhasználódó gumik miatt, ám az olasz cég bebizonyította, képes tökéletesen megfelelni az elvárásoknak. A Pirelli jövőre még agresszívabb irányvonalat tervez a gumitaktikák izgalmának fokozására, ami egy-egy versenyre lebontva átlagban három boxkiállást jelent majd. 

A Pirellit a belépést megelőző tárgyalásokon arra kérte a sport irányító testülete (a csapatok és a FOM teljes egyetértésével), hogy olyan abroncsokat gyártson, amik az addigi gumiknál gyorsabb ütemben degradálódnak, ezáltal a gumitaktika is kiemelt szerepet kap a versenyzésben.
Az olaszok ennek az elvárásnak is maximálisan eleget tettek, és a legkeményebb keveréktől a szuper lágy irányába, valóban egyre gyorsabban kopó abroncsokat késztettek.
 
Idén voltak olyan pilóták (Mark Webber), sőt csapatok(Ferrari) akik igen nehezen alkalmazkodtak az új gumik által támasztott kihívásokhoz, hiszen más beállítást, és már vezetési stílust igényelt az előző évben/években megszokotthoz képest.
 
A szezon első felében egyértelművé vált, hogy a Ferrari igen nehezen tud alkalmazkodni a keményebb keverékekhez, hosszabb időre van szükségük, míg megfelelő üzemi hőmérsékletre melegszenek az abroncsok, ami jelentős teljesítmény, és ebből adódóan sebességcsökkenést jelentett a kerékcserék utáni első néhány körben. Ezzel szemben viszont a lágyabb keverékekkel kíméletesebben bánt az autó, ami azt jelentette, hogy több kör alatt használódtak el, mint a többi autó esetében. A maranellóiak egyebek mellett ezzel is magyarázták - relatíve - idei gyenge szereplésüket.
 
A szezon második felére az olasz gumigyártó úgy döntött, kiiktatja a kemény keverékű abroncsokat, és akkor indokként már a 2012-es fejlesztési irányt nevezték meg, mivel jövőre ennyire tartós keveréket nem gyártanak majd.
Koreában azonban kivételt tettek, ám kemény keverékeket opciós gumiként kapták a csapatok, ez azt jelentette, hogy a szezon folyamán először a lágyabb gumikból használhattak többet a pilóták.
 
Az olasz cég - ahogy azt már év közben is jelezte - jövőre a legkeményebb keverékét a jelenlegi közepes gumihoz hasonlóra, tehát lágyabbra készíti, ami mindenképpen kedvező lehet a Ferrari számára, ha az idei autó tulajdonságait vesszük alapul.
A gumiszállító ugyan elismerte, tudomása van arról, hogy a Ferrari számára ez kedvezőbb lehet, ám a protekcionizmus vádját egyértelműen tagadta.
Fontos tény, hogy a Ferrari következő modellje az ígéretek szerint egy egészen más, bátrabb, radikálisabb koncepció alapján épül, így egyáltalán nem biztos, hogy hasonlóan fog bánni a gumikkal, mint az idei, igencsak konzervatívra sikeredett konstrukció, ami egyben azt is jelenti, hogy az a vád, mely szerint a jövő évi Pirelli gumik az idei Ferrarihoz alkalmazkodnának, ezzel a technikai ténnyel is cáfolható.
 
 
A Pirelli a tartós kemény keverék kivonása mellett azon egyszerű oknál fogva döntött, hogy tovább növelje a gumitaktika jelentőségét a versenyeken, és célként tűzte ki, hogy versenyenként átlagban három gumicsere legyen, amivel tovább növelhető a futamok kiszámíthatatlansága, és ezáltal az izgalmak is.
 
"Amikor kemény gumikon futnak, mindenki azt mondogatja, ez egy konzervatív dolog, unalmasak a versenyek, és ez számunkra nem egy nyerő helyzet” – nyilatkozta Brazíliában Paul Hembery, a Pirelli motorsport igazgatója.
 
A szakembernek egyértelműen nekiszegezték a kérdést, hogy annak a határozatuknak, mely szerint a keverékekkel a lágyabb irányban mennek jövőre, volt-e olyan célja, hogy bizonyos csapatnak kedvezzenek, a szakember válasza a következő volt:
"Azt hiszem, a csapatnak, amiről beszélünk, Koreában a szuperlágy és a lágy gumikkal volt kopási problémája. A változtatásokat mindössze azért tesszük, hogy még izgalmasabbak legyenek a versenyek, és úgy gondoljuk, hogy a helyes irányba haladunk, mert a csapatokkal közösen megpróbálunk csúcs teljesítményt kihozni a gumikból. A keményebb abroncsok tartósabbak, a gyorsabb abroncsok pedig hamarabb elkopnak, ezzel még nagyobb lesz a stratégia jelentősége, mint az idei szezonban.”
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 

 

Szólj hozzá

ferrari f1 pirelli forma1 brazil nagydíj formula1 gumikeverék lágy abroncsok