10 dolog amit megtudhattunk a barcelonai tesztekből
Az Autosport munkatársa, mint ahogy a jerezi teszthét után, úgy a barcelonai teszteket követően is összegezte helyszíni tapasztalatait, nem csak köridők szempontjából, de nyilatkozatokból, a paddockban tapasztalt hangulatból és egyéb körülmények figyelembevételével 10 pontban összegyűjtötte, mit tanulhattunk a második kollektív tesztből.
Volt némi különbség a Lotus jerezi szerepléséhez képest, amikor a csapat olyan formát mutatott, ami sejteni engedte, hogy idén bizony beleszólhat a nagyok játékába. Az E20 gyors és agresszív volt mindkét versenyző keze alatt, és úgy tűnt a megbízhatósággal sem állnak hadilábon. Barcelonában azonban hét kör után rosszra fordultak a dolgok, amikor Romain Grosjean „furcsa” érzésről számolt be. A gondok miatt a csapat úgy döntött, felfüggeszti a tesztelést és a probléma orvoslása miatt visszatér a bázisra. Bár a Lotusnál mindenki biztos abban, hogy Enstone-ban időben megoldják a gondokat, bizonyára nehéz lesz pótolni a kiesett időt.
2. Ferrari javult
Jerez után a Ferrari volt a központi téma, hiszen a radikálisan új autó rengeteg kérdést felvetett, sőt még maga a csapat is elismerte, hogy nem ott tartanak, ahol szeretnének. A rajongók számára azonban jó hír, hogy az F2012 Barcelonában már valóban jobb formát mutatott. Még Fernando Alonso is elismerően nyilatkozott, és bár elismerte, még nem az övé a leggyorsabb autó, de hosszútávon már sokkal jobban teljesít, mindemellett sokkal jobb az úttartása is. Ezt követően Felipe Massa az utolsó nap után már arról beszélt, hogy a csapat megtalálta a helyes irányt. Egy ilyen radikális autónál bizonyos szempontból elkerülhetetlen volt, hogy a Ferrari kicsit küszködjön, de minden jel arra mutat, hogy az olaszok kézben tartják a dolgokat.
3. Közben a riválisok is haladnak...
A probléma az, hogy miközben a Ferrari versenyképessé akarja varázsolni az új autót, addig a riválisok is haladnak előre. Jerezben még nehéz volt kiolvasni a Red Bull és a McLaren formáját, de tény, hogy az első versenyszimuláció után már látni lehetett, hogy nem csak a tempó jó, de a szezon előkészületeivel is megfelelő ütemben haladnak.
Az RB8 különösen erősnek tűnik, és a versenyzők alatt mind az egyenesekben, mind a kanyarokban megfelelően viselkedett az autó. Az első kanyarban, majd az azt követő hosszú jobbos fordulónál is bárki másnál jobban tudták tartani az ideális ívet. A McLaren már kicsit jobban használta a kerékvetőket, de a lassabb kanyarokban hasonló formát mutatott, mint a Red Bull. Aztán ott van a Mercedes W03, amin azonnal látszott, hogy megbízható. A Ferrari továbbra is dolgozott az autón…
4. Úgy tűnik, a Mercedes ütőképes
Egyelőre úgy látszik, hogy a Mercedes két hetes késlekedése jó döntésnek bizonyult. A W03 gyorsnak tűnik, sőt a harmadik tesztnapon már versenyszimulációban összemérhette erejét a Red Bull-lal és a McLarennel is. A csapat hangulatából látszik, hogy jó benyomásokat szereztek, és ezt maga a csapatfőnök, Ross Brawn is megerősítette, és bár egyelőre nem gondolja, hogy a győzelemért harcolhatnak, de kijelentette, hogy egyértelműen jobb a helyzet, mint tavaly ilyenkor. Michael Schumacher szintén azt mondta, hogy határozottan javult az autó, míg Nico Rosberg szerint csapata elindult a helyes irányba, ami nagy dolgokat vetít előre. Természetesen nagy kérdés, hogy milyen mértékben folytatódik ez a lendület. A harmadik, és egyben utolsó próba talán tisztább képet ad majd, mert még kevés idő volt arra, hogy a W03 valóban bebizonyítsa, hogy a csapat nagy lépést tett előre.
5. A játszmák már megkezdődtek
Az FIA keresztes hadjáratot indított mindenféle, a kipufogó által előállított aerodinamikai előny felszámolására. De a csapatok tovább folytatják a szabályok határainak feszegetését, így a múlt héten egy újabb nyitva hagyott kiskaput kellett bezárnia a szövetségnek. Szigorítottak az ECU rendszeren, és a hozzátartozó szoftvert is frissítik még az Ausztrál Nagydíj előtt. Az FIA azt mondta, hogy nem gyanúsít egy csapatot sem szabálytalansággal, bár a paddockban olyan pletykák terjedtek el, hogy a szigorítás annak köszönhető, hogy a szövetség valahonnan fülest kapott…
6. Sokoldalúnak tűnik Pirelli szuperlágy abroncsa
A Pirelli 34 szett szuperlágy gumit szállított Barcelonába, ahol idén először próbálhatták ki ezt a típusú keveréket. Igaz, hogy csak 16 garnitúrát használtak fel az alakulatok, de már ez is elég bizonyítékot adott arra, hogy a piros jelölésű Pirellik igazán sokoldalúnak mutatkoznak.
Elsősorban egy klasszikus kvalifikációs abroncsként viselkedik, vagyis egy kör alatt a megfelelő üzemi hőfokra melegszik. Ez leginkább Nico Hülkenberg és Pastor Maldonado (2. és 3. nap) leggyorsabb körein mutatkozott meg, hiszen mindkét pilóta ezzel a gumival érte el a legjobb köridőket.
De jelenleg még nem derült ki, hogy mennyivel versenyképesebb, mint a lágy gumi, főleg, hogy Kobajasi Kamui legjobb szuperlágy abroncson futott köre lassabbnak bizonyult, mint az utolsó napon megfutott leggyorsabb köre, melyet a lágy gumikon ért el.
7. A lassú kanyarok kritikus tényezők lehetnek
Miközben minden csapat különböző területekre fókuszált, és a különböző területeken volt erős vagy éppen gyenge, úgy tűnik, a sikeres beállításokkal a lassú kanyaroknál komoly nyereség realizálható a köridők tekintetében. A Williams nyíltan elismerte, hogy muszáj volt javítani az FW34 lassú kanyarokban való kezelhetőségén, és bíztató, hogy a grove-i alakulatnak sikerült megtalálnia a jó irányt.
8. HRT és a Marussia ismét versenyt fut az idővel
A két kiscsapat az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is versenyt fut az idővel. A Marussia Barcelonában a tavalyi kocsival részt vett a négy napos teszten, az új konstrukciónak azonban továbbra sem sikerült átmenni a törésteszten, így a csapat ezen a héten nem lesz ott Montmelóban. A HRT éppen ezen okok miatt volt kénytelen kihagyni az első barcelonai tesztet, de azóta már sikerrel jártak minden vizsgálaton. A tervek szerint a HRT a héten már teszteli új autóját.
9. Még mindig hihetetlenül nehéz bármit kiolvasni a tesztekből
A Pirelli elmondta, hogy a csapatok összesen 14.949 kilométert futottak Jerezben, majd ezt követően Barcelonában már 17207 kilométert, így az eddigi két kollektív teszthét összesített eredménye több mint 32.000 kilométer.
Ennek ellenére azonban még mindig nagyon nehéz felállítani egy erősorrendet. Eltekintve néhány olyan meglepetéstől, mint Kobajasi vagy Maldonado, azt láthatjuk, hogy valamiféle Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso keverék lehetséges. De nincs olyan csapat, amelyik következetesen az élen lenne, és valószínűleg még nem is mutatnak meg mindent, ez pedig meglehetősen elhomályosítja a képet.
10. ... De ez az év szoros lehet
Oké, ez az optimista megközelítés. De az eddig látottak alapján úgy tűnik, hogy a Red Bull a McLaren és a Mercedes nincs messze egymástól. A Ferrari egy nehezebb kérdés, de úgy tűnik haladnak, és szezonkezdésre várhatóan ott lesznek a legjobb négyben. A fúvott diffúzor betiltásának legnagyobb haszna tehát az lehet, hogy összerázódik az élmezőny.
A középmezőnyben is ugyanez a helyzet: a Force India, a Toro Rosso, a Sauber és a Williams közel lehet egymáshoz, ami szintén nagy izgalmakat vetít előre.
És akkor még természetesen ott van a Lotus, amely bár hét kör után távozott Barcelonából, de Jerezben elég egyértelműen látszott, hogy a csapat erős lehet már a szezonnyitón is.
FormaNet, Varga Viktória