2011. dec 11.

Orosz pilótára szüksége van az F1-nek - Merre tart Vitalij Petrov?

írta: FormaNet
Orosz pilótára szüksége van az F1-nek - Merre tart Vitalij Petrov?

A Lotus Renault a héten megnevezte Kimi Räikkönen csapattársát, a francia Romain Grosjean személyében, ami egyben azt is jelentette, hogy az addig reménykedő Bruno Senna, és a helyében sokáig biztos Vitalij Petrov új csapat után nézhet.

Az orosz pilóta helyzete akkor várt instabillá, amikor az enstone-i alakulat (lecsapva a Williamsszel a tárgyalásokat eredménytelenül lezáró Kimi Räikkönenre) rövid időn belül megegyezett a 2007-es világbajnokkal, és bejelentette a finn klasszis érkezését.
Mindez egy olyan időszakban történt, amikor még Robert Kubicáról sem tett le végleg az istálló, így ha a tárgyalások a lengyellel megfelelő eredménnyel zárulnak, akkor egy olyan másik pilótával áll fel jövőre a rajtrácsra a Lotus, aki bármikor hajlandó a helyét átadni a teljesen felépült Kubicának.
 
Petrov helyzete a száguldó cirkuszban igen érdekesen alakult. A pilóta számtalan orosz szponzort tudhat maga mögött, ráadásul a Renault-Lada partnerség is némiképp Petrovot támogatná. Vitalij jelenléte az F1-ben más tekintetben is fontos lehet. 2014-ben Oroszország is bemutatkozik a Formula-1-ben, a Szocsiban megrendezésre kerülő első Orosz Nagydíjjal. Ahhoz, hogy a király-kategória stabilan megvesse a lábát a hatalmas országban, a számtalan tényező mellett egy orosz származású pilóta jelenléte is sokat segíthet. Különösen annak tükrében, hogy a versenyt nem a valós érdeklődés, hanem inkább Vlagyimir Putyin hatalmi erődemonstrációja hívta életre, amiben természetesen Bernie Ecclestone is partner volt.
 
Petrov menedzsere, Oksana Kossacsenko a nyári F1-es bemutató után úgy vélte, rengeteg munka vár még az Orosz Nagydíj szervezőire és promóterére, mert jelenleg a lakosság érdeklődése igen csekély a széria iránt. Arról nem is beszélve, hogy az érdektelenség mellett a fizetőképes kereslettel kapcsolatban is vannak bizonyos kétségek.
A Lotus bejelentése Grosjean érkezéséről - ami egyben Petrov menesztését is jelentette - komoly sajtóvisszhangra talált Oroszországban, bár Kossacsenko igyekezett megnyugtatni a közvéleményt, hogy több csapattal is tárgyalásokat folytatnak Petrov F1-ben maradásáról.
 
Nagy kérdés azonban, hogy az orosz eddigi szponzorai mennyire lesznek patrióták, és mennyire viszik a pénzüket Vitalij után. A Renault-nál minden bizonnyal komoly szponzorok érkezését várják Räikkönen megjelenésével, akik kompenzálják az elapadó orosz forrásokat.
Grosjean sem üres zsebbel érkezik a csapathoz, hiszen a francia olajipari óriás, a Total neki is személyes szponzora, így a Lotusnak nyújtott támogatás minden bizonnyal növekedhet a jövő évtől.
 
A csapat eddigi orosz szponzorainak mérlegelniük kell a hazafias elkötelezettség, és a Räikkönenhez köthető nagyobb marketing érték között. Ez Petrov számára létfontosságú lehet, mert a jelenleg számításba kerülő csapatoknál csak fizetős helyek vannak.
 
Sokak számára az egyik kézenfekvő megoldás az orosz Marussia (Virgin) lehet, sőt egyes találgatások szerint a szerződéskötést rövidesen bejelentik, ám ezt egyelőre még egyik fél sem erősítette meg. Ami a dolgot hátráltathatja az az, hogy a csapat német pilótájának, Timo Glocknak a hírek szerint több évre szóló érvényes szerződése van, míg a másik pilóta, a dúsgazdag családból származó Charles Pic nemrégiben írt alá a csapatnál.
 
A Williams szintén szóba kerülhet, miután Kimi Räikkönennel nem sikerült a megegyezés, ráadásul a csapat komoly anyagi nehézségekkel is küzd a sikertelen szezon mellett, így a grove-i alakulat számára jól jönne egy orosz szponzori háttérrel rendelkező versenyző Pastor Maldonado mellé, még ha az a pénzen kívül nem igazán szolgálná a csapat fejlesztési érdekeit, és ezáltal jövőbeli kilátásait.
 
Szóba jöhet még a HRT, ám itt az orosz pilóta számára nem lenne komoly jövőkép, és annak ellenére, hogy egy japán-spanyol befektetői csoport az istálló tulajdonosa, még mindig kétséges, hogy az alakulat megéri-e a 2014-es évet.
 
Mindent figyelembe véve, idén Petrov a lehetőségeihez képest nem végzett rossz munkát, hiszen egy fejlesztési zsákutcába futó Lotus Renault-val is sikerült 37 pontot szereznie, és a top10-ben végeznie, sőt a szezon elején (amíg az autó hátránya a többiekhez képest nem volt annyira nyilvánvaló) Ausztráliában megszerezte élete első F1-es dobogós helyezését, és Kanadában egy ötödik helyet.
 
 
Petrov a körülmények áldozata lett, aki a mögötte lévő két szezon során egyértelmű fejlődést mutatott, aminek idén az autó volt a legfőbb akadálya. Jelenleg még nem rendelkezik akkora tapasztalattal, hogy akár egy gyengébb csapatot is építeni lehetne rá, ám a tehetsége nem kérdőjelezhető meg. Az sem kétséges, hogy a száguldó cirkusznak ugyanúgy szüksége van az orosz pilótára, mint ahogy Petrovnak az F1-re. Az első Orosz Nagydíj kimenetele szempontjából talán az lehet a legkedvezőbb forgatókönyv, ha a hazai közönség egy orosz pilótának szurkolhat egy orosz csapatban, és addig a Marussiának még két szezonja van arra, hogy követve a Caterham (Team Lotus) példáját, fejlődési pályára állítsa az alakulatot.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
Szólj hozzá

f1 lada forma1 formula1 vitalij petrov orosz nagydíj