2011. dec 07.

Sauber szerint az FIA meghátrálása is hozzájárult ahhoz, hogy a Force India megelőzte őket

írta: FormaNet
Sauber szerint az FIA meghátrálása is hozzájárult ahhoz, hogy a Force India megelőzte őket

A Brazil Nagydíj végén a kockás zászló nem csak a futam végét jelezte, de a 2011-es szezont is lezárta, és az addigi eredmények, az összegyűjtött pontok többé már nem változhattak. A szezon végén minden csapat visszatekint kicsit ez elmúlt évre, és igyekszik értékelni a teljesítményt, levonni a megfelelő következtetéseket.

A teljesítmények értékelésénél azonban a saját problémák feltárása mellett felmerülnek objektív tényezők is, melyek jelentős befolyással voltak az istállók eredményességére.
Az idei év egyik nagy vesztesen (a Williams mellett) a Sauber lett, mely csapat a nyitó futamon kiválóan teljesített, ám az FIA szigorú ellenőrei a hátsószárny szabványtól való néhány milliméteres eltérése miatt megfosztották a svájci alakulatot a megszerzett pontoktól. Sergio Perez élete első F1-es versenyén a hetedik, míg csapattársa, Kobajasi Kamui a nyolcadik helyen végzett. A csapat ezzel összességében 10 pontot veszített, ami ugyan hiányzott a végelszámolásnál, ám a konstruktőri pontversenyben ezzel még nem lépett volna előrébb Peter Sauber csapata.
 
A svájci gárda igazi sportszerűségről tett tanúbizonyságot, és teljes mértékben elismerte hibáját, melyet technológiai gyártási problémával indokoltak, és még ha csak néhány milliméterről is volt szó, szó nélkül tudomásul vette a versenybíróság elmarasztaló döntését.
 
 
A Saubernél azonban úgy vélik, nem csak saját hibájukból veszítettek jelentős mennyiségű pontot, az FIA év közi szabályértelmezése, szabálymódosítása, majd a módosítás visszavonása is jelentős pontveszteséget okozott.
 
A csapat a konstruktőrök versenyében 25 pont hátrányban, a Force India mögött a hetedik helyen végzett, mindössze 4 ponttal megelőzve a nyolcadik helyezett Toro Rossót.
 
Perer Sauber tulajdonos csapatfőnök szerint a fúvott diffúzorok betiltása, majd a Brit Nagydíj utáni tilalom feloldása jelentősen visszavetette az istálló fejlesztéseit. Ennek legfőbb oka, hogy a tilalom már a Monacói Nagydíjon nyilvánosságra került, így a svájciak teljesen leálltak az ilyen irányú fejlesztésekkel. A csapatfőnök konkrét számokkal is alátámasztja állítását, és ezek szerint a szezon első felében, a nyári szünetig az elvett ausztrál pontokon kívül is 35 egységet gyűjtöttek, míg a szezon második felében csupán kilenc ponttal tudták ezt növelni.
Csak összehasonlításként, a hatodik helyen záró Force India a Magyar Nagydíj leintésekor még 26 ponttal a Sauber mögött volt, míg a nyári szünet után az indiai alakulat folyamatosan fejlődve további 43 pontot szerzett.
 
"Örülünk a hetedik helyünknek, de nem feledkezhetünk meg arról, hogy többet szerettünk volna. A szezon közepén még a hatodik helyen voltunk, és ezt veszítettük el a Force Indiával szemben. Ezért leginkább a fúvott diffúzor volt a felelős, és a használatához kapcsolódó elektronikus motorvezérlő. Miután az FIA bejelentette ennek tilalmát, mi azonnal leálltunk a fejlesztésével. Ez hibának bizonyult, mivel az FIA meghátrált, és újra lehetővé tette ennek a bizarr technológiának a használatát. A szezon második felében ez nagyon rosszul jött számunkra a védekezés tekintetében. Optimális esetben a versenyképesség tekintetében ez a rendszer körönként akár egy másodpercet is jelentet volna.”
 
Peter Sauber a rendszer betiltása kapcsán beszélt a jövő évi autójukról, a C31-ről is.
 
"Ezt a kérdés most már végre rendezték. A szabály végre betiltja a rendszert 2012-től, és a diffúzor kialakítására vonatkozóan is komoly korlátokat szab. Ezen kívül egyébként a szabályok csak kis mértékben változnak. Éppen ezért a C31-es nem egy forradalmian új dolog lesz, hanem egy célirányos evolúció eredménye” – nyilatkozta a Sauber csapatfőnöke a 2012-es autójukról.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
           

 

 

Szólj hozzá

f1 forma1 fia formula1 force india sauber peter sauber fúvott diffuzor 2011 es f1 szezon f1 szabályok c31