Michael Schumachert újra az élmezőnyben látni hatalmas élmény a Formula-1-, és elsősorban a hétszeres világbajnok rajongói számára. A Formula-1 hivatalos weboldalán megjelent exkluzív interjúban a német legenda az Ezüst Nyíl idei áttöréséről beszél.
Michael, miután két évig leginkább frusztráló volt a helyzet, most úgy tűnik a Mercedes végre áttörést ért el. Mikor kezdett hinni abban, hogy mindez megtörténhet, és nem csak egy vágyálom?
Michael Schumacher: Azt már a téli teszteken is tudtam, hogy nagyot léptünk előre, és ez megmutatkozott az időmérőkön is, de az első két versenyen sajnos nem. Ezek a futamok elég kiábrándítóak voltak - főleg az én esetemben -, ezért nagyon fontos és valódi megkönnyebbülés volt, hogy Kínában képesek voltunk brillírozni, és néhány körig megtartani az első két helyet. Mindez megmutatta, hogy remélhetőleg képesek leszünk a jó kvalifikációs eredményt átmenteni a versenyre is. Természetesen a kérdés az, hogy amit Sanghajban láttunk az csak egy fellángolás volt, vagy a többi futamon is meg tudjuk csinálni. Ha megnézzük az eddigi versenyeket, nem feltétlen az nyert, akire számítani lehetett, mint például Malajziában Fernando Alonso győzelme, illetve Sergio Pérez második helye. Ezek az eredmények teljesen meglepetésszerűek voltak, senki meg nem jósolta volna. Ha ebből a szemszögből nézzük, akkor továbbra is kérdőjel, hogy amit tettünk az egy áttörés, vagy még csak közelítünk hozzá. Ha visszatekintünk arra, hogy tavaly hol álltunk, akkor nem feltétlenül azt kell elvárni tőlünk, hogy mi diktáljuk a tempót. A sanghaji az egy olyan nap volt, ahol minden tökéletesen összeállt, és persze reméljük, hogy idén még lesznek ilyen futamok.
Ebben a remek teljesítményben nagy segítség - mint ahogy tavaly a Red Bull kipufogórendszere - ez a speciális rendszer, a dupla DRS?
MS: Valószínűleg ez igaz lenne a múltban. De az F-csatornát csak az időmérőn és az előzésnél lehet használni, és ha megnézzük a sanghaji versenyt, akkor láthatjuk, hogy Nicónak nem kellett előznie, vagyis a rendszert nem tudta hasznosítani, ami azt jelenti, hogy a teljesítmény valódi volt.
Mennyit számít mostanság egy pole pozíció?
MS: Ez egy hosszú történet. Manapság már az időmérők túlértékeltek DRS és a KERS rendszerrel együtt. Két-három évvel ezelőtt még számított a rajtrácson elfoglalt hely, de azóta már kevésbé fontos eszköze a győzelemnek.
Már Malajziában is ott ült a sajtóteremben az időmérő után, és ez a régi időkre emlékeztet. Milyen érzés volt?
MS: Csak az overál színe változott ... (nevet) Igen, ez nagyszerű érzés volt. Mindez bizonyíték volt arra, hogy helyes irányba mennek a dolgok. Két évet kellett várni erre a helyzetre. Természetesen reméltük, hogy hamarabb be fog következni, így a csalódások után ez egy nagyszerű pillanat volt.
Ross Brawn csapatfőnök mindig is hitt Önben, és azt mondta, hogy amint egy versenyképes autót kap, onnantól újra ott lesz az élen. Most jött el az idő, hogy a bizalom kifizetődik?
MS: Igen, Ross soha nem kételkedett bennem egyszerűen azért, mert ismer. De ez több ennél. Ez magába foglalja Ross, a Mercedes és az én kapcsolatomat, amelynek alapjai azok az erős kötelékek, amik a Mercedeshez kötnek. És hogy a realitásnál maradjunk, ez a megtérülés még nem kezdődött el, úgyhogy majd meglátjuk.
Egy nagyon személyes kérdés: hogyan kezeli, hogy kicsit idősebb a riválisainál?
MS: Ez egy érdekes kérdés - és hogy őszinte legyek nem igazán tudom a választ, de azért megpróbálom. Bármennyi éves is legyél, a siker soha nem csak egyetlen dolog függvénye. Ez mindig sok dolog kombinációja, és azt hiszem, magától értetődik, hogy nagyon keményen megdolgoztam érte. Valószínűleg meg vagyok áldva bizonyos fizikai feltételekkel – mint például a jó gének stb -, de az egyik tényező mindenképp a motiváció. Ebben a tekintetben is szerencsés helyzetben vagyok, mert a motiváció a természetemből adódik, és nem kell mesterségesen generálni. Szeretem a versenyzést, és szeretek szembenézni a versenyhelyzetekkel. Persze voltak időszakok, amikor meg kellett küzdeni a belső kísértéssel, de ilyen előfordult 20 évvel ezelőtt is, szóval ennek semmi köze a jelenhez, és az életkorhoz.
Térjünk vissza a kocsihoz, a közelmúltban elért dolgokból mennyi tudható be Önnek?
MS: Ez egy fejlesztési folyamat, aminek én is a részese vagyok, és együtt az egész csapattal sikerült mindezt elérni. De az igazi siker, ami a célunk, még hátravan. Még egy kicsivel több munkára lesz szükségünk, és biztos vagyok abban, hogy képesek vagyunk rá.
Személy szerint mit szeretne elérni ebben a szezonban? Ha már valaki egy kis ízelítőt kap a sikerből, onnantól mindig többet akar…
MS: Természetesen egy így van. Ha lehetőség adódik arra, hogy a csúcsra érj, akkor hajrá – ez egy természetes dolog, az emberi természet része. És az elmúlt két évben sem volt olyan gondolatom, hogy annyira messze vagyunk (a sikertől), hogy felesleges a szívemet is beletenni a dolgokba. Mindig meg kell próbálni a lehető legjobbat kihozni a helyzetből, és maximalizálni az eredményt. Minél többet dolgozol ezért, annál édesebb a jutalom!
Van valamilyen egy minimális illetve egy maximális célkitűzés erre az évre, és ez esetleg befolyásolja a jövő évvel (szerződéshosszabbítással) kapcsolatos döntést?
MS: Ah, témánál vagyunk! (Nevet) Nos, az biztos, hogy nem akarok ilyen irányelvekről beszélni, de persze vannak elképzeléseim! Amikor eljön az ideje, leülök a csapattal, és megvitatjuk a jövőt.
Akkor most térjünk át egy konkrétabb témára, a gumikra. A paddockban járva mindenhol azt lehet hallani, hogy egy rejtély, nem értjük őket és így tovább. Valóban ilyen nagy kérdés ez a versenyzők számára?
MS: Valóban, az abroncsok sokkal kritikusabb tényezők, mint eddigi F1-es karrierem során bármikor, ezért valószínű, hogy minden csapatnál találni valakit, aki felhozza ezt a témát. Az idei gumik annyira különlegesek, hogy minden hétvége folyamatos találgatós játékból áll, hogy rájöjjünk mi az ami működik, és mi az ami nem. Talán ez egy kissé sajnálatos, mert ha nem kellene vele annyit foglalkoznunk, akkor más dolgokra koncentrálhatnánk, de ezzel minden csapatnak ugyanúgy foglalkoznia kell.
Tehát a 2012-es gumiabroncs helyzet még 20 éves tapasztalattal is újdonságnak számít?
MS: Igen. Azt gondolná az ember, hogy egyetlen beszállítóval lehetségesnek kellene lennie, hogy olyan szabvány abroncsokat készítsenek, amik mindenki számára működnek. És talán kicsit furcsa arra gondolni, hogy idén az abroncs fogja eldönteni, hogy ki lesz a világbajnok. Valószínűleg a Pirelli számára ez egy pozitív dolog, hiszen folyamatos médiafigyelmet kap, de személy szerint jobban szeretném, ha más módot találnának erre a figyelemfelkeltésre.
Megnézte a csapata első nagydíj győzelmét annak ellenére is, hogy kiesett a versenyből?
MS: Ott voltam egészen a kockás zászlóig, hallgattam a rádióbeszélgetéseket, és nagyon drukkoltam. Fantasztikus volt a csapat számára. Még ha nem is én voltam az, aki ezt az eredményt szállította, de ugyanolyan izgatott voltam, mivel a csapat életében egy nagyon fontos pillanatban jött ez a siker.
Mi a helyzet a vasárnapi versennyel? Várható, hogy a Mercedes ismét erős lesz?
MS: Bárcsak tudnám! (Nevet) Nos, a mai nap kicsit szerencsétlenül alakult, mert a leggyorsabb körömet meg kellett szakítanom a forgalom miatt. A gumik nagyon gyorsan elhasználódnak, ezért a vasárnapi nap az abroncsok menedzseléséről fog szólni. Mint ahogy az elmúlt 20 évben is így volt, a pénteki köridők semmit nem jelentenek. A kérdés csak az, hogy megfelelően teljesítettük-e a kitűzött programot, és ennek tükrében azt kell mondjam, hogy nem kezdődött rosszul a hétvége. Mint ahogy mindenki más, mi is várjuk a folytatást, és majd meglátjuk.
FormaNet, Varga Viktória