2011. nov 30.

Ecclestone: Európa a múlté

írta: FormaNet
Ecclestone: Európa a múlté

Bernie Ecclestone egyszer azt mondta, Európa lehet az új harmadik világ, és jelenleg hasonlóan sötéten látja a Formula-1 jövőjét is, az öreg kontinensen.

 
A száguldó cirkusz teljhatalmú nagyura a sport globális terjeszkedését egyre inkább távoli helyeken képzeli el, és ami aggasztó, hogy az új belépők és a csatlakozni kívánó országok az Európai pályák rovására léphetnek be a Formula-1-be.
 
Jelenleg kilenc európai helyszín van az F1 évi programjában, de a fehér lovag nem tartja kizártnak, hogy a közeli jövőben ez a szám akár ötre is csökkenhet.
Nemrégiben erről a FOM vezére így nyilatkozott: "Azt hiszem, a következő néhány évben Európában mindössze öt futam marad. Úgy gondolom, hogy Európának vége. Jó hely lehet a turizmus számára, de semmi több. Európa már a múlté.”
 
Amikor Ecclestone-nak szegezték a kérdést, miért kell erőszakoltan Ázsiába, és a Közel-Keletre vinni az F1-et? Hogyan gondolja azt, hogy a motorsportok hagyományos helyszíneitől távolodik el a király-kategória? A fehér lovag egyszerűen csak ennyit felelt: "Ez már csak így lesz.”
 
Oroszország 2014-től rendez majd futamot, és Ecclestone úgy véli, a következő helyszín Dél-Afrika illetve Mexikó lehet, mely országoknak hamarosan helyet kell találni a naptárban.
 
Ecclestone távlati terveit erősítik azok az ázsiai országok, ahol a kormányok elhitték a FOM vezér azon érvelését, hogy a Formula-1 kapcsán még inkább felkerülhetnek a világ gazdasági térképére, függetlenül attól, hogy mekkora hagyománya, és mekkora rajongótábora van az országban az F1-nek. Kína már két éve fontolgatja a kiszállást, Korea már két futam után megingott ebben a hitében, és Törökország jövőre már kiszáll a játékból, a rendkívül kemény pénzügyi feltételek teljesíthetetlensége okán.
 
Az amerikai terjeszkedés sem megy zökkenőmentesen, hiszen az USA-nak nem igazán van szüksége a száguldó cirkuszra, az amerikai motorsport rajongókat jobban érdekli a hazai, amerikai szériák valamelyike, mint az F1 csillogó csúcstechnikája. Az austini beruházás a szerződések és a támogatási rendszer tisztázatlansága miatt ellehetetlenült, így Ecclestone igen rövid határidőt szabva kijelentette, ha nem sikerül megegyezni, jövőre csak 19 futam lesz a naptárban. A FOM vezér ezzel teljesen figyelmen kívül hagyta, hogy a csapatoknak elemi érdeke lenne az USA Nagydíj, mint a világ legnagyobb piaca.
 
"A csapatok állandóan arra panaszodnak, hogy túl sok a futam. Így legalább megoldódik ez a problémájuk” – vélekedett Ecclestone.
 
 
Amíg Bernie Ecclestone tovább szövögeti a világot behálózó széria újabb állomásainak terveit, addig a tradicionális európai pályáknak attól kell rettegniük, hogy mikor kerülnek ki a versenynaptárból, hiszen a jelenlegi jogdíjak is csak igen nagy nehézségek árán fizethetők ki, és egy új belépő akár dupláját is hajlandó megfizetni ezeknek az összegeknek (legalábbis 1-2 évig), melyen évenként átlagban 10 százalékkal nőnek.
 
Ecclestone nagyon biztos lehet a dolgában, mert a jelenlegi, 2012 év végéig érvényes Concorde egyezmény egyértelműen meghatározza, hogy az Európán kívüli futamokhoz, ha azok elérik az éves versenyek felét, már a csapatok hozzájárulása is szükséges. Mostani kijelentései ( bár nem kétséges, hogy teljesen komolyan gondolja azokat) minden bizonnyal üzleti és sportdiplomáciai taktikájának is része.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
Szólj hozzá

f1 forma1 formula1 bernie ecclestone török nagydíj fom usa nagydíj koreai nagydíj concorde egyezmény f1 terjeszkedése európai pályák