A Force India a középmezőny egyik folyamatos és egyenletes fejlődést mutató alakulata, melyet 2007-ben, a Spyker felvásárlásával alapított az indiai üzletember, Vijay Mallya, és amely debütálása óta minden évben egy helyet lépett előre a konstruktőrök versenyében. A fejlődés egyik alapfeltétele a folyamatos és zökkenőmentes finanszírozás, ami már egy ideje kicsúszni látszik az alapító kezéből, és mostanra Mallyának valóban nagyon súlyos anyagi gondjai támadtak.
A Mallya tulajdonában lévő fapados légitársaság, a Kingfisher Airlines anyagi gondjairól már jó ideje cikkezik mind az indiai, mind a nemzetközi sajtó, ami az F1-es istálló életére is komoly hatással van, hiszen a cég a csapat főszponzora a kezdetek óta. Eleinte leginkább arról szóltak a hírek, hogy a működtetés finanszírozása kapcsán merültek fel nehézségek, ám mára az indai adóhatóság zárolta a vállalat számláit, a jelentős adótartozás miatt.
A társaság egy ideje már nem fizeti az alkalmazottak egy részét, köztük több pilótát, valamint a repülőtereken csak készpénzért kap üzemanyagot, így a kialakult adóságspirál odáig vezetett, hogy a tartalékokat arra fordítják, hogy valamelyest a "levegőben" tudják tartani a légitársaságot.
A társaság alelnöke, Prakash Mirpuri elmondta: "Próbálunk a lehető legjobban együttműködni az adóhatósággal, hogy feloldják a számláink befagyasztását.”
Az alkalmazottak tiltakoznak a fizetések elmaradása miatt, és többen megtagadták a munkát mindaddig, míg nem kapnak megfelelő fizetést. A társaság egyik pilótája erről így nyilatkozott: "Annak ellenére, hogy dr. Mallya ígéretet tett, eddig még nem érkezett fizetés, és ez aggodalomra ad okot.”
A gondok tehát tovább mélyülnek, és egyre kevesebb esély látszik arra, hogy hathatós segítség nélkül Vijay Mallya ki tudjon lábalni a válságból.
Tavaly - amikor a válság jeleiről már egyre több helyen lehetett olvasni - felröppent a hír, hogy az indiai üzletember a Force India eladására kényszerülhet. Ezt akkor Mallya hevesen cáfolta, ám nem sokkal ezután hivatalosan is bejelentették India egyik legnagyobb vállalkozásának, a ma már névadóként is jelen lévő Sahara Groupnak az érkezését. A Formula Money adatai szerint egyébként a csapat finanszírozási problémái már 2010-ben elkezdődtek, mivel a főszponzor Kingfisher ebben az évben már csak 4 millió dollárral tudta támogatni az istállót. Ez az összeg a működéshez szükséges összegnek nem érte el a 10 százalékát.
A Sahara India Pariwar újabb részvénykibocsátás révén 100 millió dollárért lett az istálló társtulajdonosa, 42.5 százalékos tulajdoni hányaddal. Nagy kérdés most már azonban, hogy ez az összeg a Force India törzstőkéjét növelte-e, avagy Mallya vállalkozásának nyújtott áthidaló ám a problémákat csupán elodázó segítséget.
A Sahara még januárban bejelentette, hogy elkülönítette az alakulat idei működtetésére szánt összeg rá eső részét, ám ez az összeg, a tulajdonosi hányadból következően minden bizonnyal a teljes költségnek csupán 42.5 százalékát fedezi.
Hogy az egykori alapítónak sikerül-e rendezni cége rendkívül súlyos anyagi problémáit, az még kérdéses, mindenesetre ezekkel a gondokkal az F1-es csapat működés is veszélybe kerül. A Sahara azonban nem jótékonysági megfontolásokból adott tavaly októberben 100 millió dollár az istálló tulajdonrészéért, így abban is biztosak lehetünk, hogy nem hagyja elúszni befektetését.
A Force India a fejlődését és pillanatnyi pozicióját tekintve (már ami a csapatok rangsorát illeti ) mindenképpen kedvező helyzetben van egy további befektetés, vagy új befektető érkezése tekintetében. Így az látszik a jelenlegi helyzetben az egyik ésszerű megoldásnak, ha az egykori milliárdos üzletember (amennyiben nem sikerül felülkerekednie a problémákon) túl ad részesedésén. Jelen helyzetben talán az istálló érdekei is ezt kívánnák meg, ennek ellenére azért szurkoljunk annak, hogy Mallya kilábaljon a válságból, hiszen neki köszönhetjük a száguldó cirkusz egyik színes, és valóban figyelemreméltó alakulatának a jelenlétét.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória