2012. feb 18.

Petrov: El kéne már felejteni, hogy csak a pénz miatt vagyok itt

írta: FormaNet
Petrov: El kéne már felejteni, hogy csak a pénz miatt vagyok itt

Pénteken délután némiképpen váratlanul érkezett a Caterham F1 Team bejelentése, mi szerint Jarno Trulli helyét Vitalij Petrov veszi át a 2012-es szezonban. A James Allen által készített interjúból megtudhatjuk többek között, hogy az orosz versenyző hogyan vélekedik azokról a kritikákról, melyek még mindig a fizetős kategóriába helyezik, és nem veszik figyelembe eddigi eredményeit.  
 
 
Először is gratulálunk a Caterham versenyzői üléshez. Megkönnyebbültél, hogy immár biztosan helyed van a 2012-es rajtrácson?
 
Vitalij Petrov: Köszönöm szépen, igen ez egy kemény tél volt, de végül megcsináltuk.
 
Már előzőleg is voltak spekulációk, hogy talán csatlakozol a Caterhamhez. Hogyan jött létre az üzlet Tony Fernandesszel és partnereivel?
 
VP: Nagyon jó tárgyalásokat folytattunk velük, de még néhány részletet tisztáznunk kellett. Végül megállapodtunk és megtörtént szerződéskötés.

Ez csak egy éves szerződés?
 
VP: Jelenleg erről még nem tudok nyilatkozni, erre még várni kell.
 
Mik voltak az első benyomásaid a Caterhamről? A bejelentés napján már üléspróbán is voltál a gyárban…
 
VP: Azt hiszem nagy előrelépések történtek az elmúlt két évhez képest, így most van egy új autó, idén nyáron egy új gyár is lesz, szóval a helyes irányba haladnak. Azt gondolom, hogy ez volt a fő cél, és látni az embereken, hogy mindannyian azt szeretnék, hogy a Caterham ne csak egy Formula-1-es csapat legyen, hanem eredményeket is akarnak. Éppen ezért nagyon érdekes lesz együtt dolgozni velük.
 
Hogy sikerült az üléspróba?
 
VP: Még dolgozunk rajta, szóval még nem fejeztük be, de remélem, hogy nagyon jó lesz.
 
Kihagytad az első szezon előtti tesztet, így összességében négy napod lesz arra, hogy ismerkedj a kocsival. Elég lesz ez arra, hogy minden rendszerrel megismerkedj, és felvedd a tempót az új autóban?
 
VP: Igen, végül is a rendszer teljesen ugyanaz, csak a kormány új, az autó és az emberek. Nyilván kicsit nehezebb lesz, amíg be nem illeszkedek a csapatba, de jelen pillanatban minden nagyon tetszik, és nem látok problémákat. Az első tesztek egyébként is elsősorban a rendszerek ellenőrzéséről szóltak, viszont most Barcelonában már más feladatok lesznek.
 
Egy nagyon tapasztal versenyző, Jarno Trulli helyét vetted át. Hogy érzed magad emiatt?
 
VP: Hogy őszinte legyek, erről nem szeretnék beszélni, és Jarnóról sem szeretnék beszélni, mert ez nem olyan jó dolog. Sosem lehet tudni, hogy mit akarnak hallani az emberek, és ehhez hasonló dolgok miatt. Azt hiszem vannak akik beszélnek erről, de én nem szeretnék. Az én feladatom az, hogy vezessek.
 
Egy nagyon jó versenyzővel, Heikki Kovalainennel fogsz megismerkedni. Mennyire jól ismeritek már egymást, és mennyire várod már, hogy együtt dolgozzatok?
 
VP: Nem messze él Oroszországtól, ahol én lakom – országaink nagyon közel vannak egymáshoz, így nem látok semmi problémát abban, hogy miért ne jönnénk ki jól egymással. Remélem, hogy jól fogunk együtt dolgozni.
 
A Caterham idei célja, hogy felzárkózzon a középmezőnyhöz, és megszerezze első pontját az F1-ben. Mennyire vagy biztos abban, hogy ez lehetséges?
 
VP: Ez a csapat nem áll meg egy bizonyos szinten, hanem folyamatosan lépked előre. Mindent megtesz ezért, új alkatrészekkel, új gyárral, és például most már KERS is van, hiszen mindenki jól tudja, hogy ezzel gyorsabb lesz az autó. Nem csak a Formula-1 része akar lenni, hanem eredményt akar elérni a jövőben. Ezért nagyon elégedett vagyok azzal, amit csinálnak, és ha ezt az utat együtt folytatni tudjuk, akkor nagyon szép jövőt látok ebben a csapatban.

 
Szóval úgy érzed, hogy - mint ahogyan Heikki is tette az elmúlt években - hosszútávon is maradhatnál és része lennél a csapat fejlődésének?
 
VP: Igen, természetesen együtt a csapattal még profibb szintre juthatunk. Heikki már megtette, de én is megpróbálok segíteni ebben.

Harmadik szezonodat kezded meg a Formula-1-ben. Melyek azok a területek, ahol még javulni szeretnél, mint versenyző?
 
VP: Azt hiszem, hogy apránként mindenen lehet javítani. Ezek a dolgok úgy működnek, hogy soha nem lesz minden teljesen tökéletes, vagyis mindig van valami, amin dolgozni kell – például a reakcióidőn, a stabil teljesítményen, szóval mindenen. Még egy kis időre szükségem van ahhoz, hogy megértsem, mi az amit mondhatok a sajtónak, és mi az amit nem.
 
Mióta a Renault 2010-ben megerősítette szerződtetésedet, azóta pletykálnak - talán kissé igazságtalanul- arról, hogy egy fizetős versenyző vagy. Ez mennyi bosszúságot okoz számodra? Nem érzed azt, hogy be kell bizonyítanod az embereknek, hogy megérdemelten vagy a Formula-1-ben?
 
VP: A 2010-es év volt az, amikor igazán meg kellett mutatnom az embereknek, hogy nem csak azért vagyok itt, mert fizettem. Volt néhány jó futamom 2010-ben, de úgy tűnt, mintha ez számukra nem lenne elegendő. Úgy vélem, hogy 2011-től már soha többé nem szabadna erről beszélni, mert attól, még, hogy valaki fizet, nem biztos, hogy dobogós helyezést tud elérni, és többször pontszerző helyen célba érni. Szerintem nem helyes, hogy ilyenekről beszélnek, hiszen gyorsabb voltam Nicknél (Heidfeld), és Brunónál (Senna), és más versenyzőknél is. Tehát úgy gondolom, hogy el kéne felejteni, hogy csak a pénz miatt vagyok itt. Tudom, hogy a pénz mindenhol számít, és nem csak nálunk. Még Trullinál is, aki egy tapasztalt versenyző, és például Heidfeldnél is, aki szintén nem volt kezdő, de nem volt elég gyors. A 2011-es teljesítményem után azt kell mondjam, nem vagyok fizetős versenyző.
 
Ahogy említetted is, a 2011-es év igazán szépen indult számodra, volt néhány jó eredményed, de a Reanult fejlesztései nem igazán sikerültek, így a vége már kicsit nehézkesebb volt. Az elmúlt években sokat tanultál ezekből az egyszer fent, egyszer lent dolgokból?
 
VP: Természetesen nem lehet elfelejteni a 2010-es és a 2011-es évet, mert rengeteget tanultam. Két teljesen más autóról, különböző gumikról, és itt volt például a KERS is. Nagyon sokat tanultam tőlük (a Renault-tól), és nélkülük most nagyon nehéz dolgom lenne itt a Caterhamnél. Szóval mostanra már elég sok tapasztalatot gyűjtöttem.
 
Csalódott voltál, hogy véget ért a pályafutásod a Renault-nál, vagy egyszerűen csak húztál egy vonalat és átléptél a 2012-es évbe?
 
VP: Mint már említettem, nem akarok még ezekről a dolgokról beszélni. Ami történt, megtörtént, az élet megy tovább. Boldog vagyok, hogy a Caterhamnél lehetek, és örülök annak, hogy úgy gondolják, jó munkát tudok itt végezni versenyzőként. Kár, hogy a Lotus ezt nem értette meg, és végül más versenyzők mellett döntött, de én csak a munkámat szeretném folytatni.
 
Hogyan reagáltak a hazai rajongóid a caterhames hírre?
 
VP: Otthon ez még mindig nagy hír. Sok telefonhívást és egy csomó üzenetet kaptam, és a sajtóban is sokat olvasok erről. Már azt is tudom, hogy van néhány TV show-ban is jelenésem… szóval elég érdekes, és a Formula-1 egyre nagyobb és nagyobb népszerűségnek örvend.
 
Ha a szezon egészét nézzük, akkor mondhatjuk, hogy Sebastian Vettel és a Red Bull sétagaloppja volt. Mit gondolsz, a szabálymódosítások után most összébb rázódhat mezőny?
 
VP: Majd meglátjuk, de még mindig úgy tűnik, hogy a Red Bull a legerősebb csapat, bár Jerezben még nem fedték fel az autó teljes potenciálját. Úgy ahogy a többi csapat sem, úgyhogy nem lehet ezt tudni. Ez csak az első teszt volt, és nem is voltam ott, így elég nehéz erről nyilatkoznom. Várjuk meg az első versenyt, akkor majd okosabbak leszünk.
 
Milyen célt szeretnél kitűzni az idei évre a Caterhammel?
 
VP: Jelenleg még erről sem tudok mondani semmit, hiszen egyetlen egy kört sem tettem még az autóval. Némi időre szükségem van, hogy megtudjam mennyire gyors az autó. Azt hiszem elég ha csak a munkámra összpontosítok, és nem kell ehhez egy olyasmi cél, hogy év végére az első tízben akarok lenni, vagy ilyesmi, mert ez nagyon nehéz. Úgy vélem, most annyi a dolgom, hogy tisztán lássam jelenleg hol állunk, mi az amit teszünk, mi az amit még tehetünk, és nagyon keményen fogok dolgozni, hogy ezt elérjem.

  

FormaNet, Varga Viktória

 

 

 

Szólj hozzá

f1 formula 1 vitalij petrov