2012. jan 06.

Pénzügyi stratégiák a McLarennél

írta: FormaNet
Pénzügyi stratégiák a McLarennél

A 2012-es év jelentős változást hozott a legendás McLaren csapat életében, elsősorban a tulajdonosi viszonyok tekintetében, ám ez a változás kihathat az alakulat jövőjére is, hiszen több mint tíz éves társtulajdonosi partnerség után az istálló motorjait szállító Mercedes pénzügyi megfontolásokból eladta tulajdonrészét a wokingi alakulatnak.

A történet 2000-ig nyúlik vissza, amikor is az év februárjában a Daimler-Chrysler csoport 40 százalékos részesedést vásárolt a TAG McLaren csoportnál, mely anyavállalata a McLaren International Formula-1 Team-nek.
A lépés egy 1995 óta tartó műszaki-technológiai együttműködés logikus pénzügyi vonatkozású döntése volt. A Mercedes akkor már hatodik éve volt az F1-es istálló motorszállítója, és az előző évek eredményei, Mika Häkkinen 1998-99-es világbajnoki címe, illetve az istálló 1998-as konstruktőri címe kellő motiváció volt, a pénzügyi döntés meghozatalára.
 
A tulajdonosi viszonyok akkor úgy alakultak, hogy Ron Dennis, és addigi üzlettársa a TAG Group Szaúd-Arábiai származású vezére, Mansour Ojjeh Akram 30-30 százalékot tartottak meg, míg az új tulajdonos kezébe került a fennmaradó 40 százalék. Dennis és Ojjeh között volt egy megállapodás, mely szerint mindig együtt szavaznak, így a cégcsoport és az F1-es istálló irányítása nem kerülhet ki a kezükből. Fontos volt a pénz, de még fontosabb volt, hogy a Daimler-Chrysler csoport ne integrálja be saját márkaként a McLaren-Mercedes márkát, amire akkoriban voltak jelek. Ez végül sohasem történt meg, így ennek felismerése után a McLaren tulajdonosai a jövőre való tekintettel különféle pénzügyi stratégiát választottak.
 
2007-ben Ron Dennis és a TAG csoport eladta részvényeinek felét a bahreini kormány tulajdonában lévő Mumtalakat Holdingnak, ám a megállapodás szerint az együtt szavazás az új partnerrel is megmaradt, így az ellenőrzés nem került ki Dennisék kezéből.
 
A Mercedes eközben bevásárolta magár az AMG-be, majd 2009-ben, a Brawn GP világbajnoki győzelme után ajánlatott tett, és meg is vásárolta az istállót, ezzel 1955 után újra megjelent a száguldó cirkuszban a Mercedes gyári csapata, míg eközben a McLaren hozzálátott a saját luxus sportautója tervezéséhez.
 
A McLaren továbbra is a Mercedestől vásárolta a motorokat, ám a wokingi cég jövőbeli tervei miatt az elmúlt két évben folyamatosan elkezdte visszavásárolni a Mercedestől a részvényeit, majd 2011 év végén a Mercedes a teljes McLaren tulajdonrészét eladta melynek eredményeképpen a Mumtalakat a cég részvényeinek 50 százalékát szerezte meg, míg Ron Dennis és Ojjeh tulajdonrésze 10-10 százalékkal nőtt.
Ennek alapján jelenleg a McLarennél a tulajdonosi arányok alapján csak konszenzusos döntések születhetnek, hiszen Dennis és Ojjeh 25-25 százaléka mellett a Bahreini cég is összesen 50 százalékkal rendelkezik, így a plusz egy százalék egyik oldalon sincs meg.
 
A McLaren ettől az évtől kezdődően teljesen függetlenné vált a Mercedestől, ám a motorokat továbbra is eddigi partnerétől kapja, illetve 2013-tól már fizetnie kell az erőforrásokért, míg a Force India, ugyanazokat az aggregátokat továbbra is ingyen kapja majd a német konszerntől.
 
 
Ez a tulajdonosi körben történt változás lehetett az egyik ok, ami szerint a wokingi istálló új motorszállító után nézhet, és az ősz folyamán a Honda visszatérését is vizionálták, mint az alakulat egykori partnerét, akivel az istálló legeredményesebb időszakát töltötte a szériában.
A 2014-től megváltozó motorformula sok addigi együttműködést írhat felül, és minden bizonnyal a jelenlegi motorszállítók mellett is lesznek olyanok, akik szeretnének részt szerezni ebből a tortából.
Sokan tudni vélik, hogy a McLaren is – az új sportautó gyártás folyamodványaként - saját F1-es motor gyártására készül. Ez mellesleg logikusnak tűnhet, hiszen a sportautóihoz az új központban valóban saját McLaren motorok gyártását is elkezdik, ám a csapatnál jelenleg úgy vélik, hogy F1-es motor gyártására berendezkedni hatalmas költséget és beruházást jelenteni, hiszen a sportautók gyártása is egyelőre limitált mennységben történik az elkövetkező években.
Annak azonban van esélye, hogy egyszer majd McLaren által gyártott autók is felállhatnak a rajtrácsra, ám ez nem a közeljövőben lesz, ebben egészen biztosak lehetünk.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
Szólj hozzá

mercedes f1 mclaren forma1 ron dennis tag group mansour ojjeh