Franz Tost: A Toro Rosso az újoncok szakképző iskolája
A Scuderia Toro Rosso történelmében, a 2006-os debütálás óta most először fordul elő, hogy a kis csapat egy teljesen új pilótafelállással kezdi meg az új évet, ami a bajnokság szempontjából elég kockázatos vállalkozásnak tűnhet. A csapatvezető, Franz Tost a kissé meglepő döntésről, az eddigi versenyzők leváltásáról és az újoncokról is beszélt.
Mikor hozott döntést Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne személyéről?
Franz Tost: A vezetőség hosszú ideig tárgyalt, hiszen a versenyzők alapvetően meghatározzák a csapat teljesítményét. A végső döntés egy ausztriai találkozón, a Red Bull központjában született meg december 13-án.
A pilóták egy évre szóló, vagy hosszabb ideig tartó megállapodást írtak alá?
FT: Nem akarjuk a versenyzői szerződéseket ennyire részletesen megvitatni, de mondjuk azt, hogy az autóban nyújtott teljesítmény döntő tényező lesz. Ha jó munkát végeznek, az természetesen elősegíti majd az ügyeket, és ettől függ, hogy mennyi időt tölthetnek velünk.
Ricciardo lesz a csapat első számú versenyzője?
FT: Nem, de tekintettel arra, hogy neki van már némi tapasztalata F1-es versenyautókkal, így természetes, ha gyorsabban beilleszkedik. Jean-Eric pedig már megmutatta, hogy gyorsan tanul, így tőle is elvárható, hogy viszonylag hamar felvegye a tempót. A téli tesztek folyamán nagyon fontos lesz, hogy annyi tesztkilométert biztosítsunk számukra, amennyit csak lehetséges.
Miért döntött Buemi és Alguersuari leváltása mellett?
FT: Sebastien három szezont töltött velünk, Jaime pedig két és felet. Mindketten keményen dolgoztak azért, hogy a csapat jó eredményeket érjen el. A Scuderia Toro Rosso szellemisége mindig is az volt, hogy ez egy „újonc szakképző iskola”, és ha valaki már több mint két szezont tölt itt, az már nem újonc. Egy ideális világban a Scuderia Toro Rosso versenyzői a Red Bull Racingnél folytatnák a munkát, de jelenleg a testvércsapatunknál nincs betölthető állás. Egyértelmű, hogy egy kemény döntés született, de a Formula-1 kemény világ, és a Toro Rosso mindig is nagyon világos elvek mentén választotta meg versenyzőit.
Ez a döntés csakis azért született, hogy a Red Bull fiatal tehetségei esélyt kapjanak az F1-ben?
FT: Nem, azért mert biztosak vagyunk abban, hogy készen állnak a továbblépésre. Danielnél könnyebb volt a döntés, hiszen ahogy említettem is, ő már versenyzett a Formula-1-ben.
Nem bosszantó, hogy mindig fiatal és tapasztalatlan pilótákat kell alkalmazni? A Red Bull fiatal versenyzők nevelőprogramja nélkül olyan tapasztalt pilótákat is választhatna, akik már bizonyítottak a szériában.
FT: Nem, ez egyáltalán nem frusztráló, sőt éppen ellenkezőleg. Ez egy nagyon érdekes élmény az egész csapat számára, hiszen fiatal versenyzőkkel együtt dolgozni egyben azt is jelenti, hogy oktatni kell őket. Mindenki, a versenymérnöktől kezdve a kommunikációs szakemberig megméretteti magát, hogy megfelelően fel tudja-e készíteni az új vezetőket, és ezt a későbbi karrierje során hasznosítani tudja.
Még egy pár hónap, és újra megkezdődnek a tesztek, mennyire volt fontos, hogy most szülessen meg a döntés a pilótafelállásról?
FT: Mindig jó, ha a lehető leghamarabb megtudjuk, hogy kik lesznek a versenyzők. Egyrészt azért, mert a heteken át tartó találgatások általában a csapat munkáját is zavarják. Másrészt azért, mert bár tudjuk, hogy mindkét új pilótánk nagyon jó, de így minél hamarabb megkezdhetik a közös munkát a mérnökökkel, gyűjthetik az információkat, és az új autó apró részleteivel is ismerkedhetnek. Illetve így biztos lehetek benne, hogy a téli felkészülést nagyon komolyan veszik.
FormaNet, Varga Viktória