Holnaptól a versenyzők is tesztelhetik a Pirelli kocka abroncsait
Holnap az első kollektív teszttel Jerezben megkezdődik a 2012-es Formula-1-es szezon. Az alakulatok és pilóták nem csak az új autó fejlesztéseit, újításait, és a beállításokat próbálják ki, de ismerkednek a Pirelli legújabb gumijaival is, hiszen az olasz cég is jelentős változtatásokat hajtott végre a tavalyi abroncsokhoz képest.
A négy napos teszten, keddtől péntekig az andalúziai pályán minden autó 25 szett gumit kap a Pirellitől, így kipróbálhatják az új lágy, közepes és kemény keverékeket, és amennyiben az időjárás úgy alakul, a nedves körülményekre gyártott esőgumikat is.
Az istállók minden évben autónként 100 garnitúra gumit kapnak tesztcélokra, és saját maguk határozzák meg, hogy milyen arányban kérnek a keverékekből. Jerezre egyik csapat sem kért a szuperlágy keverékekből, melynek az lehet az oka, hogy egyedül ez a vegyület nem változott a tavalyihoz évhez képest.
Az új abroncsokat az alakulatok tartalékpilótái részben már 2011-ben is kipróbálhatták néhány szabadedzésen, valamint a fiatal pilóták tesztjén, Abu Dzabiban is rendelkezésre álltak a Pirelli idei újításai. A versenyzők azonban most kapnak először lehetőséget, hogy tesztelhessék az új keverékeket, és ezzel együtt a kerekek új profilját, amely idén jóval „szögletesebb” lesz annak érdekében, hogy a nagyobb tapadási felület hosszabb ideig biztosítson megfelelő teljesítményt, a becsült 100 kilométeres élettartam alatt.
A gumik tervezésénél külön figyelmet fordítottak arra, hogy az autók hátulja, alkalmazkodva a legutóbbi aerodinamikai szabályváltozásokhoz (mely szerint idén már tiltott a fúvott diffúzor használata, ezzel pedig jelentősen csökken az autók leszorító ereje) megfelelő tapadást kapjon.
A legtöbb csapat szinte a semmiből kezdheti meg a gumikkal való ismerkedést, mivel a szuperlágy kivételével minden keverék módosult, és nem csak a jelölések változtak a kerekeken. Az esőre a héten igen kevés az esély Dél-Spanyolországban, így a legújabb intermediate valamint az esőgumik (az úgynevezett Cinturató, mely elnevezés visszahozza a Pirelli első gumijának nevét, melyet az 1950-es években használtak) tesztelése valószínűleg még elhúzódik.
A jelenlegi 2012-es autók különféle fejlesztéseken mentek keresztül, sőt a fejlesztés különböző szakaszainál járnak, így a jerezi teszteknél nem elsődleges cél a teljesítmények kipróbálása, inkább az új alkalmazások, a gumik karakterisztikájának, és új tulajdonságainak megértése, és azok összehangolása az autókkal.
A négy és fél kilométeres pálya korábban már adott otthont mind a Spanyol Nagydíjnak, mind pedig az Európa Nagydíjnak is, mindemellett népszerű és kedvező teszthelyszín, hiszen éghajlata kedvező az akadálymentes munkához. A Pirelli többek között ezt az aszfaltcsíkot is használta új F1-es gumik tesztelésére, mielőtt 2010-ben visszatért a száguldó cirkuszba.
A pálya a legkülönfélébb kanyarokkal rendelkezik, vagyis lassú, közepes és gyors fordulók egyaránt színesítik. Az elrendezése és karakterisztikája különösen a hátsó kerekeket veszi igénybe, így a csapatok különböző sebességtartományokban megfelelő információhoz juthatnak a minél jobb tapadáshoz szükséges beállítások kapcsán. A jerezi ring nem tartozik a leggyorsabb pályák közé, ennek ellenére az egyik legmegfelelőbb helyszín arra, hogy az autók beállításait és teljesítményét a legtöbb szempont alapján vizsgálhassák.
„A sikeres 2011-es szezon után elhatároztuk, hogy igyekszünk még több látványosságról gondoskodni ebben az évben, és ez az oka annak, amiért a teljes gumisorozat megújult. A jelenlegi korai időpontban a csapatok részére a leghangsúlyosabb elvárás az, hogy ismerkedjenek az új gumikkal, és érdekes lesz látni, ahogy a hozzáállás folyamata halad előre. Ez előző évben ez nem tartott sokáig a csapatoknak, mindannyian megértették az abroncsaink tulajdonságait, éppen ezért biztosak vagyunk abban, hogy ez most sem lesz nagy ügy, de azért lesz néhány kisebb meglepetés is az idén, amit bizonyos mértékben a csapatok is elvárnak a termékeinktől. A fejlesztések gyors üteme és a reakciók teszik az F1-et a végső kutatásaink eszközévé, és az ultra magas teljesítmények szektorában megerősíti a Pirelli helyzetét a világpiacon" - nyilatkozta az idei termékekről a Pirelli motorsport igazgatója, Paul Hembery.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória