2012. már 17.

Valóban kezdődik a szezon - Botrány lehet a Mercedes rendszere körül

írta: FormaNet
Valóban kezdődik a szezon - Botrány lehet a Mercedes rendszere körül

Valóban elkezdődött a 2012-es Formula-1-es szezon, és erre nem csak abból következtethetünk, hogy túl vagyunk az Ausztrál Nagydíj szabadedzésein, hanem abból is, hogy kialakulóban van az első – technikai vonatkozású – botrány. Ugyanis a Red Bull és a Lotus arra kérte a Nemzetközi Automobil Szövetséget, hogy vizsgálja felül álláspontját a Mercedes DRS-sel aktivált F-csatorna szerű rendszerével kapcsolatban, sőt igen valószínű, hogy a csapatok hivatalos óvást is bejelentenek.

 
Az ausztrál versenyhétvége egyik kiemelt érdeklődéssel kísért fejlesztése a Mercedes GP hátsó szárnyának, és az ahhoz tartozó rendszernek a kialakítása, mely valóban a hátsó szárny állításával aktiválódik, ám az FIA műszaki delegáltja, és versenyigazgatója, Charlie Whiting a vizsgálat után úgy nyilatkozott, hogy a rendszer teljesen passzív, és ezáltal legális. Erről itt olvashattok.
 
A Lotus és a Red Bull azonban nem fogadta el az FIA véleményét, ezért szombat reggel felkeresték a versenyigazgatót az ügy tisztázása miatt.
 
Egyelőre senki sem nyilatkozott, ám egyes források úgy értesültek, hogy a csapatok a technikai szabályzat 3.15-ös és a 3.18-as pontjára hivatkoztak. Ezek a paragrafusok úgy fogalmaznak, hogy az autóban tilos minden olyan rendszer, eszköz, vagy eljárás alkalmazása, amely a pilóta mozdulatával segít az autó aerodinamikai tulajdonságainak megváltoztatását.
 
A 3.18 kivételkén említi az egyetlen ilyen rendszert, az állítható hátsó szárnyat, azonban a Red Bull arra hivatkozik, hogy egy F-csatorna nem része ennek a rendszernek. Whiting pár napja éppen arról beszélt, hogy ez a rendszer követendő példa lehet a többi csapat számára is.
 
"A mérnökök tavaly év eleje óta képtelenek elfelejteni a dolgot, és különféle eszközöket próbáltak ki, hogy hasonló hatást érjenek el, és különféle nyitott és zárt csatornákról beszéltek, melyek a felfüggesztésre gyakoroltak kölcsönhatást. Akkor azt mondtuk, hogy ez nem engedélyezett, mert a felfüggesztésnek nem azt az elsődleges célja, hogy az út egyenetlenségeit kiküszöbölje. Ezután hosszas vita volt a technikai munkacsoporton belül, de biztos vagyok abban, hogy erről mindenki tud. Úgy tűnik néhány csapat akkor úgy ment el onnan, hogy az volt a benyomásuk, hogy az F-csatornát úgy általában tiltottuk be, mindenféle F-csatornát. Pedig nem."
 
"Ami néhány csapatnál megjelent, az úgy működik, hogy amikor a DRS nyílik, akkor a levegő számára is lehetővé teszi az áramlást a csatornán keresztül. Ez minden, amit mondhatok, de ez valószínű, hogy egy nagyon jó ötlet lesz ahhoz, hogy más csapatok is csinálják. És ez valóban teljesen passzív. Nincs benne mozgó alkatrész” – nyilatkozta csütörtökön Charlie Whiting.
 
 
A téli tesztek előtt a Lotusnak volt egy fejlesztése, ami a felfüggesztéssel kapcsolatos, a fékezéskor működésbe lépő reaktív rendszer volt, mely az autó menetmagasságát lett volna hivatott stabilizálni, és a rendszer aktiválásához szintén nem volt szükség külön mozdulatra, csupán a fékre, vagy éppen a gázra lépni. Először a rendszert legálisnak nyilvánították, később azonban betiltották, mondván, hogy megváltoztatja az autó aerodinamikai tulajdonságait.
 
Jelenleg a Mercedes rendszerével kapcsolatosan az FIA szakembere szilárdan kitart eddigi álláspontja mellett az alkalmazás legális voltát illetően, ám ennek ellenére az ellenvéleményen lévő istállóknak lehetőségük van az időmérő után óvást bejelenteni, ami mindenképpen új vizsgálat lefolytatását vonja maga után. Minden bizonnyal a két csapat élni fog a szabályok által biztosított tiltakozás lehetőségével.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 

Szólj hozzá

mercedes f1 lotus forma1 red bull fia charlie whiting ausztrál nagydíj f1 óvás f csatorna.