Sergio Pérez: Itt sokkal hamarabb leszel hősből senki, mint bárhol máshol
A Sauber mexikói versenyzője, Sergio Pérez idén szinte folyamatosan témát szolgáltat a paddockban, és bár Kínában elpártolt tőle a szerencse, ettől függetlenül a szezon eddigi részében nyújtott teljesítménye miatt nagy figyelmet kapott. A Formula-1 hivatalos weboldalán közzétett exkluzív interjúban Pérez többek között a ferraris spekulációkról, különleges gumikímélő stílusáról, és a bahreini célokról is beszélt.
Sergio, a szezonod eddig úgy néz ki, mint egy fantasztikus mese, amiben olykor beavatkozik egy gonosz boszorkány. Kínában egy időben még vezetted is a versenyt, végül csak a 11. helyen végeztél. Mi történt?
Sergio Pérez: Nos az egy pillanat volt. Volt egy nagyon jó első etapom, amivel sokat nyertem, de az első szárnnyal problémák voltak, ami sok leszorítóerőbe került, és onnantól kezdve vége volt a versenyemnek. Az elejétől kezdve folyamatosan romlott a helyzet, és ahelyett, hogy az első ötben fejeztem volna be, végül csak a 11. helyen kötöttem ki. Idén nagyon szoros a mezőny, így lehetőség van pontszerző helyen célba érni, ugyanakkor nagyon könnyedén kikerülhetsz a top10-ből.
Milyen érzés volt pályafutásod során először vezetni egy versenyt?
SP: Kínában tisztában voltam vele, hogy az első hely csak rövidke időre szóló áldás, de élveztem a vezetést. Malajzia az egy másfajta helyzet volt, ott sokkal nagyobb realitása volt annak, hogy akár nyerhetek is.
Hogy sikerült Malajziában ennyire jól szerepelned? Mi volt a titka?
SP: Nincs nagy titok. Jó volt a tempónk és a stratégiánk is nagyon jól működött, ráadásul még a körülmények is nekünk dolgoztak. Szóval nincs titok.
A szakértők a paddockban arról beszélnek, hogy valami igazán különleges érzéked van az abroncsokhoz. Mit csinálsz másképp?
SP: Azt hiszem, egyszerűen csak a feltételeknek tudható be. Néha ez nagyon jól működik nálam, máskor pedig nem. Mindig igyekszem a körülményekhez igazítani a vezetési stílusomat. Természetesen néha jobban sikerül, és olyankor tovább tartanak a gumik, illetve jó tempót diktálhatok. Az nem segít a spórolásban, ha lassan mész. Igaz, hogy idén nagy kihívást jelentenek az abroncsok, de azt mondanám, hogy könnyebb őket kezelni, ha megfigyeled hogyan viselkednek a versenyen. De persze ha közben probléma adódik, akkor vége a játéknak, és ki kell menni a boxba.
Nagyon gyakran sikerül két kiállással végigfutnod a versenyt, miközben a többiek három kiállással taktikáznak. Kínában ez okozta „vesztedet”?
SP: Nem, még úgy sem, ha esetleg a verseny után így gondoltam volna. Miután kielemeztük az adatokat, rájöttünk, hogy az első szárny miatt veszítettünk a leszorítóerőből, szóval ennek semmi köze nem volt a box-stratégiánkhoz. Nagyon valószínű, hogy normális esetben működött volna a két kiállásos taktikánk.
Bármi is volt az eredményed Kínában, ettől függetlenül az idei teljesítményeden sokan meglepődtek, sőt máris többen úgy gondolják, hogy a Ferrarinál lenne a helyed. Mit gondolsz erről?
SP: Jelenleg nagyon sok spekuláció van erről, és állandóan arról kérdeznek, hogy mikor megyek egy nagyobb csapathoz. De én inkább realista vagyok. Minden hétvége más és más, és mindig annyira vagy jó, mint amilyen a legutóbbi eredményed. Itt sokkal hamarabb leszel hősből senki, mint bárhol máshol. Még mindig hosszú a bajnokság, és van egy nagyon versenyképes autóm, amivel pontokért harcolhatok. Szóval majd meglátjuk, mi történik a következő hónapokban.
De a tanulóéveid végén a célod egy top csapat?
SP: A tanulást soha nem lehet abbahagyni, másrészt viszont már most is úgy érzem, hogy készen állok rá. Azt hiszem a rajtrácson minden pilóta így érez, a kérdés az, hogy végül ez megtörténik-e. Úgy érzem, hogy képes vagyok bárkivel harcba szállni, ha az autóm ezt lehetővé teszi számomra.
Úgy tűnik, hogy a rajtrácson elfoglalt pozíciók már annyira nem számítanak. Szóval Bahreinben mit tudsz elérni egy nyolcadik helyről?
SP: A cél egyértelműen az, hogy minél több pontot szerezzek. Arra számítok, hogy egy nagyon trükkös verseny lesz, néhány meglepetéssel. Azt nem tudom milyen meglepetés lesz, de azt jósolják, hogy egy őrült futam lesz. A gumikopás igen magas, bár ez még változhat vasárnapig. Jelenleg egy kaotikus versenyre készülök, ami talán kicsit hasonló lesz a kínai futamhoz.
Mi kap majd nagyobb szerepet a versenyen, a gumi vagy a szél?
SP: Egyértelmű, hogy a gumik. A szél mindenki számára ugyanaz, így nem befolyásolja a pilóta teljesítményét. Amennyiben sikerül ezt a két hátrányos tényezőt minimalizálni, és van egy jó stratégiánk, akkor célunk az, hogy az első ötben, vagy hatban végezzünk. Ez egy kielégítő eredmény lenne számomra.
FormaNet, Varga Viktória