Valódi okok, amiért idén már nem lesz olasz versenyző a rajtrácson
Jarno Trulli távozásával több, mint négy évtized után most először maradt olasz versenyző nélkül a száguldó cirkusz. A 2012-es szezonban egy olyan ország nem képviselteti magát egy pilótával sem, amely legendás csapatokat, legendás versenyzőket és nem utolsósorban legendás helyszínt adott a Formula-1-nek. Jarno Trulli szerint ezen nem kell csodálkozni, hiszen országában nincs aki támogassa a fiatal tehetségeket.
Miután Vitantonio Liuzzi helyére a HRT-nél Narain Karthikeyan, illetve Jarno Trulli helyére a Caterhamnél Vitalij Petrov érkezett, az F1 történelme egy új szakaszba lépett.
Erről a korábbi Formula-1-es olasz pilóta, a hatszoros Grand Prix győztes, Riccardo Patrese így vélekedett:
"Ha jobban megnézzük, jelenleg a pilóták Közép-Amerikából és keletről érkeznek.”
Olaszország F1-hez való kötődése hagyományosan nagyon erős, hiszen ez az ország adta a világnak a Ferrarit, a Maseratit, az Alfa Romeót, vagy éppen Alberto Ascarit és számtalan motorsport legendát. A modernkori Formula-1-ben nem kevesebb, mint 81 hazai versenyzőt adott a szériának az ország, sőt például az 1989-es szezonban kilenc olasz pilóta szerepelt pontszerzőként a világbajnoki tabellán. Ezért is nehéz tudomásul venni azt a tényt, hogy 2012-ben nem lesz olasz a rajtrácson.
Az elmúlt időszakban hasonló helyzetben volt Franciaország, az autósport szülőhazája, amely a Grand Prix nevet adta a versenyeknek. Az elmúlt két szezonban nem volt francia pilóta a széria mezőnyében, és gazdasági okok miatt 2009-től a Francia Nagydíj is kikerült a programból. Itt azonban kedvező változás figyelhető, hiszen Romain Grosjean, Jean-Eric Vergne és Charles Pic érkezésével idén három francia versenyző is ott lesz a rajtrácson, nem mellesleg reális esély van arra, hogy a cirkusz visszatér az országba.
Még inkább elszomorító, ha figyelembe vesszük azt a tényt is, hogy Európában Franciaország után Olaszország volt a második helyszín, ahol nagydíjat rendeztek (1921. Brescia). Ugyanakkor a helyzet, hogy olasz nélkül marad a mezőny, már egy ideje várható volt.
Amikor olasz pilótákról beszélünk, mindig előtérbe kerül a Ferrari, aki olyan meghatározó és domináns erő az országban, hogy mellette a pilóták háttérbe szorulnak. Éppen ezért nagyon nehéz számukra megfelelő támogatót találni, főleg a király-kategória szintjén. A Ferrarit tekintik az autósport letéteményesének, így sok olasz szemében leginkább a legendás maranellói gárda az, amely a motorsportot jelenti, és kevés figyelem irányul a tehetségekre és az olasz motorsport többi szereplőjére.
Ugyanakkor a jelenlegi szomorú helyzet miatt több olasz rajongó most ujjal mutogat a legendás márkára és bosszús amiatt, hogy sok éve már nem szerződtettek le olasz versenypilótát. Többen felteszik a kérdést, hogy miért pont Felipe Massa? Erre a Ferrari válasza: "Azért, mert hiszünk benne. Egy olasz útlevél még nem elég ahhoz, hogy valaki a Ferrari pilótája legyen.”
A Red Bull kistestvérének, a Toro Rossónak ugyan Faenzában van a székhelye, ez azonban nem olasz elkötelezettséget jelent, csupán technikai szempont. Miután a Minardi nem tudta folytatni a versenyzést, a Red Bull vásárolta fel és mivel a létesítmény költöztetése plusz problémát jelentett volna, ezért Olaszországban hagyták meg a székhelyet.
Dicséretes tény, hogy miután a Ferrari már egy ideje felismerte a helyzetet, komoly erőfeszítéseket tett az elmúlt években, és a fiatalok - köztük olasz tehetségek - felkarolására megalapította a Ferrari Pilóta Akadémiát. Ez azonban még messze van attól, hogy valódi olasz tehetségek sorakoznának az F1 kapuja előtt, de az alakulat nem adja fel, tovább keresi a megfelelő versenyzőket.
"Nagyon szomorú vagyok, hogy ennyi év után nem lesz olasz versenyző a Formula-1-es világbajnokságban. Mindezt a sport szempontjából, és személy szerint is így gondolom, amikor Jarnóról beszélek, akinek csak néha volt olyan autója, amivel megmutathatta tehetségét. Ez egy nehéz pillanat a sportunknak, részben külső okok miatt. Már néhány éve a Ferrari Pilóta Akadémia révén a Ferrari megalkotott egy hosszú távú tervet, hogy létrehozzon egy új generációt a fiatal versenyzőkből, ami működik is. A CSAI-val (Olasz Motorsport Szövetség) együttműködve dolgozunk, és örömömre szolgál, hogy éppen most jelenthettünk be két tehetséges fiatalt, Raffaele Marciello és Brandon Maisano személyében, akik előtt ott a nagy lehetőség, hogy előrébb lépjenek a sportban” - nyilatkozta minap a Ferrari csapatvezetője, Stefano Domenicali. A Ferrari a fent említett versenyzőpárost idén az Formula3-as részvételben támogatja.
Jarno Trullival szegényebb lett a mezőny, ám az olasz tehetségkutatás egy hosszabbtávú története az olasz motorsportnak, és ez nem egy olyan „üzlet” ami futószalagon szállítja a tehetségeket. A helyzetet súlyosbítja az a pénzügyi válság, melyen Olaszország a közelmúltban keresztül ment, és ami az olasz versenyzők szempontjából azt is jelenti, hogy még ha lennének is olyan hazai cégek, akik személyes szponzorként állnának egy-egy versenyző mögé, azok jelenleg vagy nem tudják megfizetni a támogatást, vagy ebben a válságos helyzetben egy ilyen kiadást nehezen tudnának megindokolni a részvényesek felé.
A Marlboro jó néhány olasz pilótát szponzorált a közelmúltban, ám a dohányreklámok betiltásával ez a lehetőség is megszűnt.
Trulli nagyon pragmatikusan ítéli meg a helyzetet és vázolja fel a jelenlegi lehetséges olasz pilóták sorsát.
"Ez a probléma nem a semmiből jelentkezett. Sok ember csukott szemmel közelíti meg a dolgokat. Olaszországban nincs olyan rendszer, ami segítené a pilótákat abban, hogy magasabb szintre emelkedjenek, és úgy gondolom, ha reálisan nézzük, akkor várható volt, hogy ez meg fog történni. Tehetségek vannak, de ha senki nem támogatja őket, akkor semmiben sem reménykedhetnek. Szeretnék jobb hozzáállást tapasztalni mindenki részéről, de egy ilyen válságban, melyben az országunk van, nem látok lehetőséget arra, hogy a fiatal pilóták áttörő segítséget kapjanak ahhoz, hogy az istállók felfigyeljenek rájuk”- elemezte a helyzetet a 37 esztendős olasz, aki azt is elmondta, hogy ugyan szeretne még versenyezni, de borászata és szállodája is kellőképpen lefoglalja.
"Mindezen túl, félretéve az eredményeket, büszke vagyok arra, hogy valóra váltottam az álmomat, sok-sok éven keresztül versenyezhettem a Formula-1-ben, és saját erőmből lehettem a rajtrácson, anélkül, hogy bárki is segített volna”- búcsúzott az olasz veterán.
Trulli nyilatkozatából és helyzetéből is egyértelműen kiderül, hogy a király-kategória is igen érzékenyen reagál a gazdasági válságra, és azok a szponzorok, akik csatlakoznak a cirkuszhoz, keresik a lehetőségét annak, hogy saját pilótákat juttassanak a rajtrácsra. Ezek természetesen tisztán üzleti szempontok, de ez már egy másik történet…
FormaNet, Varga Viktória