2012. már 15.

A Lotus a gumik miatt akár az időmérőt is beáldozná a versenybeállításért

írta: FormaNet
A Lotus a gumik miatt akár az időmérőt is beáldozná a versenybeállításért

A teli tesztek után szinte egyöntetű volt az a vélemény, hogy a valós erősorrend az Ausztrál Nagydíj előtt megjósolhatatlan, és a várható eredményekkel kapcsolatban is csak úgy lehet találgatni, hogy az egyébként is több változós egyenletbe a végeredmény tekintetében jelentős szerepe lesz a Pirelli idei abroncsainak. Így gondolja ezt számtalan szakember, és egyet ért ezzel a Lotus pályaműveleti igazgatója Alain Permane is.

 
A szakember szerint a Pirelli idei agresszív gumikeverékei lehetőséget teremtenek arra, hogy a csapatok a tavalyinál sokkal változatosabb gumistratégiával versenyezzenek, ami még kiszámíthatatlanabbá teszi az eredményeket.
 
Az olasz cég különböző keménységű abroncsai idén a teljesítmény vonatkozásában sokkal közelebb vannak egymáshoz, mint az előző évben, így kisebb az esélye annak, hogy az alakulatok hasonló stratégiával versenyezzenek, ahogy az 2011-ben nem egyszer megtörtént. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy az idei keverékek sokkal érzékenyebbek a használat első szakaszában, - az első körökben - arra, hogy mennyire bánik a gumikkal kíméletesen az autó, mert sokkal gyorsabb a kopás ha már az elején komoly igénybevételnek vannak kitéve.
 
Permane úgy gondolja, ezek a jellemzők jobb versenyeket tesznek lehetővé, mivel a csapatok számára több lehetőség is van az átgondolt, és az autóhoz, pilótához is jól illeszkedő okos gumistratégia kidolgozására.
 
„Jobb helyzetben vagyunk idén, amikor a gumik a köridők tekintetében már nem lesznek annyira messze egymástól. A kopás tekintetében is távolabb voltak a gumik egymáshoz viszonyítva a tavalyi évben, ezek már nem kopnak annyira. Lehetőségünk lesz tehát stratégiai célokra is használni, nem úgy mint tavaly, amikor általában egy keményebb keveréket használtunk, és a többi a puhább vegyület volt.”
 
A szakember azt is elmondta, hogy kiemelt figyelmet fordítanak a gumik kopási szintjére az első körök alatt, különösen kemény használat során.
 
„A tesztek alatt láthattuk, hogy amikor a fiúk versenyszimulációra mentek ki, olyankor az első körökön az idők nagyon hasonlóak voltak, de négy kör után általában el kezdtek kopni. Amikor az újonnan felrakott gumikhoz csináltuk meg a beállításokat, és a srácok keményen nyomták, úgy tűnt, már az első körökben is nagy volt a kopás. Tehát a versenyen már az elején igen könnyen ki lehet gyilkolni az abroncsokat.”
 
 
Permane szerint az idei gumik tulajdonságai alapján a csapatok számára kiemelt jelentősége lehet annak, hogy a beállítások során sokkal inkább a versenybeállításokra koncentráljanak, mint az egykörös futásokra.
 
„Fontos az időmérő, de a verseny beállítás fontosabb. Elmondható, hogy a nagy gumikopás abszolút velejárója a jó versenyautóknak, de ha jelenleg pénzt kellene rátennem, azt mondanám, inkább koncentráljunk a versenyre (beállításra), és áldozzuk be a rajtpozíciónkat” – vélekedett a Lotus szakembere
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 

Szólj hozzá

f1 pirelli forma1 gumistratégia lotus f1 team