2012. ápr 20.

F1-es pilóták a bahreini helyzetről - képmutatás, vagy struccpolitika?

írta: FormaNet
F1-es pilóták a bahreini helyzetről - képmutatás, vagy struccpolitika?

A legtöbb Formula-1-es versenyző továbbra is kerül a bahreini helyzet kommentálását annak ellenére, hogy szerdán a Force India személyzetének egy része incidensbe keveredett az országban. A személyzet beszámolója után az indiai alakulat két versenyzője, Nico Hülkenberg és Paul di Resta fenntartásukat fejezték ki, de a többség továbbra is távol tartja magát a kritikáktól.

 
Miután a Force India négy szerelőjét szállító egyik autója mellett szerdán este egy molotov-koktél robbant fel, a csapat két munkatársa is úgy döntött, hogy elhagyja a helyszínt, és hazautazik Angliába. Az eset kapcsán Nico Hülkenberg elmondta, hogy bár ő maga nem érzi magát veszélyben, ettől függetlenül nem tartja jó dolognak, hogy aggódniuk kell a biztonság miatt.
 
"Nem túl jó, hogy ilyen dolgok megtörténhetnek. Azért vagyunk itt, hogy versenyezzünk. A Formula-1 a szórakoztatásról kell, hogy szóljon, és nem szabadna, hogy ilyen dolgok történjenek velünk. Nem tudom, hogy helyes-e amit tesznek, mert versenyző vagyok és nem politikus. Nem túl örömteli, hogy ilyenek miatt kell aggódnunk, de bízunk abban, hogy a hétvége nyugodtabban telik majd”- vélekedett a Force India német versenyzője.
 
Csapattársa, Paul di Resta elárulta, hogy csapatánál azóta érzékelhetően jelen van az aggodalom. 
 
"Nem beszéltem mindenkivel a csapatban, de nyilvánvalóan érzékelhető az aggodalom, egyeseknél jobban, másoknál kevésbé. Ami engem illet, én semleges vagyok, mint ahogy az elmúlt hetekben is, de valóban érzékelhető a feszültség. Teljesen megértem, hogy mindenkinek vannak érzései, hiszen ezeknek az embereknek családjuk van. Azt nem igazán tudom miért döntöttek így (a két ember, aki hazarepült), mindenesetre ez egy szerencsétlen történet, aminek érezhető hatása van a csapatban."
 
Akiket közvetlenül nem érintett az ügy, azok továbbra sem hajlandóak kritikával illetni akár a politikai, vagy csak szimplán a biztonsági kérdéseket, persze nyilvánvalóan senki nem is várja el a Formula-1-es versenyzőktől, hogy bármiféle politikai vagy emberjogi vitába bonyolódjanak.
 
Sebastian Vettel úgy véli, más helyszíneken is szükség van biztonsági intézkedésekre, és személy szerint egyelőre semmi különlegeset nem tapasztalt Bahreinben.
 
"Úgy gondolom, hogy úgy általában a paddockban biztosan nincs probléma. Azon kívül talán fennáll a veszély, de bárhová megyünk, mindenhol van valamennyi kockázat. Például amikor Brazíliába megyünk, az sem igazán az a hely, ahol lenni szeretnénk. Nincs nagy probléma, örülök annak, hogy holnap elkezdjük a tesztelés, és azok miatt a dolgok miatt aggódunk, amik igazán számítanak - a gumik hőmérséklete és az autó miatt…” - nyilatkozta Sebastian Vettel, majd egy nagy mosollyal próbált enyhíteni a következő kérdés hangulatán.
 
A kérdés az volt, hogy haza utazna-e, ha egy benzinkúton közel az autójához egy bomba robbanna?
 
"Nem tudom, még soha nem történt velem ilyen, és remélem, hogy a jövőben sem fog. Nem láttam senkit, aki bombát dobott volna. Nem tudom, de nem hiszem, hogy olyan rossz a helyzet. Sok a feltételezés, ezért is gondolom, hogy jó lesz, ha végre elkezdjük a munkát, és csak a sportra koncentrálunk, semmi másra.”
 
Vettelt arról is faggatták, mi a véleménye azokról az emberekről, akik a futam megrendezése ellen tiltakoznak.
 
"Még nem találkoztam ilyen emberekkel, lehet, hogy azért, mert csak ma (csütörtök) reggel érkeztem meg, még nem láttam sok mindent abból, amiről az emberek beszélnek.”
 
Jenson Button teljesen elzárkózott a témától: "Nem fogok ezekbe a részletekbe belemenni, azért van itt (a riporter), hogy interjút készítsen velem, mint versenyzővel. Pontosan az autóversenyzés az, amiről beszélni fogok, mert ebben a pillanatban ez a legfontosabb dolog. A paddockon kívüli problémákról nem fogok beszélni, mert nem ezért vagyok itt.”
 
Arra a kérdésre, hogy mint magánemberrel, lehet-e vele erről beszélni, a brit így válaszolt:
"Ön nem egy versenyző miatt van itt? Itt ül egy magnóval előttem. Ha nem az F1-ben versenyeznék, akkor is itt ülne? Próbálhat belőlem kicsikarni valamit, de van néhány kérdés, amire nem fogok válaszolni.”
 
Arra a tényre, hogy néhány szerelő - akik azért vannak itt, hogy a versenyzőkért dolgozzanak - szerdán veszélybe került, Button így reagált: "Ez önmagában rossz, hiszen mi itt együtt dolgozunk, mint egy csapat, és nem csak itt.”
 
(Tény: A Bahreini Királyság tulajdonában lévő Mumtalakat Holding jelenleg 50 százalékát birtokolja a McLaren részvényeinek)
 
Eközben Fernando Alonso a Force India szerelőivel kapcsolatos incidensről elmondta, nem ismeri a részleteket, majd hozzátette, hogy az FIA az, aki ezt a sportot irányítja.
 
"Nem rendelkezem elegendő információval ahhoz, hogy megfelelő választ adjak. Az igazság az, hogy semmi újat nem tudok mondani. Azért vagyunk itt, mert olyan emberek döntöttek, akiknek a kezükben volt minden információ, és ez az FIA. Mi pedig követjük az utasításokat. Azért vagyunk itt, mert mindenki úgy gondolja, hogy biztonságban vagyunk, szóval nincs probléma. De természetesen szükségünk van minden információra erről az incidensről.”
 
Kimi Räikkönen szerint minden ugyanolyan, mint amikor utoljára ott járt: "Nincs semmi probléma Bahreinnel. Minden ugyanolyan, mint amikor legutóbb itt jártam. Mindenki a verseny miatt van itt, és ami engem illet, minden rendben. Számomra ez egy ugyanolyan versenyhétvége mint a többi, nincs semmi különbség, és a biztonsággal sincs probléma."
 
Michael Schumacher szintén visszautasított bármiféle megnyilvánulást a helyzettel kapcsolatban.
 
"Ha nem bánják, én ebbe nem igazán akarok belekeveredni. Csak annyit szeretnék mondani, hogy nem akarom összekeverni a sportot a politikai dolgokkal. Én a sport miatt vagyok itt."

 
Természetesen érthető, hogy a pilóták nem nyilatkoznak az ügyről annak ellenére, hogy bizonyára van véleményük a helyzetről. De a beszélgetés után talán éppen egy promóciós rendezvényre készülnek, ahol a bahreini elit tagjait kell meggyőzniük arról, hogy miért is jó nekik, ha minél több Ferrarit, vagy éppen Mercedest vásárolnak, miért jó befektetés a Red Bull, vagy éppen a McLaren támogatása. A pillanatnyi üzleti lehetőség tehát sok mindent felülír. És már nem csupán Berni Ecclestone 44,5 milliójáról van szó, amit a futamrendezés jogdíjaként tehet zsebre, hanem a csapatok is nagy üzletek reményében érkeztek Bahreinbe.
 
Nagy kérdés azonban, hogy az F1 jelenléte a jelenlegi zavaros helyzetben hosszabb távon mennyire tesz jót a sportnak. Mert a Formula-1 szurkolótáborának egy része felszínes szurkoló, aki nem feltétlenül tekint úgy a sportra, mint egy kihagyhatatlan 20 alkalmas eseménysorozatra. Ők azok, akik csalódhatnak a jelenlegi hozzáállás miatt a száguldó cirkuszban, és morális fenntartásokat fogalmazhatnak meg. Ők azok, akik azt gondolhatják, holló a hollónak nem vájja ki a szemét. Ők azok, akik elfordulhatnak a Formula-1-től, és ilyen az emberek nem kevesen vannak. Hosszabb távon pedig az F1 számára ők is üzleti veszteséget jelentenek, hiszen a nézettség csökkenése idővel a reklámbevételek csökkenéséhez vezethet.
 
A dolog tehát nem csupán biztonsági probléma, sőt a bahreini Emberi Jogi Központ vezetője, Nabeel Rajab szerint a csapatok nincsenek veszélyben.  
 
"Senki sem fogja bántani őket. Bahreinben nincs olyan csoport, aki ártana nekik. A mi embereink tiszteletben tartják a külföldieket, különösen a nyugati újságírókat, mert rajtuk keresztül tudunk szólni a külvilág felé. Senki sem fog ártani senkinek, egyetlen Formula-1-es csapatnak sem. Igen, dühösek a sportra, de ez nem személyes ügy, ez a politikáról szól.”
 
Nabeel Rajab leginkább azt sérelmezi, hogy a futammal az F1 a diktatúra megtestesítőjét, az uralkodó családot támogatja, és ezzel akarva-akaratlanul a politika részévé, eszközévé vált.
 
"Az emberek azt látják, hogy a Formula-1 ezeket a diktátorokat képviseli, és ez nem jó, és nem jó az F1-nek sem. Az emberek azért dühösek, mert az uralkodó elit jelenleg már nemzetközileg is elszigetelt, és a Formula-1 megpróbál PR kampányt csinálni a kormány számára, hogy kitörjön ebből az elszigeteltségből.”
 
Mindezek tükrében nem lehetünk meggyőződve arról, hogy az FIA helyesen ítélte meg a helyzetet, amikor a futam megrendezése mellett döntött, és nem csupán a biztonsági kérdések miatt. Hogy végül Jean Todt számára mi volt a legmeggyőzőbb érv, jelenleg nem ismert, ám beszédes az a tény, hogy a Kínai Nagydíjról úgy távozott a futam megtekintése nélkül, hogy egyáltalán nem kommentálta az irányító testület döntését. Vádaskodásnak hatna a vélt okokat leírni, de aki kicsit is a dolgok mögé tud látni, annak minden bizonnyal van kialakult véleménye az ügyről.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
   

Szólj hozzá

f1 forma1 fernando alonso michael schumacher jenson button sebastian vettel bahreini nagydíj