2012. jan 29.

Zsenik harca a pályán kívül - Newey vs Byrne

írta: FormaNet
Zsenik harca a pályán kívül - Newey vs Byrne

A Formula-1 történelmében minden rajongó talál magának felejthetetlen korszakot, amiből olyan briliáns párharcokra emlékezhetünk mint pl. James Hunt vs Niki Lauda, Ayrton Senna vs Alain Prost, vagy éppen Nigel Mansell vs Nelson Piquet. Ha csapathoz kötődünk, nosztalgiázunk Ferrari vs. McLaren vagy éppen Williams vs. mindenki óriási csatákon, ugyanakkor a színfalak mögött az elmék küzdelme legalább olyan hatalmas és izgalmas, mint odakint a versenypályán megvívott harcok.
 
 
Tény, hogy a Formula-1 legnagyobb csatáit pilótákhoz és csapatokhoz kötjük, hiszen a háttérben zajló hatalmas munkák sosem kapnak akkora publicitást. Ugyanakkor az is tény, hogy két hatalmas elme, évről évre harcot vív egymással, néhány ceruzával, papírral és gondolatokkal. Igen, ők a mérnökök, egészen pontosan két mérnök, a Formula-1 két sztárja, Adrian Newey és Rory Byrne.

Egy igazi csata - Adrian Newey vs. Rory Byrne.
 
Miután Newey a Red Bullal tavaly is megnyerte a konstruktőri címet, a Formula-1 legsikeresebb tervezőjének mondhatja magát, hiszen a szériában töltött évei alatt összességében nyolc konstruktőri világbajnoki cím kötődik a nevéhez. Newey tavaly Rory Byrne-től vette át a stafétabotot, aki eddigi pályafutása alatt nem kevesebb, mint hét konstruktőri trófeát ünnepelhetett.
 
Newey és Byrne konstruktőri világbajnoki címet jelentő munkái:

Adrian Newey
Rory Byrne
1992 Williams – FW14B
1995 Benetton – B195
1993 Williams – FW15C
1999 Ferrari – F399
1994 Williams – FW16
2000 Ferrari – F1-2000
1996 Williams – FW18
2001 Ferrari – F2001
1997 Williams – FW19
2002 Ferrari – F2002
1998 McLaren – MP4/13
2003 Ferrari – F2003GA
2010 Red Bull – RB6
2004 Ferrari – F2004
2011 Red Bull – RB7
 

A kezdetek

Newey 1958-ban született Angliában, egyetemi tanulmányait a Southampton Egyetemen végezte, ahol repüléstechnikából és űrhajózásból osztályelső kitüntetéssel diplomázott 1980-ban. Byrne Dél-Afrikában, Pretoriában látta meg a napvilágot 1944-ben, és a Witwatersrand Egyetem hallgatója volt, majd miután 1965-ben vegyészmérnöki diplomáját megszerezte, szakmájában helyezkedett el.
 
"Tudatosan választottam a légiközlekedési szakot, mert meg voltam róla győződve, hogy a versenygépek közelebb állnak a repülőkhöz, mint az autókhoz. Nemcsak aerodinamika, de a metodika, a szisztematika és az elektronika terén is"- mesélt később Newey tudatos pályaválasztásáról. Így a diploma után egyenesen a motorsportok felé vette az irány, és előbb Emerson Fittipaldi Formula-1-es csapatában, Harvey Postlethwaite mellett dolgozott, majd 1981-ben a March istállóhoz szerződött. Első munkája egy GTP-March autó volt ami megnyerte a International Motor Sports Association (IMSA) túraautó prototípusokra kiírt bajnokságát (Grand Touring Prototype)
Byrne egy idő után otthagyta a vegyészi munkát és barátaival autóalkatrész boltot nyitott. Életének ebben a szakaszában kezdte el az autók tervezését, az első általa tervezett autó egy Formula Ford volt. A nagy áttörés Byrne számára akkor jött, amikor 1977-ben bemutatták Ted Tolemannak. Tolemannál töltött idő során Byrne két futamgyőzelemmel alapozta meg a hírnevét a Toleman F2-es istállónál. Ezek a sikerek segítették hozzá, hogy eljusson a Formula-1-be.

Newey 1983-ban csatlakozott a March IndyCar projectjéhez, és az általa tervezett konstrukció a következő évben hét győzelmet szerzett, majd 1985-ben Al Unser a harmadik-, 1986-ban Bobby Rahal pedig első CART bajnoki címét ünnepelhette a Newey által tervezett versenyautóval. Ezek után Newey és Rahal jó kapcsolatot alakított ki egymással, és később ez az ismeretség fontos szerepe kapott mindkettejük életében. Newey a CART-os sikereket követően visszatért Európába, és a March Formula-1-es csapat főtervezője lett.
Mindeközben Byrne a hő-tervezésért volt felelős a Toleman versenygépnél, amit Ayrton Senna vezethetett és amivel majdnem sikerült is megnyerni az emlékezetes monacói futamot (1984).

 
A Toleman istálló fejlődését látva a Benetton család elhatározta, hogy beszáll a Formula-1-be, és Byrne neki is kezdett az első Benetton versenyautó tervezésének, amellyel végül Gerhard Berger megnyerte az 1986-es Mexikói Nagydíjat. Newey ebben az időszakban karriere építésével foglalkozott, ezért kapva kapott a Williams nyújtotta lehetőségen, hiszen Frank Williams csapata ekkor már az élvonalban versenyzett.

Az 1990-es évek

1990-ben kezdett megmutatkozni Newey dominanciája. A Williamsnél összefogott Patrick Headdel, és az általuk tervezett FW14-es konstrukció teli találatnak bizonyult az akkori McLaren dominancia ellen. Newey/Head párossal egy győzelmekkel teli időszak vette kezdetét. 1992-ben és 1993-ban mindkét bajnoki trófea a csapathoz került, míg ’94-ben  a konstruktőri világbajnoki címet szerezték meg a „Newey kocsik”. Az egyéni bajnoki cím Michael Schumacheré lett, aki a Rory Byrne által tervezett Benetton-Forddal nyolc futamgyőzelmet szerzett abban az idényben.
Byrne tehát visszatért! 1991-ben ugyanis a bukott Reynard F1 projekt miatt elhagyta a Benettont, de még ebben az évben visszajött a csapathoz. Visszatérésekor, a csapatfőnök, Flavio Briatore egy fiatal és tehetséges pilótára Michael Schumacherre koncentrált. Byrne olyan autót tervezett, amivel '94-ben a német pilóta megszerezte első világbajnoki címét. 
A szakember a Benettonnál jó munkát végzett, de munkásságát beárnyékolta, hogy csalással vádolták. Mindezzel párhuzamosan Newey-ről közben sokan azt állították, hogy kissé túl lőtt a célon a ’94-es konstrukcióval. Így a Benetton előretörhetett, ám a Williamsnek végül sikerült felvennie a harcot, és ugyan Ayrton Senna halálával megnyílt az út Michael Schumacher világbajnoki címe előtt, de a konstruktőri versenyt végül ismét a grove-i alakulat nyerte.
A következő évben azonban már nem engedték ki a kezükből a lehetőséget, így a Schumacher-Byrne páros mindkét trófeát elhalászta a Williams orra elől.  

Az 1990-es évek végére Newey magabiztosan tartotta a rekordot, ami hat bajnoki címet és 67 futamgyőzelmet jelentett, de a Newey-éra hanyatlani látszott, míg Byrne győzelmi sorozata jelentős méreteket öltött. A dél-afrikai mérnök legeredményesebb időszaka, és dominanciája akkor kezdődött, mikor a Ferrarihoz igazolt Schumacherrel és a Benetton csapatfőnökével Ross Brawnnal. A maranellói csapat hat konstruktőri címet nyert, és ebből ötöt zsinórban, 2000 és 2004 között.

 
1992 és 2004 között a Byrne által tervezett konstrukciók összességében hét bajnoki címet hoztak Michael Schumachernek, míg Adrian Newey versenygépei 6 bajnoki címet szereztek, Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villneuve és Mika Häkkinen közreműködésével. Mai napig is ő az egyetlen mérnök a széria történelmében, aki három különböző csapatnak is világbajnok autót tervezett.
Az elmúlt két évben a Red Bullal megszerezte mind az egyéni-, mind a konstruktőri vb címet. Az angol mérnök 2006-ban csatlakozott az energiaitalosokhoz, akik az előző évben, a Jaguár utódjaként szálltak be a sorozatba, ám nagy kérdés, hogy vajon Dietrich Mateschitz akkor is hozzájutott volna a kiscsapathoz, ha Newey 2001-ben elfogadja a Jaguár csapatfőnökének, és egyben jó barátjának, Bobby Rahalnak az ajánlatát. Newey végül maradt a McLarennél, ami Bobby Rahal csapatvezetői pályafutásának végét jelentette (2001-ben Rahalt Niki Lauda váltotta a Jaguárnál)

Newey letette a névjegyét az F1-ben, mint a legsikeresebb mérnök, és senki sem kérdőjelezheti meg erőfeszítéseinek eredményét. Számos emlékezetes pillanata mellett azonban olykor komoly kritikák is érték, főleg amikor az autó teljesítményének javítása érdekében a határokat feszegetve kockára tette annak megbízhatóságát. Ilyen volt a McLaren MP4-18, ami végül soha sem indult versenyen, mert a szezon előtti téli tesztek alatt súlyos hibákat találtak a konstrukciónál.
 
Ha végigtekintünk azokon az olykor drámai küzdelmeken, melyek 1980 és 2011 között zajlottak a versenypályákon, megnevezhetünk néhány hatalmas, a pilóták és csapatok közötti versengést, de ha őszinték akarunk lenni, egyik sem annyira bámulatos, mint az, ami eme két kiváló ember fejében zajlott a Formula-1 elmúlt 30 éve során. Sok tehetséges mérnök volt, akik szintén komoly elismerést érdemelnek, de Byrne-re és Newey-re mindörökké úgy fogunk emlékezni, mint arra a két emberre, akik újraértelmezték, és kitolták a száguldó cirkusz határait, ezáltal a valaha látott legelképesztőbb, hihetetlen izgalmakat adva a Formula-1 minden résztvevőjének, és szurkolójának.   .
 
Newey még mindig a Red Bullnál tevékenykedik és Byrne mint szaktanácsadó ismét csatlakozott a Ferrarihoz, ezért minden F1 szurkoló reménykedhet abban, hogy egy új versengés veheti kezdetét a két tervezőzseni között, és ez az egyik legjobb dolog lehet, ami a sporttal történik.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

  

Szólj hozzá

f1 formula 1 adrian newey rory byrne