Hamilton - Red Bull? Érvek és ellenérvek
A tavalyi év egyik érdekes pletykája volt, amikor Lewis Hamiltont Montreálban a Christian Hornerrel folytatott beszélgetése után összeboronálták a Red Bull Racinggel, Mark Webber esetleges utódjaként. A találgatások a nyári szünetben megszakadtak, miután az energiaitalosok újabb egy évre szerződést kötöttek ausztrál versenyzőjükkel. Most azonban újra terítékre került a téma, és egyes szakértők kifejezetten logikus lépésnek tartanák, ha a 2008-as világbajnok jövőre a Red Bullnál folytatná F1-es pályafutását.
Így vélekedik erről többek között a Sky Sport szakértője, az 1996-os világbajnok, Damon Hill, aki Hamiltonnal kapcsolatban a következőket mondta: "Lewis még nem tette világossá, hogy merre tart a jövőben. Meglehet, hogy megpróbál elmozdulni a Mclarentől. Lehet, hogy úgy érzi, meg kell lépnie, bár ez egy kicsit olyan lehet számára, mint ha az otthonát hagyná el, hiszen 13 éves korától ott nőtt fel. A szezon egyik nagy kérdése lehet, hogy mik a tervei a közeljövőben.”
Hasonló véleményen van a neves F1-es szakíró, Joe Saward is, aki egyenesen úgy gondolja, hogy Hamilton részéről a váltás egy teljesen logikus lépés lenne. Ugyanakkor Saward a másik oldalt is megvizsgálta, és annak alapján a Red Bull számára nem feltétlen lenne kedvező, mind a csapat, mind a globális üzlet szempontjából a két top pilótát egy csapatban tudni. A következő sorokban Saward érveit és ellenérveit sorakoztatjuk fel.
Lewis Hamilton anno öt évre szóló szerződést kötött a McLarennel (2008-2012), vagyis ez a megállapodás az év végén lejár. A kontraktus végéig Hamilton teljes (5 éves) fizetése nagyjából 140 millió dollár lesz, amiből egyértelműen kiderül, hogy a wokingi istállónál igencsak megbecsülik a 2008-as bajnokot.
A pénz azonban egy Hamilton kaliberű versenyzőnek nem feltétlenül a legfontosabb szempont, inkább csak bizonyíték arra, hogy mekkora értéke van a Formula-1-ben.
Idén tehát Lewis kb. 40 millió dollárt fog keresni, miután a fizetése évről-évre növekszik.
A Red Bullnál is hasonló a fizetési stratégia, szintén relatíve alacsony bérrel kezdenek, ami az idő előrehaladtával növekszik. De náluk a győzelemért (és a világbajnoki címért) is jár jutalom, ami azt jelenti, hogy Sebastian Vettel 2011-ben (a 11 futamgyőzelme alapján) megduplázta fizetését, ami nagyjából 22 millió dollárt jelent.
A Jelenlegi rendszer alapján Vettel alap illetménye idén 12 millió dollár körüli összeg, 2013-ban 13.8 millió-, míg 2014-ben már 16.5 millió dollár lesz, mely összeg természetesen kiegészül azokkal a bónuszokkal, amiket az eredményei alapján fizeti ki számára a csapat.
A top pilóták a múltban is nagyon jól tudták, hogy először egy kisebb összegért írnak alá annak érdekében, hogy bekerülhessenek egy győztes autóba. Elképzelhető, hogy Lewisnak bölcsebb lenne maradnia, ha abban bízik, hogy a McLaren képes lesz számára győztes autót biztosítani. Azonban az is elképzelhető, hogy Hamilton úgy érzi, karrierje szempontjából jól jönne egy „frissítés”, hiszen a McLarennél már elég sok időt eltöltött, ezért szüksége lehet arra, hogy máshol is bizonyítson. (Számtalan példát láttunk már erre, hogy egy versenyzőnek a motiváció szinten tartásához egyszerűen szüksége van kihívásokra)
Ez az elmozdulás a Red Bull irányába kifejezetten jót tenne a Formula-1 Group-nak, hiszen egy Vettel-Hamilton párbaj azonos autóban, jelentősen javíthatná a show-t.
Ez akár működhetne is, kivéve ha a Red Bull gyengébb idényt fog ki, hiszen a két pilóta versengése a riválisok kezére játszana, és nevető harmadikként év végén más lehet a világbajnok. Az mindenesetre biztos, hogy egy Hamilton-Vettel párosítás egy csoda lenne a száguldó cirkusz számára, aminek valószínűleg Bernie Ecclestone örülne a legjobban.
A Red Bullnak szintén érdekes lehet egy ilyen felállás, bár ez komoly pénzeket jelent, ráadásul azzal a kockázattal is járhat, hogy megszakadhat az a kívülről viszonylag boldog és kiegyensúlyozott munka, ami pillanatnyilag jellemzi az alakulatot.
Két ilyen kaliberű sztárpilótát foglalkoztatni komoly veszélyt hordoz magában, melyet legutóbb például 2007-ben is láthattunk, amikor a McLarennél Hamilton és Fernando Alonso csapott össze.
Ez természetesen a Red Bull számára jelent kockázatot. A dolog ellen szól még az a tény is, hogy az osztrák tulajdonú alakulat úgy alakította ki pilótaprogramját, hogy az olcsón hozzon fiatal tehetségeket a csapathoz, ahelyett, hogy nagy összegekért kelljen nagy neveket vásárolni.
Ha Vettel nyer, és a második pilóta képes nyerni, amikor Sebastian nem, akkor mi lenne a logikus abban, hogy ezt az állapotot megváltoztassák? A csapat szempontjából tehát talán jobb lenne, ha Hamilton maradna a McLarennél, ahol Jenson Button nyomás alatt tartja.
Azt teljesen világos, hogy Hamilton a közeljövőben nem megy a Ferrarihoz, legalábbis addig bizonyosan nem, amíg Alonso a maranellóiak első számú versenyzője lesz.
A fő kérdés valójában az, hogy a Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz akar-e egy ilyen F1-es beruházást. A széria nagyon jó szolgálatot tett neki az elmúlt néhány évben, bár az is igaz, hogy ő sem sajnálta a pénzt, mindaddig, míg csapat a csúcsra nem ért.
A Red Bull egy globális profilú üzlet, amely a sportnak köszönhetően még jelentősebben növekedett, és tovább növekszik, például az ázsiai piacon.
Ennek tükrében számukra nagyon jól jönne, ha lenne egy ázsiai top pilóta, sőt a legjobb lenne egy thaiföldi versenyző.
Nem mellesleg a Red Bullnak erre már van is programja, egy angol-thaiföldi származású fiatal tehetség, Alexander Albon támogatása révén, aki idén a gokartos korszakból kilépve már a Formula Renault-ban folytatja pályafutását. A Red Bull számára az lenne igazán tökéletes, ha Albon végigjárná a nevelőszériákat, és mondjuk a Formula-3, valamint a GP2 után készen állna az F1-re, mire Vettel 30 évesen némileg lassulni kezd.
Ha az átmeneti célokat nézzük, úgy tűnik, hogy a Red Bull célja leginkább az, hogy a Toro Rosso pilótái között megtalálják Mark Webber utódját. Sokak szerint Jean-Eric Vergne a favorit. Webber számára lehetőség lehet a visszavonulás, de akár még a Ferrarinál is folytathatja Alonso csapattársaként, ha Felipe Massának ebben az idényben sem sikerül bizonyítani.
Mateschitz számára a legnagyobb problémát a csökkenő hozadék jelentheti, hiszen a Red Bull-Vettel párosnak egyre kevesebb lesz a haszna, mivel már nem növeli olyan mértékben a márka ismertségét, mint ahogy az az elmúlt években látható volt.
Marketing szempontból ez valami olyasmi, mint a WRC-ben Sebastien Loeb végtelennek tűnő dominanciája okozott, és ha visszaemlékszünk, 10 évvel ezelőtt ugyancsak nem tett jót a király-kategóriának Michael Schumacher és a Ferrari éveken át tartó egyeduralma.
Nagy kérdés tehát (akár Hamilton, akár a Red Bull szempontjából), hogy Dietrich Mateschitz milyen irányba, és főleg milyen eszközökkel szeretné fenntartani a Red Bull energiaitalok iránt érdeklődés folyamatos növekedését.
FormaNet, Varga Viktória