A meglepetésekben, izgalmakban, és váratlan fordulatokban bővelkedő spanyol versenyhétvége egyik figyelemreméltó eseménye volt az a momentum, amikor az időmérőn leggyorsabb kört autózó Lewis Hamiltont a versenybíróság utólag kizárta, így a vasárnapi versenyt a rajtrács legvégéről kezdhette meg. Többek között erről, a hiba okairól és az ahhoz kapcsolódó változtatásokról, illetve a következő futamokról is kérdezték a szombati incidens miatt felelősséget magára vállaló csapatfőnököt, Martin Whitmarst.
Nem volt elég idő arra, hogy utasítsák Lewist, szakítsa meg kvalifikációs körét?
Martin Whitmarsh: De volt, és feltartom a kezemet. Az adatok alapján az láttuk, kevesebb az üzemanyag, mint ami kellene, de nem tudtuk, hogy az adatok helyesek, vagy sem, de akkor az igazat megvallva úgy láttam, hogy ezzel kell mennünk. Szerettem volna Lewisnak lehetőséget adni a pole-ra, mert hittem benne, hogy meglehet. Ezután folytattuk a kiértékelést, és annak ellenére így döntöttünk, hogy közben tudtuk, hogy a végére 1 liter üzemanyagnak meg kell maradni, hogy mintát tudjunk adni, és azt gondoltuk, hogy az 1,3 liter talán elég lehet majd. Okkal vagy ok nélkül, de nem láttuk előre, hogy ennyire súlyos lesz a büntetés.
Milyen személyi és eljárásbeli változtatások lesznek?
MW: A Kínában, és Bahreinben történt hibák után úgy döntöttünk, hogy szükség van némi átalakításra. Egy sor ember önkéntesen vállalja, hogy a tűzvonalban dolgozzon. Próbáljuk támogatni őket, mert őszintén be kell látni, itt mindenki nagyon koncentrált, különösen a pisztolyos emberek, és nem gondolom, hogy igazságos lenne bárkit felelőssé tenni. A munkamenet tekintetében volt, és lesz is néhány apróbb változtatás, ami majd a későbbi versenyek során látható lesz.
Van ezeknek köze a speciális, keréken maradó kerékanyára váltáshoz?
MW: A pisztolyos emberen hatalmas a nyomás. Nem lehet keresztezni munkáját, az a fontos, hogy minél hamarabb a tengelyhez férjen. Ha megnézzük, manuálisan hogyan húznak meg egy kereket, akkor láthatjuk, hogy nagyon erős emberek kétméteres nyomatékkulccsal próbálkoznak, így ez ad némi elképzelést, hogy ehhez mekkora erő szükséges. A pneumatikus pisztolynak nagyon rövid a karja, de nagyon nehéz, az anya és az egyéb alkatrészek nagyon forrók, szóval ez egy rendkívül nehéz feladat. A pisztoly nagyon gyorsan csavarja ki és be az kerékanyát, és attól kellett tartani, hogy amikor húzza vissza, az anya nehogy elrepüljön a válla fölött. Ezeknek a speciális keréken maradó kerékanyáknak az egyik előnye az, hogy a pisztoly kihúzáskor nem kell attól félni, hogy elsuhan az ember füle mellett.
Mi volt a gondolat Lewis kétkiállásos taktikája mögött?
MW: Figyelembe véve, hogy Lewis honnan indult, tudtuk, hogy valami eltérő dolgot kell kipróbálnunk. Ehhez hatalmas kontrollra, érettségre és fegyelemre volt szükség, hogy meg tudja csinálni, a könnyen kopó gumikkal. Az elején kissé sietősre vette, megelőzött pár embert, és az első etapban mégis nála dolgoztak a legtovább a gumik. Ez tette lehetővé számunkra a két kiállást. A végére nagy kihívást jelentett 31 kört futni egy szett gumin, egy olyan pályán, mint a barcelonai.
Hogyan tekint vissza a hétvégére?
MW: Lewis büszke lehet erre. Fantasztikus munkát végzett az időmérőn, amit mi rontottunk el. A versenyen is kiválóan teljesített. Van egy gyors autója, és úgy távozunk erről a versenyről, hogy nyolc pontra van az élen álló pilótáktól, a bajnokság ötödik versenye után. Egy-két jó eredménnyel képes lesz megfordítani az állást. Azt gondolom, hisz magában, és az autó is remek, és nagy erőfeszítéseket tesz. Sok ember helytelenül kétségbe vonja, hogy Lewis képes-e a gumikra is figyelni. Tudta, mit akar csinálni, és ez alkalommal rendkívül fegyelmezett volt. Ez nagyon nehéz egy versenypilóta számára.
Mit vár a szezontól? Továbbra is hasonlóan változatos lesz?
MW: Azt gondolom, továbbra is ez lesz. Megkérdezheti "mi van Monacóval, ami egy eltérő pálya, és hogy gyorsak leszünk-e"…stb. Ki tudja? Bár csak értenénk mindent. Azt hiszem, egy gyors autónk van, és két jó pilótánk, akik szeretik Monacót. És képesek vagyunk ott nyerni, és akkor vezetjük majd a világbajnokságot? Igen, ez egy izgalmas gondolat, előretekintve néhány csalódás után, amiben részünk volt.
Miért nem volt Jenson versenyüteme meggyőző?
MW: Ez egy folyamatos kihívás jelen pillanatban. Jenson nagyon gyors és nagyon erős volt pénteken, de szombaton kissé összekuszálódott valami, ezért csak szenvedett. Pedig ismét egy szuper professzionális munkát végzett, holott elégedetlen volt az egyensúllyal. Igyekezett csökkenteni a károkat, és sikerült néhány pontot szereznie magának és a csapatnak. Ő már csak ilyen.
A McLarenhez kapcsolódó további hír, hogy a csapat segítséget ajánlott a Spanyolországban szerencsétlenül járt Williams F1 Teamnek. A McLren bármilyen eszközt, berendezést, alkatrészt a Williams rendelkezésére bocsát, ami szükséges a monacói versenyhétvégéhez.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória