Amíg az F1 szereplőinek egyre jelentősebb része véli úgy, hogy a száguldó cirkusznak idén sem szabad ellátogatnia a Bahreinbe, addig az arab állam szervezői egyre határozottabban szeretnék az idei futamot, és óhajuknak természetesen hangot is adnak. Egyes nyilatkozatokból már-már úgy tűnik, a Formula-1 lehet az a nagy nemzetközi figyelmet az arab államra fókuszáló esemény, mely rendet teremthet, és megoldhat 30 év alatt felgyülemlő vallási, politikai és gazdasági feszültségeket.
Az események egyre ellentmondásosabbak, és nem csak Bahreinben, de a verseny körül is. Nemrégiben a Bahreini Nagydíj főszervezője azt nyilatkozta, hogy garanciát ugyan nem tudnak vállalni a biztonságért, ám futamot rendezni az országban semmivel sem veszélyesebb, mint bárhol máshol a világon.
Az FIA és a FOM az előző hónapban még egymást túllicitálva igyekezett megerősíteni eltökéltségét a verseny iránt.
Az események azonban ismét olyan fordulatot vettek, hogy mindenképpen érdemes megfontolni a futamot. Pénteken az FIA már arról tájékoztatta a sajtót, hogy folyamatosan nyomon követik az eseményeket.
"Az FIA folyamatosan figyeli, és értékeli a helyzetet a Bahreini Királyságban. Napi kapcsolatban vagyunk a legfelsőbb hatóságokkal, a legfontosabb európai nagykövetségekkel, és természetesen verseny helyi és nemzetközi szervezőivel is”- nyilatkozta az FIA szóvivője a Reutersnek.
A szervezők érzik az egyre jobban a futam ellen forduló hangulatot, és szombaton megszólalt a Bahrain International Circuit elnöke, Zayed R Alzayani is, aki szerint a futam megrendezése nemzetük egészének a javát szolgálja, és a nagydíj komoly segítség lehet abban, hogy az ország folytatni tudja a hatalom által propagált reformokat.
Az elmúlt héten egy tüntető életét vesztette nem messze a pályától, és több ezres tömeg tüntetett a politikai foglyok szabadon bocsátásáért. A haláleset és az előző időszak eseményei kapcsán a pálya elnöke elmondta: "Nagyon szomorú, ami történt, de nem tudunk visszamenni, hogy megváltoztassuk a történelmet, így tanulnunk kell belőle, és tovább kell lépni. A nagydíj kívánatos Bahrein számára, mert szükség van egy visszatérő startra a pályán. Az ország vesztesége a gazdaság vesztesége is.”
Alzayani arra is kitért, hogy a verseny akár egyféle politikai eszköz lehetne a kormány kezében arra, hogy bebizonyítsa a világnak, minden visszatért a régi kerékvágásba.
"Nem gondolom így, nem értek ezzel egyet. A versenybe nem folynak bele a hatóságok, a verseny azért van, mert Bahrein a motorsportok közel-keleti otthona. Hét előző versenynek voltunk házigazdái, és a résztvevők többsége nem a hatóságok vagy a királyi család volt, hanem f1 rajongók, és általában a motorsportok szerelmesei.”
"Ez egy regionális esemény, és jó néhány szurkoló jön hozzánk a szomszédos országokból, így őket sem foszthatjuk meg ettől a rendezvénytől. Nem értem, miért kell belerángatni a politikát ebbe? Ez egy társadalmi esemény, egy sportesemény, és szeretnénk ha az is maradna.”
A helyzet több okból is nagyon kényes, különösen Alzayani nyilatkozata után. A nyilatkozat – talán nem minden hátsó szándék nélkül – komoly fejtörést okozhat az FIA-nak, és Bernie Ecclestone-nak egyaránt.
Miről is van szó?
Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy ha a futam a szervezők hibájából marad el, akkor nekik kell kötbért fizetni az F1 felé (ez nem vonatkozik vis major esetekre). Azonban ha a szervezők készek a futamot megrendezni, de az F1 vezetése dönt a futam elmaradásáról, úgy nem csupán a jogdíjat nem kapja meg a FOM (ez nagyjából 44,5 millió dollár), de neki kell kötbért fizetni a rendezők felé. A nyilatkozat éppen ezért okozhat kényes problémát az FIA-nak és Ecclestone-nak is, hiszen a pálya elnöke egyértelművé tette, várják a királykategória mezőnyét.
A dolognak van egyéb, szintén jelentős üzleti vonatkozása is. A Formula Money adatai alapján a Bahreini Nagydíj a csapatok számára is az egyik legjövedelmezőbb futam az arab térség szponzorainak köszönhetően, ami konkrétan azt jelenti, hogy az istállók jelentős része az összes évi bevételének 6-8 százalékát a Bahreini Nagydíj hétvégén realizálja.
Két hét múlva a 12 csapat 24 pilótája a versenynaptár alapján elvileg felsorakozik majd a Bahrain International Circuit rajtrácsán. Hogy ez valóban megtörténik-e, az idő rövidsége ellenére is még nagyon sok ismeretlen tényező függvénye. Figyelemreméltó azonban, ahogy a futamot pár hónapja még támogató, ám mára már az FIA-t óvatosságra intő Damon Hill fogalmazott: "Az F1 most katasztrófaturizmust játszik pusztán a pénzügyi dolgok miatt, miközben az emberek azt sem tudják, hogy veszélyben van-e az életük.”
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória