Ecclestone üdvözölné a költségplafon bevezetését
A legújabb kori Formula-1 egyik fő problémája a költségek minden résztvevő számára elfogadható optimalizálása, melyet jelenleg egy-, a csapatok között létrejött megállapodás, az RRA (Resource Restriction Agreement) szabályoz. Ez a megállapodás 2009-ben a költségplafon bevezetése helyett jött létre, ám Bernie Ecclestone most úgy véli, mégiscsak szükség lehet átgondolt költségsapka bevezetésére.
A költségek szinten tartásáról szóló RRA 2009-ben jött létre, miután az F1-es istállók jelentős része egy ellenszéria indításának lehetőségével visszavonásra kényszerítette az egykori FIA elnök, Max Mosley elképzelését, a kötlségsapka bevezetését. Max Mosley a költségcsökkentési megállapodás aláírását feltételül szabta a Concorde egyezmény FIA által történő aláírásának, és részben a csapatok nyomásának engedve bejelentette, hogy az FIA soron következő tisztújító közgyűlésén nem indul az elnöki székért.
A megállapodásról - melyet ugyan a csapatok kötelező érvényűnek éreznek - fontos tudni, hogy megszegésének nincs jogkövetkezménye. A szerződés a csapatok által önként vállalt korlátozásokat tartalmaz.
A megállapodás ellenőrzése és betartatása már az aláírás pillanatában is problémát jelentett, és miután ezeket a kérdéseket eddig nem sikerült tisztázni, 2011 végén mindez a csapatok szövetsége, FOTA szakadásához vezetett.
A száguldó cirkusz teljhatalmú ura, Bernie Ecclestone a napokban arról beszélt, hogy véleménye szerint némely csapat kissé zavarosan látja a jelenlegi gazdasági helyzetet.
"A Formula-1-ben még mindig sokan szaladgálnak rózsaszín szemüvegben. Nyilvánvalóan szeretik úgy látni a világot, ahogy nekik tetszik - csodálatosnak, napsütésesnek - de a valóság nem ilyen gyönyörű. Az ilyen szemüvegnek az a legnagyobb hátránya, hogy elrejti a valóságot.”
Arra a kérdésre, hogy mit tanácsolna ezeknek a csapatoknak, Ecclestone a következőket válaszolta: "Más színűre kell cserélni a szemüveget, és meg kell húzni a nadrágszíjat. Amennyire csak lehet, csökkentsék a kiadásokat.”
A FOM vezér javaslatában visszatér Max Mosley 2009-es elképzeléséhez, és úgy véli, egy költségplafon bevezetése lehet a legjobb módja annak, hogy stabilizálják a csapatok finanszírozási kérdéseit, és így elkerülhető lenne a túlköltekezés, ami számtalan csapatnak már most problémát jelent, a jövőre nézve pedig mindenképpen kedvezőtlen hatással lehet a Formula-1-re.
"Már egy jó ideje probléma, hogy az alakulatok annyit költenek, amennyijük van. Minden csapat számára be kellene vezetni egy kötelező költségvetést a kiscsapatok lehetőségeit figyelembe véve - de ez a nagy csapatoknak nem tetszik, és ádázul harcolnak majd ellene.”
Ecclestone-t arról is kérdezték, hogy a közeljövőben várható-e ilyen jellegű szabály?
"Örömmel venném, és igen, úgy gondolom, megtörténhet.”
A 82 esztendős üzletember a fizetős versenyzőkről is beszélt, és véleménye szerint semmi probléma nincs ezzel a tendenciával.
"Nem szeretem ezt a kifejezést, hogy fizetős pilóta. Vannak olyan szponzorok, akik mélyen a zsebükbe nyúlnak azért, hogy támogassák őket. Miért lenne ez rossz? Még sosem láttam olyan pilótát, aki saját zsebből fizetett volna azért, hogy vezethessen.”
Bernie Ecclestone elképzelése minden bizonnyal heves vitákat válthat ki a száguldó cirkusz résztvevői között, és valószínű, hogy az új Concorde egyezmény rögzítheti Ecclestone ilyen jellegű elképzeléseit. Amennyiben az összes alakulattal sikerül elfogadtatni egy drasztikus költségcsökkentést, az kifoghatja a szelet azon alakulatok vitorlájából, akik éppen a magas-, és folyamatosan növekvő - költségek miatt szeretnének nagyobb részesedést a Formula-1 bevételeiből.
FormaNet, Varga Viktória